سبقت ۲۵ درصدی چاپخانه‌های دولتی از خصوصی‌ها در مناقصات

به دلیل عدم پرداخت مالیات روی می‌دهد سبقت ۲۵ درصدی چاپخانه‌های دولتی از خصوصی‌ها در مناقصات رییس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان‌رضوی با اشاره به فعالیت ۴۵۰ چاپخانه و لیتوگراف در استان خراسان‌رضوی، گفت: از میان اعضا، ۱۳۵ چاپخانه فقط در شهر مشهد قرار دارند که در ماه‌های اخیر نسبت به نوسازی ناوگان خود اقدام کرده‌اند و […]

به دلیل عدم پرداخت مالیات روی می‌دهد

سبقت ۲۵ درصدی چاپخانه‌های دولتی از خصوصی‌ها در مناقصات

رییس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان‌رضوی با اشاره به فعالیت ۴۵۰ چاپخانه و لیتوگراف در استان خراسان‌رضوی، گفت: از میان اعضا، ۱۳۵ چاپخانه فقط در شهر مشهد قرار دارند که در ماه‌های اخیر نسبت به نوسازی ناوگان خود اقدام کرده‌اند و بیش از ۲۰۰ ورقه ماشین‌آلات در چاپخانه‌ها جانمایی شده‌اند.

به گزارش ایبنا وی افزود: با وجود سرمایه‌گذاری‌هایی که در این حوزه انجام شده اما بازگشت سرمایه خوب نبوده است و بسیاری از چاپخانه‌داران با گلایه از وضعیت موجود نسبت به هزینه‌ای که انجام داده‌اند و وام‌هایی که پرداخت کرده‌اند، نگران هستند.

مغانی با بیان این‌که سطح سفارش و کار در مشهد به دلیل رقابت بخش دولتی با خصوصی کاهش داشته است، عنوان‌کرد: این رقابت نادرست و ناعادلانه موجب شده است که بیکاری در چاپخانه‌ها وجود داشته باشد و چاپخانه‌داران از این موضوع نگران باشند که چگونه قسط‌های خود را به بانک بپردازند و هزینه‌های جاری و حقوق کارگران خود را تأمین کنند.

رییس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان‌رضوی با اشاره به تفاوت فعالیت‌های چاپخانه‌داران بخش دولتی و خصوصی، گفت: فعالان بخش خصوصی علاوه بر مالیات باید بهره وام‌های خود را بپردازند در حالی که بخش دولتی حتی مالیات هم نمی‌دهد، در کنار همه اینها زمانی که قرار است مناقصه برگزار ‌شود در همه مناقصه‌ها حضور دارند و ۲۵ درصد پایین‌تر از فعالان بخش خصوصی پیشنهاد قیمت می‌دهند.

وی این اقدامات را پیش‌زمینه نابودی چاپخانه‌داران کوچک بخش خصوصی دانست و یادآور شد: پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، حق بیمه کارگران و… نیز از دیگر موضوعاتی است که بخش خصوصی با آن دست به گریبان است و اگر اتفاق‌‌ها به این شکل ادامه داشته باشد در آینده‌ای نزدیک به تعطیلی نزدیک می‌شوند.

دولت پیشقدم شود

رییس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان‌رضوی با بیان این‌که دولت باید پیشقدم شده و زیرساخت‌های لازم برای ادامه فعالیت بخش خصوصی را تأمین کند، عنوان‌کرد: بخش زیادی از سرمایه چاپخانه‌داران در تأمین مواد‌اولیه به قیمت‌های بالا صرف می‌شود، علاوه بر آن مالیات و مبلغ بالای بیمه‌ای که برای آنان در نظر گرفته می‌شود، مشکلات زیادی را برای فعالان این حوزه ایجاد کرده است.

 

مغانی با طرح این موضوع که معافیت مالیاتی چاپخانه‌داران می‌تواند کمک بزرگی به دست‌اندرکاران این حوزه باشد، یادآورشد: صنعت چاپ نیز باید معاف از مالیات باشد تا اعمال قانون بند «ل» ماده ١٣٩ در ارتباط با معافیت مالیاتی مطبوعات و ناشران اجرایی شود، زیرا همان‌گونه که در قانون آمده، واحد‌هایی که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پروانه دارند و پدیدآورندگان محصولات فرهنگی باید از مالیات معاف باشند.

وی تأکیدکرد: با تحقق این موضوع بار سنگینی از دوش فعالان چاپ کشور برداشته می‌شود، مطلع هستم که یکی از چاپخانه‌ها در طول سال۳ میلیارد تومان فروش داشته و حدود ۸۰۰ میلیون تومان حقوق کارکنانش شده است اما برای او حدود ۵ میلیارد تومان مالیات در نظر گرفته‌اند.

مغانی با بیان این‌که برخوردهای سلیقه‌ای آسیب جدی به فعالان این حوزه وارد کرده است، گفت: امروز مالیات‌ها به‌گونه‌ای شده است که مالیات را به تناسب تعداد کارگر، پرداختی‌‌ها و البته سلیقه مشخص می‌شود.

وی در بخش دیگر سخنانش با بیان این‌که کمبود نقدینگی امروز‌ها بزرگ‌ترین مشکل فعالان چاپ شده است، گفت: کمبود نقدینگی مشکل بزرگی برای چاپخانه‌داران استان است و در حالی که بسیاری از آنها سفارش از شرکت‌های خصوصی یا اداره‌های دولتی می‌گیرند اما به دلیل این‌که چک‌‌ها همه ۶ ماهه هستند گاهی تا یک سال بعد هم وصول نمی‌شوند.

رییس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی تأکیدکرد: این موضوع آسیب‌های جدی به صنعت چاپ وارد کرده است و در حالی که چاپخانه‌دار مجبور است مواداولیه شامل مرکب و کاغذ را به صورت نقدی خریداری کند اما برای دریافت دستمزد کار خود باید به‌کار نسیه‌ای بسنده کند.

 

مغانی با اشاره به امضای تفاهمنامه بانک ملی و اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان‌رضوی، گفت: اتحادیه به عنوان یک تشکل صنفی وظیفه خود دانست که این اقدام را انجام دهد اما مسأله اصلی اینجا است که در چاپخانه‌داران استان اکنون این سؤال مطرح است که آیا با دریافت وام، زیرساخت تولید نیز فراهم است؟