الزام به انتقال فن‌آوری در تمام قراردادهای خارجی دولتی

  ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی دو راهبرد حمایت از ۳ هزار شرکت دانش‌بنیان و صیانت از بازار داخلی را به معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری ابلاغ کرد. به گزارش مهر، جلسه ۷۹ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، به ریاست محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد. در ابتدای این […]

 

ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی دو راهبرد حمایت از ۳ هزار شرکت دانش‌بنیان و صیانت از بازار داخلی را به معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری ابلاغ کرد.

به گزارش مهر، جلسه ۷۹ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، به ریاست محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه و با توجه به سخنان مقام معظم رهبری پیرامون نقش اقتصاد دانش‌بنیان در تحقق اقتصاد مقاومتی، اعضا ضمن تأکید بر لزوم پیگیری تحقق نقش اقتصاد دانش‌بنیان در اقتصاد مقاومتی، بر برنامه‌ریزی جهت یافتن عرصه‌های نوین برای گسترش اقتصاد دانش‌بنیان تأکید کردند.

ابلاغ حمایت از ۳ هزار شرکت دانش‌بنیان

همچنین در گزارش ارایه شده توسط معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری، اعلام شد ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی دو راهبرد حمایت از ۳ هزار شرکت دانش‌بنیان و صیانت از بازار داخلی را به این معاونت ابلاغ کرده است.

در ادامه گزارش فوق‌الذکر با اشاره به ساختار و سازوکار حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اعلام شد، که تاکنون ۱۱۷۹۷ شرکت دانش‌بنیان در سامانه مربوطه ثبت نام کردند و از این عدد تاکنون ۵۳۷۲ شرکت موفق به کسب تأییدیه‌های لازم شده‌اند.

حمایت‌های ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان

در بخش مربوط به حمایت‌های اعمال شده از شرکت‌های دانش‌بنیان نیز مواردی مانند معافیت مالیاتی و گمرکی، ایجاد زمینه برای بازاریابی و صادرات محصولات تولید شده، اعطای وام با سود اندک از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی از اصلی‌‌ترین زمینه‌های حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان برشمرده شده است.

پس از ارایه این گزارش، مخبر دزفولی گفت: سرعت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان قابل تقدیر و چشمگیر است و این حمایت‌ها باید هم از منظر دامنه و هم از منظر نحوه و کمیت آن گسترش یابند.

وی افزود: اطلاع‌رسانی پیرامون نحوه برخورداری از حمایت‌های ذکر شده الزامی است. در ادامه جلسه اعضا به بیان نظرات خود پرداختند، که اهم آن به شرح ذیل است:

انتقال فن‌آوری در تمام قراردادهای دولتی

دستور دیگر جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، موضوع «پیوست فن‌آوری» بود که با توجه به تصویب کلیات این موضوع در جلسه گذشته، اعضا به بررسی جزییات این موضوع پرداختند.

در گزارش ارایه شده توسط ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با اشاره به مشارکت همه نهادهای مسؤول در این زمینه، برخی از طرح‌های عمرانی در برنامه ششم توسعه به عنوان طرح‌هایی که باید برای آن‌ها پیوست فن‌آوری تعریف شود، مورد اشاره قرار گرفته‌اند.

اعضاء در بررسی موضوع «پیوست فن‌آوری» با اشاره به اهمیت رعایت موضوع انتقال فن‌آوری در کلیه قراردادهای دولتی بر لزوم مشارکت همه بخش‌های فعال اقتصاد ملی در این زمینه نیز تأکید کردند.

اعضای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور همچنین با توجه به لزوم تسریع در روند انعقاد قراردادهای اقتصادی کشور، تسریع در تصویب این مقررات را خواستار شدند.

 

دبیر ستاد اجرایی نقشه جامع علمی کشور با اشاره به پیوست فن‌آوری در قراردادهای خارجی با توجه به بیانات مقام معظم رهبری گفت: بحث جلسه در ارتباط با پیوست فن‌آوری بود که با توجه به صحبت‌های مقام معظم رهبری قرار شد قراردادهای کلانی که با خارج منعقد می‌شوند حتماً برای انتقال فن‌آوری پیوست فن‌آوری داشته باشند. خوشبختانه کلیات این موضوع در جلسه قبل تصویب شد و در این جلسه وارد متن شدیم؛ مقدمه و تعاریف به تصویب رسید و بندهای بعدی به جلسات بعدی موکول شد.