مدیرعامل شرکت راهآهن خبر داد ضرر ۸۰۰ میلیارد تومانی بخش ریلی مسافری دلیل پرداخت یارانههای پنهان در اروپا هر مسافرکیلومتر بین ۰٫۷ تا ۰٫۹ و حتی یک دلار هزینهبردار است. یعنی هزینه طی کردن مسیری معادلِ مسیر ریلی تهران-مشهد، ۶۰۰ تا ۷۰۰ دلار است؛ هرچند به دلیل عدم تساوی در درآمد بین ما و کشورهای […]
مدیرعامل شرکت راهآهن خبر داد
ضرر ۸۰۰ میلیارد تومانی بخش ریلی مسافری دلیل پرداخت یارانههای پنهان
در اروپا هر مسافرکیلومتر بین ۰٫۷ تا ۰٫۹ و حتی یک دلار هزینهبردار است. یعنی هزینه طی کردن مسیری معادلِ مسیر ریلی تهران-مشهد، ۶۰۰ تا ۷۰۰ دلار است؛ هرچند به دلیل عدم تساوی در درآمد بین ما و کشورهای اروپایی این مقایسه، مقایسه درستی نیست اما به هر حال حملونقل ریلی مسافری برای کشور هزینهبردار است و راه برونرفت از آن افزایش فشار بر بخش خصوصی نیست.
به گزارش تیننیوز، به تازگی مدیرعامل شرکت راهآهن از ضرر ۸۰۰ میلیاردتومانی راهآهن در بخش مسافری در سال ۹۵ به دلیل پرداخت یارانههای پنهان به این بخش خبر داد و گفت: در جلسه با سازمان برنامهوبودجه پیشنهاد شد به ازای هر مسافر کیلومتر، مبلغی برای شرکت راهآهن در نظر گرفته شود.
سعیدمحمدزاده در ادامه اظهارکرد: در جلساتی که با همکاران در سازمان برنامهوبودجه داشتیم، این کسری و ضرر و زیان تأیید و پیشنهاد شد که «به ازای هر مسافرکیلومتر، مبلغی برای شرکت راهآهن در نظر گرفته شود و اگر این امر صورت نگیرد به آن معنی خواهد بود که هزینه بلیت مسافری در شبکه برای بخشهای دور برد دو برابر و بخشهای حومهای ۷ برابر خواهد شد که این مسأله چندان قابل قبول نیست.»
در همین ارتباط نظر یکی از فعالان حوزه مسافری در بخش خصوصی، ابوالقاسمسعیدی، مدیرعامل شرکت مسافری «مهتابسیرجم» را پرسیدیم. سعیدی در اینباره به خبرنگار ما گفت: البته که بخش مسافریِ ریلی با توجه با ثابت بودن تعرفه مسافری زیانده است اما سازمان حمایت و راهآهن مانع اصلاح و بهبود تعرفهها بودهاند.
مدیرعامل شرکت مسافری مهتاب سیرجم در ادامه بخش مسافری را در تعیین نرخ تعرفه مسافری دچار نوعی عقبماندگی دانست و به مقایسه ایران و کشورهای اروپایی در همین رابطه پرداخت.
او گفت: در اروپا هر مسافرکیلومتر بین ۰٫۷ تا ۰٫۹ و حتی یک دلار هزینهبردار است. یعنی هزینه طی کردن مسیری معادلِ مسیر تهران-مشهد، ۶۰۰ تا ۷۰۰ دلار است؛ هرچند به دلیل عدم تساوی در درآمد بین ما و کشورهای اروپایی این مقایسه مقایسه درستی نیست اما بههرحال حملونقل ریلی مسافری برای کشور هزینهبردار است.
ابوالقاسمسعیدی افزود: در گذشته سازمان مدیریت به بخش حملونقل ریلی باری و مسافری به دلیل اینکه میدانست تعیینکننده نرخ تعرفه دولت است و برای اینکه در قیمت نهایی به مردم فشاری وارد نشود، کمک میکرد. اما الان نرخ تعرفه مسافری مناسب نیست. صحبت مدیرعامل محترم راهآهن هم نادرست نیست چون به راهآهن بابت هزینهها فشار وارد میشود و حملونقل مسافری در کل زیانده است اما راهحل این مطلبی نیست که گفته میشود.
سعیدی ادامهداد: در حال حاضر هزینه خرید یک واگن مسافری ۳میلیارد تومان است که اگر این مبلغ را در بانک بگذارید سود و بهره حاصل از آن با نرخ ۲۰ درصد، ۶۰۰میلیون است که مشمول مالیات هم نمیشود. حال اگر یک واگن مسافری با ضریب ۸۰درصد در طول یک روز هم رفتوآمد داشته باشد، این درآمد را کسب نخواهد کرد؛ پس کسی در این عرصه سرمایهگذاری نخواهد کرد.
وی افزود: بخش مسافری نیز حتماً به حمایت دولتی نیازمند است. ضمن اینکه طبق قانون دسترسی آزاد به منابع، نرخ حملونقل ریلی باید قابل رقابت با سایر مُدهای حملونقل باشد که در این صورت اگر راهآهن نتوانست تعادل هزینه و درآمد را حفظ کند، باید برای دریافت کمک به دولت مراجعه کند.
مدیرعامل مهتاب سیرجم دریافت کمک از دولت در شرایط موجود را سخت دانست و اقزود: در حال حاضر راهآهن هم بر شرکتها فشار میآورد که درست نیست و بنده موافق این گفته نیستم که دلیل زیان وارد آمده بر راهآهن اعطای خدمات به بخش مسافری باشد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.