تأمین بخشی از کسری بودجه با افزایش عوارض واردات خودرو

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح کرد تأمین بخشی از کسری بودجه با افزایش عوارض واردات خودرو عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: بالا بردن عوارض درآمد دولت را افزایش می‌دهد که با توجه به کسری بودجه باید منابع آن نیز دیده شود. ولی ملکی در گفت‌وگو با خانه ملت، در خصوص افزایش […]

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح کرد

تأمین بخشی از کسری بودجه با افزایش عوارض واردات خودرو

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: بالا بردن عوارض درآمد دولت را افزایش می‌دهد که با توجه به کسری بودجه باید منابع آن نیز دیده شود.

ولی ملکی در گفت‌وگو با خانه ملت، در خصوص افزایش عوارض واردات خودروهای سواری به میزان ۵ درصد قیمت روی کشتی در لایحه بودجه سال آینده، اظهار داشت: بحث عوارض واردات برای سیگار، خودرو و کالاهای غیرضروری که لوکس تلقی می‌شوند، وجود دارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که عوارض واردات سیگار به‌عنوان کالایی با مصرف خاص نیز باید افزایش پیدا کند، گفت: در خصوص خودروهای لوکس نیز افرادی که استفاده می‌کنند، افراد مرفه جامعه هستند، بالا بردن عوارض درآمد دولت را افزایش می‌دهد که با توجه به کسری بودجه باید منابع آن نیز دیده شود.

نماینده مردم مشگین‌شهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که واردات خودرو رقم پایینی دارد اثر چندانی در تأمین منابع بودجه ندارد، ادامه داد: در گذشته اگر درآمد دولت از عوارض واردات خودروهای سواری ۷هزارمیلیارد تومان بوده، شاید این رقم در سال آینده به ۱۰هزار میلیارد تومان نیز برسد.

وی با بیان این‌که این میزان بخشی از هزینه‌های دولت را در بخش‌های جاری و عمرانی تأمین می‌کند، تصریح کرد: با توجه به این‌که با بسته شدن سایت ثبت سفارش واردات خودرو هر کدام از خودروهای وارداتی شاهد افزایش ۳۰ تا ۴۰درصدی بوده‌اند افزایش عوارض واردات مشکلی را ایجاد نمی‌کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان، خاطرنشان کرد: هرگونه افزایش عوارض برای واردات با دو نگاه صورت می‌گیرد که یکی برای حمایت از تولیدات داخل و دیگری ایجاد منبع درآمدی برای دولت است که هر دو نگاه مطلوب هستند.

صنعت خودروی کشور با واردات خودروساز نخواهد شد

عضو کمیسیون صنایع مجلس با اعلام این‌که مطمئناً صنعت خودروی کشور با واردات خودروساز نخواهد شد، گفت: هنوز گزارشی از روند اجرای قراردادهای جدید خودرویی به مجلس ارایه نشده است.

حمیدرضا فولادگر در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به درخواست نمایندگان کمیسیون صنایع از مدیران دو شرکت خودروسازی برای ارایه گزارش قراردادهای جدید خودرویی، اظهار داشت: متأسفانه هنوز گزارشی از روند اجرای قراردادهای خودرویی به مجلس ارایه نشده است.

وی با بیان این‌که مجلس تأکید زیادی بر رعایت ساخت داخل محصولات مشترک و صادرات آنها دارد، افزود: مطمئناً صنعت خودروی کشور با واردات خودروساز نخواهد شد البته تجربه هم ثابت کرده در قراردادهای گذشته با فرانسوی‌‌ها چیز زیادی عاید صنعت خودرو نشده است.

 

این عضو کمیسیون صنایع مجلس با اعلام این‌که خودروسازان در گذشته اعلام کردند که سمند ملی تولید کرده‌ایم اما این‌گونه نبود، تصریح کرد: باید در اجرای قراردادهای خودرویی نظارت لازم انجام شود تا تجربه تلخ همکارهای گذشته تکرار نشود.