آدرس اشتباه به سیاست‌گذاران با غلط جا انداختن مفهوم خام‌فروشی

عضو هیأت مدیره خانه معدن ایران مطرح کرد آدرس اشتباه به سیاست‌گذاران با غلط جا انداختن مفهوم خام‌فروشی عضو هیأت مدیره خانه معدن ایران گفت: بهبود فضای کسب و کار در داخل و جذب سرمایه‌گذاری خارجی، چرخ تولید و اشتغال را به راه می‌اندازد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی خانه معدن، حمیدرضا‌معصومی گفت: […]

عضو هیأت مدیره خانه معدن ایران مطرح کرد

آدرس اشتباه به سیاست‌گذاران با غلط جا انداختن مفهوم خام‌فروشی

عضو هیأت مدیره خانه معدن ایران گفت: بهبود فضای کسب و کار در داخل و جذب سرمایه‌گذاری خارجی، چرخ تولید و اشتغال را به راه می‌اندازد.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی خانه معدن، حمیدرضا‌معصومی گفت: رونق تولید داخل مؤلفه‌های زیادی را به همراه دارد که یکی از مهم‌ترین آنها بهبود فضای کسب و کار در داخل و یافتن بازارهای صادراتی است.

او افزود: از یک سو دولت بهتر است تا با برداشتن موانع تولید به مانند قوانین و مقررات مزاحم و تغییر برخی دیدگاه‌های کلان، فضای کسب و کار را بهبود بخشد و از سوی دیگر تولیدکنندگان ما بهتر است تا علاوه بر فعالیت در بازار داخلی به عنوان یک بازار رقابتی، کالاهایی را به تولید برسانند که قابل عرضه در بازارهای صادراتی باشد.

معصومی گفت: تولیدکنندگان در بخش معدن همواره مورد نقد قرار می‌گیرند که چرا به خام‌فروشی می‌پردازند در حالیکه یکی از مفاهیمی که اتفاقاً در سطح کلان بهتر است تغییر یابد همین موضوع خام‌فروشی است. بهتر است مدیران دولتی و سیاست‌گذاران ما به این باور برسند که در معدن چیزی به عنوان خام‌فروشی وجود ندارد چرا که برای استخراج موادمعدنی، اقدامات گسترده‌ای در اکتشاف، عملیات استخراج و کانه‌آرایی و فرآوری صورت گرفته از این رو نمی‌دانم چرا برخی سعی دارند با غلط جا انداختن مفهوم خام‌فروشی آدرس اشتباه به سیاست‌گذاران بدهند.

عضو هیأت مدیره خانه معدن ایران گفت: فعالان معدنی کوچک و متوسط کشور بر این باورند که تولیداتشان رقابتی بوده و در بازارهای داخلی و خارجی قابل عرضه را دارد، از این رو مفاهیم اقتصاد آزاد به ما این اجازه را می‌دهد هر مشتری چه داخلی و چه خارجی که محصولاتمان را به قیمت مناسب‌تر خریداری کند آن را عرضه کنیم.

او افزود: صنایع پایین‌دستی معدنی کشور بهتر است باز تعریفی از ساختار خود داشته باشند و با بالا بردن بهره‌وری خود محصولی را به تولید برسانند که قابلیت عرضه در بازارهای صادراتی را داشته باشد.

معصومی گفت: بخش معدن ایران سال‌هاست که برای تولید رقابتی تمام تلاش خود را به‌کار گرفته و توانسته به بازارهای صادراتی نفوذ پیدا کند و اگر قرار باشد این موفقیت زیر سؤال برود و به فعالان معدن انگ خام‌فروشی زده شود، نمی‌توان به توسعه این بخش از سوی فعالان اقتصادی امیدوار بود.

او گفت: بخش معدن هم تولیدگراست و هم اشتغال‌زا و اتفاقاً تولیدی را به همراه دارد که می‌تواند با نفوذ در بازارهای صادراتی به نوعی دیپلماسی اقتصادی ما را رونق بخشد، بنابراین بهتر است تا با سیاست‌گذاری‌های مناسب در این بخش، تولید و اشتغال در مناطق عمدتاً محروم توسعه یابد.

عضو هیأت مدیره خانه معدن افزود: در هر جای ایران که معدنی فعال شده هم اشتغال را به همراه داشته و هم سبب رونق و آبادانی آن منطقه شده و اگر بگوییم معدنکاران بهترین حافظان محیط‌زیست هستند، بیراهه نگفته‌ایم.

معصومی تصریح‌کرد: برای توسعه معادن و به وجود آوردن حلقه‌های ارزش افزوده نیاز به سرمایه‌گذاری‌های خارجی است و اگر این امر صورت نگیرد نمی‌توان امیدوار بود که صنایع معدنی ما در بازارهای جهانی موفق عمل کنند.

 

او گفت: انتخاب شریک خارجی علاوه بر بالا بردن ضریب موفقیت در کار سبب خواهد شد تا فعالان اقتصادی ما محصولی که در داخل کشور به تولید می‌رسد را روانه بازارهای صادراتی کنند و برند ایرانی در بخش معدن شناخته شود.