واحدهای صنفی ملزم به رعایت ایمنی واحدهای خود هستند

رییس ستاد ایمن‌سازی واحدهای صنفی واحدهای صنفی ملزم به رعایت ایمنی واحدهای خود هستند رییس ستاد ایمن‌سازی واحدهای صنفی تهران گفت: طبق ماده ۱۷ قانون نظام صنفی، رعایت اصول ایمنی، بهداشتی، امنیتی ‌و… برعهده صاحبان واحدهای صنفی است. خسرو‌ابراهیمی‌نیا در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران اظهارکرد: براساس بند «ز» ماده ۳۷ قانون نظام […]

رییس ستاد ایمن‌سازی واحدهای صنفی

واحدهای صنفی ملزم به رعایت ایمنی واحدهای خود هستند

رییس ستاد ایمن‌سازی واحدهای صنفی تهران گفت: طبق ماده ۱۷ قانون نظام صنفی، رعایت اصول ایمنی، بهداشتی، امنیتی ‌و… برعهده صاحبان واحدهای صنفی است.

خسرو‌ابراهیمی‌نیا در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران اظهارکرد: براساس بند «ز» ماده ۳۷ قانون نظام صنفی، اتاق اصناف ایران باید بر عملکرد واحدهای صنفی برای رعایت اصول ایمنی، بهداشتی، امنیتی و… نظارت داشته باشد. خلأیی که در این قانون وجود دارد این است که اهرم اجرایی را به اتاق اصناف و اتحادیه برای پلمب واحدهای صنفی ناایمن نداده و چارچوبی را برایش تعریف نکرده است.

وی تصریح‌کرد: به عنوان مثال اگر فردی در طبقه فوقانی بازار سرای رشتی‌‌ها که سقف آن چوبی است و به لحاظ ایمنی بسیار ناایمن و خطرناک است واحدی داشته باشد و چنانچه اتفاقی بیافتد، جان و مال دیگر واحد‌ها نیز در معرض خطر قرار می‌گیرد؛ در این‌گونه موارد اتحادیه دستش بسته است و تنها می‌تواند اخطار بدهد، در حالی‌که اگر در قانون تعریف شده بود و اهرم اجرایی داشتیم، این‌گونه واحد‌ها را پلمب می‌کردیم.

ابراهیمی‌نیا اظهار‌کرد: با تشکیل ستاد ایمنی و نظارت بر روند رعایت اصول ایمنی در بازار این ستاد با تشکیل اکیپ‌های بازرسی با همکاری آتش‌نشانی، اداره برق‌، آب ‌و گاز و شهرداری منطقه از مناطق بازدید دارد و واحدهایی که فاقد رعایت اصول ایمنی هستند، را شناسایی و آنها را ملزم به رعایت می‌کند.

رییس ستاد ایمن‌سازی واحدهای صنفی افزود: اتفاق خوبی که شکل گرفته همکاری قوه قضاییه و معاونت دادستانی است که خلأهای موجود را در خصوص پلمب واحدهایی که رعایت اصول را نداشته‌اند پر کرده است و در صورت شناسایی این واحد‌ها از طریق قوه قضاییه می‌توانیم این واحد‌ها را پلمب کنیم.

ابراهیمی‌نیا ادامه‌داد: در حال حاضر بیش‌تر واحدهای صنفی منطقه ۱۲ تهران که منطقه پرخطری است، مورد بازدید و شناسایی قرار گرفته و پلمب برخی از واحد‌ها صورت گرفته و منطقه ۵ تهران نیز در دستور کار بررسی قرار است.

وی گفت: شفاف‌سازی و بررسی دقیق و میدانی از هدف‌های اصلی ستاد ایمن‌سازی واحدهای صنفی است و به دنبال راهکارهایی هستیم تا تعاملات لازم میان بخش‌های مختلف و مراکز تجاری ناامین برقرار شود.

رییس ستاد ایمن‌سازی واحدهای صنفی تهران همچنین اظهار‌کرد: بسیاری از واحدهای تجاری قدیمی در وضعیتی هستند که یا مالکیت آنها در اختیار بنیاد شهید، بنیاد مستضعفان و اوقاف قرار دارد یا مالکان اولیه آنها فوت کرده‌اند و اکنون واحدهای تجاری نیز در دست وراث قرار دارد. بر همین اساس بازسازی و ایمن‌سازی این واحد‌ها با دشواری‌های خاصی همراه می‌شود.

وی افزود: تمام واحدهای صنفی فعال در تهران ملزم به رعایت اصول ایمنی هستند و نظارت و بازرسی این ستاد از تمام واحدهای صنفی خواهد بود و نتایج کارگروه ستاد ایمن‌سازی واحدهای صنفی گزارش و اعلام می‌شود.

ابراهیمی‌نیا تصریح‌کرد: برای بهبود وضعیت سلامت، ایمنی و محیط‌زیست در حوزه اصناف، مراکز تجاری و خدماتی نظام مدیریت شهری یکپارچه، ارزیابی‌های عمقی در حوزه اصناف، گنجاندن برنامه‌های آموزشی ایمنی، توانمندسازی کارکنان حفاظت فیزیکی و حراست در مجتمع‌های تجاری با رویکرد HSE، ایجاد دستورالعمل‌های ایمنی مختص اصناف مختلف، حذف عملیات و تجهیزات فرسوده و خطرساز از کارگاه‌ها و مراکز فعالیت اصناف از راهکارهای ممکن برای کاهش حوادث است.

رییس ستاد ایمن‌سازی واحدهای صنفی تهران همچنین اظهار‌کرد: یکی از اقدامات خوبی که رسته چرم مصنوعی در بازار انجام داده بودند، این بود که تمامی این واحد‌ها اصول ایمنی را رعایت کرده بودند و این‌گونه اقدامات قابل تحسین است.

 

وی تأکید‌کرد: دستیابی به شهری ایمن ‌و سالم، نیازمند همدلی در بخش سیاست‌گذاری، همکاری در بخش اجرایی و همراهی در بخش شهروندی است. اگر این ۳ موضوع محقق شود، خواهیم توانست شهر را تبدیل به شهری پایدار و ایمن کنیم، در غیر این صورت باید منتظر وقوع حوادث ناگوار زیادی در شهرمان باشیم.