خارجی‌‌‌ها از مشکلات و بی‌رغبتی سرمایه‌گذار داخلی آگاهند!

  با توجه به نقش سرمایه‌گذاری خارجی در جهانی شدن اقتصاد و علی‌رغم این‌که ایران ضمن برخورداری از متنوع‌‌‌ترین و گران‌‌‌ترین منابع ‌و معادن، جزو یکی از غنی‌‌‌ترین کشور‌‌ها برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی محسوب می‌شود، اما متأسفانه سهم ایران از سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جهان بسیار ناچیز بوده و علاوه بر این، تبلیغات خوبی هم درباره […]

 

با توجه به نقش سرمایه‌گذاری خارجی در جهانی شدن اقتصاد و علی‌رغم این‌که ایران ضمن برخورداری از متنوع‌‌‌ترین و گران‌‌‌ترین منابع ‌و معادن، جزو یکی از غنی‌‌‌ترین کشور‌‌ها برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی محسوب می‌شود، اما متأسفانه سهم ایران از سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جهان بسیار ناچیز بوده و علاوه بر این، تبلیغات خوبی هم درباره ظرفیت‌های بالقوه این مرز و بوم در خارج از کشور صورت نگرفته است.

به گزارش صما، به عقیده کارشناسان، کشور ما در حوزه‌های مختلفی نظیر راه‌سازی از موقعیت ژئوپولوتیکی برخوردار است که می‌تواند شرق و غرب را به هم وصل کند. همچنین این کشور با وجود موقعیت استراتژیک خود اعم از دسترسی به آب‌های آزاد در شمال‌ و جنوب کشور، مزیت و تنوع آب ‌و هوایی، نیروی انسانی فراوان متخصص و تحصیل‌کرده و… از تمامی شرایط لازم برای سرمایه‌گذاری در داخل برخوردار است، اما جای تأسف است که در راستای معرفی این ظرفیت‌های بالقوه در بیرون، تبلیغات خوبی انجام نشده است.

با این حال، طی ماه‌های اخیر و همزمان با شروع اجرای برجام، زمزمه‌های افزایش تعاملات بین‌المللی و مشارکت‌های اقتصادی ایران با دیگر کشور‌‌ها به گوش می‌رسد. طی روزهای اخیر نیز مسؤولان با اعلام فعال شدن مراکز جذب سرمایه‌های خارجی در همه استان‌ها و پیگیری موارد مختلف در این حوزه، از اعلام آمادگی دولت و دستگاه‌های دولتی در جهت رفع هر‌گونه مشکلی در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی برای تسریع رونق اقتصادی و بهبود وضعیت کسب‌ و کار ایران خبر می‌دهند.

در این راستا، بخش مسکن ‌و ساختمان و تولید مصالح ساختمانی نیز به عنوان یکی از بخش‌هایی که با استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی می‌توان درصدد حل مشکلات و کمبودهای این حوزه مربوط به این حوزه برآمد، مورد تأکید برخی اقتصاددانان قرار می‌گیرد.

این گروه از کارشناسان با اشاره به نیاز و ظرفیت‌های موجود در کشور برای جذب سرمایه خارجی در بخش تولید مسکن و احیای بافت‌های فرسوده، بر این باورند که سرمایه‌گذاری خارجی با مشارکت سازندگان داخلی در بخش‌های دولتی و خصوصی می‌تواند منجر به ارتقای سطح تکنولوژی و فن‌آوری و همچنین ایجاد رونق در عرصه ساخت ‌و ساز شود.

اما این در حالی است که به عقیده گروه دیگری از صاحب‌نظران، بازار مسکن به دلیل بالا بودن حجم سرمایه موجود در بخش مسکن، برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی بازار مفیدی نیست و بهتر است که برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی بیش‌تر روی بخش صنعت تمرکز شود. براساس این گزارش، آن‌‌‌ها با اعتقاد به این‌که بازار مسکن داخلی بی‌نیاز از منابع مالی خارجی است، جذب فن‌آوری‌های نوین خارجی و روش‌های صنعتی‌سازی و ساخت ارزان و مقاوم را بیش‌تر مورد توجه قرار می‌دهند و شرایط مساعد سیاسی و اقتصادی را یک شرط ضروری برای مشارکت سازندگان داخلی با سازندگان خارجی تلقی می‌کنند.

معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران

در این میان چگونگی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران در سطح جهان، پرسشی است که فعالان اقتصادی در پاسخ به آن معتقدند: ‌یکی از اقدامات لازم برای این منظور برگزاری همایش‌های مرتبط و دعوت از شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری خارجی برای حضور در کشور و معرفی جاذبه‌های سرمایه‌گذاری کشور در حوزه‌های مختلف است.‌

حال با توجه به این‌که کشور ما بهترین فرصت‌های بالقوه سرمایه‌گذاری را در اختیار دارد و در سطح دنیا انگشت شمار هستند تعداد کشورهایی که مثل ایران با توجه به منابعی که در اختیار دارد، جزو رتبه‌های نخست نفت و قدرت اول گاز جهان است، به نظر می‌رسد برای تحقق جذب سرمایه‌گذاری خارجی در بخش‌های مختلف اعم از مسکن ‌و ساختمان، دولت ابتدا باید نسبت به رفع چالش‌های متعدد موجود در این بخش اقدام کند.

نباید این واقعیت را نادیده بگیریم که هم اکنون در داخل کشور نیز سرمایه‌داران بسیاری وجود دارند که به دلیل فراهم نبودن بستر و شرایط مطلوب و مناسب سرمایه‌گذاری به ویژه در بخش فعالیت‌های اقتصادی مولد، تمایلی به سرمایه‌گذاری ندارند و در چنین وضعیتی تصور این‌که سرمایه‌گذاران خارجی از این مشکلات آگاه نیستند و نسبت به سرمایه‌گذاری در کشور ما رغبت پیدا می‌کنند، صحیح نیست.

 

بدون تردید حل مسایلی نظیر بی‌ثباتی در قوانین و شرایط اقتصادی کشور، بلاتکلیفی نرخ ارز، بالا بودن نرخ بهره بانکی و نبود امنیت در بخش سرمایه‌گذاری از جمله پیش شرط‌های لازم برای ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری خارجی در کشور است. همچنین جلب تمایل سرمایه‌گذار خارجی برای وارد کردن سرمایه خود به ایران، نیاز به تضامین بین‌المللی دارد تا بتواند در زمان نیاز، اصل این سرمایه و سود آن را با احتساب نرخ روز از کشور ما خارج کند و این موضوع نیازمند آن است که بانک مرکزی و دولت ارایه این تضامین را تصویب و ابلاغ کنند. موضوعی که تا به امروز اتفاق نیفتاده و همین عامل مهمی برای عدم تمایل خارجی‌‌‌ها برای مشارکت گسترده در حوزه‌های سرمایه‌گذاری است.