دخل و خرج نفتکش‌ها به هم نمی‌خورد

مذاکره با شرکت‌های خارجی برای حضور در صنعت کشتی‌سازی ایران دخل و خرج نفتکش‌ها به هم نمی‌خورد مدیرفنی و عملیات ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران بر ضرورت نوسازی ناوگان نفتکش ایران تأکید کرد و گفت: ۴ فروند از کشتی‌های این شرکت اوراق شدند. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از وزارت نفت، اکبر جبل‌عاملی با بیان […]

مذاکره با شرکت‌های خارجی برای حضور در صنعت کشتی‌سازی ایران

دخل و خرج نفتکش‌ها به هم نمی‌خورد

مدیرفنی و عملیات ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران بر ضرورت نوسازی ناوگان نفتکش ایران تأکید کرد و گفت: ۴ فروند از کشتی‌های این شرکت اوراق شدند.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از وزارت نفت، اکبر جبل‌عاملی با بیان این که با اوراق این ۴ فروند نفتکش، ظرفیت ناوگان این شرکت از ۱۵٫۵ میلیون تن به ۱۴٫۳میلیون تن رسیده است، تصریح کرد: با این وجود شرکت ملی نفتکش ایران همچنان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های کشتیرانی جهان به شمار می‌رود.

وی با اشاره به این که شرکت ملی نفتکش و کشتیرانی جمهوری اسلامی در دوران دفاع مقدس و‌ تحریم‌ها همواره یاور کشور بودند و با وجود متحمل شدن آسیب هیچگاه دست از خدمت به کشور نکشیدند، تصریح کرد: تحریم‌ها سبب شد تا تأمین قطعات یدکی اصلی مورد نیاز کشتی‌های نفتکش به سختی انجام شود و بازرسی و رده‌بندی کشتی‌‌ها از سوی مؤسسات معتبر عضو آیاکس (IACS) متوقف شود.

وی خاطرنشان کرد: با وجود رفع مشکلات و محدودیت‌ها با اجرای برجام و‌ لغو‌ تحریم‌ها، شرایط نامناسب بازار بین‌المللی و ‌کاهش نرخ اجاره کشتی‌‌ها مشکلاتی را برای ما و دیگر شرکت‌های کشتیرانی نفتی ایجاد کرده است.

جبل عاملی با بیان این که در حال حاضر درآمد یک فروند کشتی نفتکش غول پیکر ۳۰۰ هزارتنی (حدود ۲,۵ میلیون بشکه‌ای) به ۱۱هزار دلار رسیده که این رقم حتی جوابگوی هزینه‌های عملیاتی آن نیست، افزود: این در حالی است که مازاد عرضه، رقابت در بازار و کمبود بار در بازار و همچنین لزوم اجرای برخی قوانین زیست‌محیطی نیز به دشواری شرایط افزوده است.

جبل‌عاملی ‌با بیان این‌که در شرایط فعلی کشتی‌های نوساز زودتر اجاره می‌شود، اظهار کرد: شرکت ملی نفتکش ایران در این شرایط ناگزیر به نوسازی ناوگان است که در این ارتباط یک برنامه استراتژیک ۵ ساله تدوین شده و اوراق ۴ فروند کشتی نیز در راستای این برنامه انجام شده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر فروش نفت صادراتی ایران در قالب فوب سبب شده تا سهم شرکت ملی نفتکش از بازار داخل و انتقال محموله‌های نفت کشور در مقایسه با دوران تحریم کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.

مدیرفنی و عملیات ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران درباره صنایع کشتی‌سازی داخلی نیز تأکید کرد: به منظور تقویت صنایع کشتی‌سازی کشور، شرکت ملی نفتکش ایران (NITC)، کشتیرانی جمهوری اسلامی (IRISL) و ایدرو‌ یک مجموعه مشترک به نام شرکت گسترش پارس هرمز برای ساخت و‌ تعمیر کشتی تشکیل داده‌اند.

 

وی از مذاکره با شرکت‌های خارجی برای حضور در این شرکت برای تقویت توان ساخت و تعمیر کشتی و انتقال تکنولوژی به کشور خبر داد و گفت: پیوستن دو شرکت سازنده خارجی به این شرکت در قالب جوینت‌ونچر در حال نهایی شدن است که به‌زودی نتیجه آن اعلام خواهد شد.