اسدا… عسگراولادی:رشد صادرات واقعی نیست!

  کارنامه تجارت خارجی ایران در نخستین ماه از سال‌‌جاری که از سوی گمرک منتشر شده نشان می‌دهد ارزش و وزن صادرات غیرنفتی ایران در فروردین‌ماه سال ۹۵ نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است. اما علت این رشد چه بوده است؟ به گزارش اقتصادنیوز، کارنامه تجارت خارجی ایران در نخستین ماه از […]

 

کارنامه تجارت خارجی ایران در نخستین ماه از سال‌‌جاری که از سوی گمرک منتشر شده نشان می‌دهد ارزش و وزن صادرات غیرنفتی ایران در فروردین‌ماه سال ۹۵ نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است. اما علت این رشد چه بوده است؟

به گزارش اقتصادنیوز، کارنامه تجارت خارجی ایران در نخستین ماه از سال ‌جاری که از سوی گمرک منتشر شده نشان می‌دهد ارزش صادرات غیرنفتی ایران در فروردین‌ماه سال ۹۵ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷٫۹۱ درصد رشد داشته است.

در این مدت ۸ میلیون و ۱۸۳ هزار تن کالا به ارزش ۳ میلیارد و ۷ میلیون دلار از طریق گمرکات اجرایی به خارج از کشور صادر شده که در مقایسه با فروردین ماه سال گذشته از لحاظ وزن ۳۷٫۸۹ درصد افزایش یافته است.

اما علت این رشد چیست؟ آیا می‌توان رشد ۷٫۹۱ درصدی ارزش صادرات و رشد ۳۷٫۸۹ درصدی وزن صادرات را نشانه‌ای مثبت برای اقتصاد و تجارت ایران دانست؟

اسدا… عسگراولادی، عضو اتاق بازرگانی ایران، در گفت‌وگو با اقتصادنیوز، درباره علت رشد صادرات ایران در فروردین‌ماه سال جاری، گفت: رشد صادرات فروردین ماه به چند علت بوده است. یک علت آن این بوده که دلار در فروردین ماه مقداری ثبات پیدا کرده است؛ از ۱۵ فروردین ماه که بازار‌‌ها باز شده دلار حول‌وحوش ۳۵۰۰ تومان ایستاده و تغییری نکرده است. وقتی قیمت دلار تغییر نکند، می‌توانیم برنامه‌ریزی کنیم.

وی در ادامه عنوان ‌کرد: علت دیگر این است که پتروشیمی‌‌‌ها به دلیل نیاز شدید خود، صادرات بیش‌تری انجام داده‌اند. بیش‌ترین افزایش هم مربوط به پتروشیمی‌هاست. این رشد مربوط به صادرات غیرنفتی سنتی نیست؛ آن‌‌‌ها کم‌تر شده‌اند. ما میعانات گازی را هم که جزو صادرات غیرنفتی محاسبه می‌کنند، جزو صادرات غیرنفتی نمی‌شناسیم؛ چون صادرات نفت است. با این حال در لیست گمرک میعانات گازی در فهرست صادرات غیرنفتی قرار می‌گیرد. در نتیجه در حال حاضر دو قلم میعانات گازی و محصولات پتروشیمی رشد دارند. صادرات این دو قلم رشد داشته و رشدشان بر آمار کلی صادرات غیرنفتی اثر گذاشته است.

عسگراولادی در تحلیل علت رشد صادرات غیرنفتی ایران در فروردین ماه سال جاری، افزود: علت دیگر افزایش صادرات ما در این دوره این است که وقتی به ماه رمضان نزدیک می‌شویم، کشورهای عربی و مسلمان مثل عراق و افغانستان خریدهای زیادی برای ماه رمضان می‌کنند. به همین دلیل صادرات ما به دو کشور عراق و افغانستان هم فزونی پیدا کرده است.

 

این تاجر در پایان اظهار کرد: رشد صادرات فروردین ماه رشد واقعی نیست. عوامل بازدارنده صادرات هنوز سر جای خودشان هستند؛ هنوز مسایل بانکی بین‌المللی و نقل ‌و انتقال پول حل نشده است. گرفتاری‌ها و مسایل مالیاتی هم هنوز حل نشده‌اند. مالیات همچنان صادرکننده‌ها را اذیت می‌کند. صادرات از مالیات معاف است، ولی وزارت دارایی به بهانه‌های مختلف سعی می‌کند از صادرکننده‌ها پولی بگیرد.