کاهش هزینه و زمان و ایمنی بالا از مزایای حمل ‌و نقل تحت رویه کارنه تیر است

در کارگاه آموزشی کنوانسیون تیر‌– کارنه تیر (TIR CARNET) مطرح‌ شد‌ کاهش هزینه و زمان و ایمنی بالا از مزایای حمل ‌و نقل تحت رویه کارنه تیر است  نماینده اتاق ایران در سازمان ایرو گفت: کاهش هزینه، زمان و ایمنی بالا از مزایای حمل ‌و نقل تحت رویه کارنه تیر است. به گزارش مناقصه‌مزایده به […]

در کارگاه آموزشی کنوانسیون تیر‌– کارنه تیر (TIR CARNET) مطرح‌ شد‌

کاهش هزینه و زمان و ایمنی بالا از مزایای حمل ‌و نقل تحت رویه کارنه تیر است

 نماینده اتاق ایران در سازمان ایرو گفت: کاهش هزینه، زمان و ایمنی بالا از مزایای حمل ‌و نقل تحت رویه کارنه تیر است.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن ‌و کشاورزی خراسان رضوی، بهنام‌فرامرزیان اظهارکرد: آموزش حمل‌و نقل در حوزه کارنه تیر بسیار ضروری است، چرا که در حال حاضر حمل ‌و نقل جاده‌ای به رویه کارنه تیر صورت می‌گیرد و تمام کشورهای منطقه از جمله هند، پاکستان، افغانستان، چین و امارات به کنوانسیون تیر پیوسته‌اند و به زودی قطر هم به این کنوانسیون ملحق خواهد شد و از مزایای آن استفاده می‌کند. این کشور‌ها در حقیقت به این باور رسیدند که برای توسعه اقتصادشان به خصوص در حوزه حمل ‌و نقل نیازمند حرکت به سمت رویه کارنه تیر هستند. از این‌رو شرکت‌های حمل‌ و نقل بین‌المللی ایران به ویژه‌ شرکت‌های ترانزیتی استان خراسان نیز می‌بایست با این مقوله بیش‌تر از گذشته آشنا شود.

وی با بیان این‌که ششمین کارگاه آموزشی کارنه تیر با استقبال خوبی در مشهد روبه‌رو شد، افزود: بدون شک حمل‌ و نقل تحت رویه کارنه تیر می‌تواند مزایای بسیاری را برای شرکت‌های حمل‌و نقل استان خراسان و اقصی نقاط کشور به همراه داشته باشد، چرا که کالا ایمن و با کاهش هزینه و زمان حمل می‌شود و حوزه اطمینان شرکت حمل‌و نقل و گمرک را فراهم می‌کند. البته اگر شرکتی در سیستم تیر بخواهد از قوانین تخطی کند، طبق ماده ۳۸ این کنوانسیون به شدت با آن برخورد می‌شود و فعالیت شرکت به‌طور موقت و یا دائم متوقف خواهد شد و این مسأله بدون شک باعث ضربه به اقتصاد کشور و فعالیت‌های آن با نگاه اقتصادی خواهد شد.

نماینده اتاق بازرگانی در کمیته اداری و کاری تیر سازمان ملل افزود: حمل‌و نقل جاده‌ای بدون شک یکی از شاخص‌های مهم اقتصاد کشور است، چنان‌که اقتصاد قوی در گرو داشتن حمل‌و نقل قوی است و ارتباط مستقیمی میان این دو حوزه مشهود است. از این جهت ما وظیفه خود می‌دانیم که آموزش‌های لازم را میان شرکت‌هایمان ترویج دهیم.

وی با اشاره به این‌که ششمین کارگاه آموزشی در سطح استان خراسان رضوی برگزار شد، عنوان‌کرد: استقبال خوبی تاکنون از کارگاه‌ها صورت گرفته است اما متأسفانه پس از برگزاری این کارگاه‌ها بعضاً مشاهده می‌شود، شرکت‌های حمل‌و نقل بین‌المللی به روش سنتی خودشان عمل می‌کنند. لذا پیشنهاد می‌شود اتاق بازرگانی با همکاری انجمن‌ها مکانیزمی ایجاد کنند که این اقدامات تداوم و پیگیری داشته باشد.

وی تصریح‌کرد: امور کارنه تیر اتاق ایران در سال جاری برنامه‌ریزی کرده تا بتواند با تمام شعب خود که کارنه تیر صادر می‌کنند همچون اتاق تبریز، مشهد و ارومیه سیستم‌های کنترلی را با بدنه پرسنل امور کارنه تیر پیاده کند. این آغاز کار است. حال امید می‌رود شرکت‌هایمان را بیش‌تر ترغیب کنیم تا در این سیستم کار کنند. هر چند که این کار، اقدام دشواری است، چرا که تغییر روش و تفکر این شرکت‌ها از حالت سنتی و بومی خاص به سمت حمل‌و نقل پیشرفته و حمل‌و نقل مرکب تحت رویه کارنه تیر زمانبر خواهد بود.

وی عنوان‌کرد: اتاق بازرگانی، صنایع‌و معادن ایران در حوزه کارنه‌تیر فوق‌العاده عمل کرده است، شاهد این مدعا آن است که پیش‌رو تر از اتاق‌های بازرگانی دیگر کشورهای عضو این کنوانسیون هستیم، چرا که امروز ایران در رتبه سوم کشورهای عضو کنوانسیون تیر قرار دارند و این دستاورد بدون شک بدون تلاش، کوشش و پشتکار امور کارنه‌تیر اتاق ایران دست یافتنی نبود.

نماینده اتاق ایران در سازمان ایرو با تأکید بر این‌که استفاده از سند بین‌المللی کارنه‌تیر علاوه بر بخش حمل‌و نقل کل اقتصاد کشور را تحت شعاع قرار می‌دهد، خاطرنشان‌کرد: خرسندیم که می‌توانیم در راستای اطلاع‌رسانی شرکت‌های حمل‌و نقل به آنان کمک کنیم تا این شرکت‌های بین‌المللی به شرکت‌های حمل‌و نقل مدرن و پیش‌رو در خط مقدم تبدیل شوند.

وی خاطرنشان‌کرد: متأسفانه طی چند سال گذشته عملیات حمل‌و نقل تحت رویه کارنه‌تیر در استان خراسان کم‌رنگ‌تر شده است، شاید دلیل این مسأله عدم به‌روزرسانی اطلاعات و عدم آشنا بودن با این مقوله باشد و یا تاکنون لزومی نمی‌دیدند تا تحت رویه کارنه‌تیر حمل‌و نقل صورت گیرد. البته چنین تصوری اشتباه است و این اشکال مشهود است، لذا انتقال اطلاعات ‌و آموزش‌های لازم در این حوزه بیش از پیش احساس می‌شد.

نماینده اتاق ایران در سازمان ایرو گفت: در حال حاضر ایران در مجموع کشورهای عضو کنوانسیون مقام سوم را در صدور کارنه‌تیر در دنیا دارد، این مسأله حاکی از وضعیت خوب ایران است. نماینده گمرک ایران ‌و اتاق بازرگانی در کمیته اجرایی تیر سازمان ملل عضو هستند و این مسأله بدون شک حاکی از موفقیت دیپلماسی دولت و بخش خصوصی است که رخ داده است.

نماینده اتاق بازرگانی در کمیته اداری و کاری تیر سازمان ملل با بیان این‌که اتحادیه اروپا در داخل خاک‌شان از سند کارنه‌تیر استفاده نمی‌کنند به همین دلیل مصرف کارنه‌تیر در خاک اتحادیه اروپا کاهش پیدا کرده است، ادامه‌داد: رتبه اول و دوم در کارنه‌تیر به ترتیب از آن ترکیه و لهستان است ترکیه به دلیل این که سرمایه‌گذاری بسیاری در حوزه حمل‌و نقل بین‌المللی کرده و بالغ بر ۱۲ هزار شرکت حمل‌و نقل بین‌المللی دارد، می‌تواند امروز حرف اول را بزند و از نظر مصرف کارنه‌تیر بالا‌ترین است. لهستان هم به دلیل این که در حوزه حمل‌و نقل در خاک اتحادیه اروپا و در خارج از اتحادیه اروپا فعالیت دارد، در مقام دوم قرار گرفته است.

فرامرزیان خاطرنشان‌‌کرد: آمریکا و کشورهای مثل کانادا هم که عضو کنوانسیون تیر هستند، صرفاً عضو کنوانسیون هستند و مؤسسه ضامن و صادرکننده کارنه‌تیر ندارند و رغبتی هم ندارند که آنها در آن منطقه بخواهند از کارنه‌تیر استفاده کنند به دلیل این که اسناد دیگری دارند که براساس آن فعالیت می‌کنند.

فرامرزیان یادآورشد: از شرکت‌های حمل ‌و نقل انتظار داریم که بینش و باورشان به سمت تجارت جهانی یک شکل و یکنواخت تغییر کند و از اسناد بین‌المللی در راستای تسهیل امور‌ استفاده شود. کارنه‌تیر یک سند بین‌المللی است و این سند بین‌المللی به مراتب می‌تواند در تجارت تسهیل ایجاد کند.

وی یادآور‌شد: استان خراسان در این حوزه خوب عمل کرده و در این حوزه همکاری و مشارکت خوبی داشته است اما آمار‌ها حاکی از آن است که مصرف کارنه‌تیر در شرکت‌های حمل‌و نقل بین‌المللی استان خراسان نسبت به شرکت‌های حمل‌و نقل آذربایجان‌شرقی و غربی کم‌تر است، این در حالی است که شرکت‌های عضو آنها تعدادشان بیش‌تر از شرکت‌های فعال آذربایجان‌شرقی و غربی است و این مسأله قابل تأمل است.

نماینده اتاق ایران در سازمان ایرو ادامه‌داد: علت آن هم این است که شرکت‌های استان خراسان سنتی کار هستند و دوم آن‌که کشورهای همسایه تاکنون نیازی به استفاده از اسناد بین‌المللی نداشته‌اند، لذا شرکت‌های این استان هم علاقه‌ای به حرکت به این سمت را نداشته‌اند. اما با تحولاتی همچون عضویت پاکستان، هند و چین به یقین این شرکت‌ها بایستی با استفاده از کارنه‌تیر راه خودشان را به بازار‌ها و کشورهای همسایه پیدا کنند.

فرامرزیان عنوان‌کرد: در مجموع شرکت‌های حمل‌و نقل بین‌المللی استان خراسان به مراتب وضعیتشان از شرکت‌های سایر استان‌ها مطلوب‌تر است، چرا که همیشه درخواست صدور پروانه برای فعالیت شرکت‌ها در این استان بیش‌تر بوده است و با توجه به مرزی بودن استان با کشورهای همسایه، تجارت در این استان همیشه در صدر بوده است. همچنین پیش‌بینی می‌شود که با عضویت کشورهای همسایه، فعالیت حمل‌و نقل تحت کنوانسیون تیر به شدت در استان افزایش پیدا خواهد کرد، علاوه بر این با راه‌اندازی بندر چابهار این موضوع به شدت تشدید پیدا خواهد کرد و امیدواریم که کسب‌و کار و بازار حمل‌و نقل در منطقه و استان را بیش از گذشته شکوفا باشد.

نماینده اتاق بازرگانی در کمیته اداری و کاری تیر سازمان ملل اظهار‌کرد: انتظار می‌رود اتاق بازرگانی ایران به عنوان پارلمان بخش خصوصی و اتاق بازرگانی استان‌ها در حوزه حمل‌و نقل فرصت بیش‌تری برای آموزش بگذارند و در این رابطه برنامه‌ریزی لازم را داشته باشند و اتفاقاتی که در عرصه حمل‌و نقل بین‌المللی رخ می‌دهد را رصد کنند و کارهای کارشناسی بیش‌تری انجام دهند تا صادرات و واردات با هزینه کم‌تری انجام گیرد و به تبع به اقتصاد کشور کمک شود.

 

وی یادآورشد: از صاحبان شرکت‌های ترانزیتی بین‌المللی نیز انتظار می‌رود گرایش‌شان را به سیستم‌های بین‌المللی یک شکل و یکنواخت تغییر دهند و از بومی‌گرایی پرهیز کنند و سنتی کاری را کنار بگذارند، چرا که رویه‌های سنتی واقعاً هزینه و ریسکش به مراتب بالاتر است، لذا بایستی حمل‌و نقل ما با رویه جدید همراه باشد. در غیر این صورت افق درخشانی برای ۱۲ سال آینده در حمل‌و نقل‌مان نمی‌توان متصور بود.