برگزاری مناقصه پروژه راه‌آهن همدان-ملایر تا پایان سال جاری

همدان سوار بر قطار پرشتاب توسعه می‌شود برگزاری مناقصه پروژه راه‌آهن همدان-ملایر تا پایان سال جاری  توسعه شبکه ریلی در دو شهر همدان و ملایر از خواست‌های دیرین مردم دیار الوند و از راهبردی‌‌‌ترین برنامه‌های دولت تدبیر و امید محسوب می‌شود؛ طرحی که با جدیت دولتمردان پیش می‌رود و دستاوردهای چشمگیری در این زمینه حاصل […]

همدان سوار بر قطار پرشتاب توسعه می‌شود

برگزاری مناقصه پروژه راه‌آهن همدان-ملایر تا پایان سال جاری

 توسعه شبکه ریلی در دو شهر همدان و ملایر از خواست‌های دیرین مردم دیار الوند و از راهبردی‌‌‌ترین برنامه‌های دولت تدبیر و امید محسوب می‌شود؛ طرحی که با جدیت دولتمردان پیش می‌رود و دستاوردهای چشمگیری در این زمینه حاصل شده است.

به گزارش ایرنا، سال ۹۰ بود که پس از یک دهه انتظار سوت قطار در ملایر به صدا درآمد و به عنوان نخستین شهر استان همدان به خطوط ریلی غرب کشور متصل شد؛ آرزویی که شاید برای ملایری‌ها و ساکنان منطقه می‌رفت تا به یک رویا تبدیل شود.

اتصال ملایر به راه‌آهن غرب کشور که از سال ۱۳۸۰ آغاز شد و یک دهه به طول انجامید، در نهایت به طول ۹۰ کیلومتر از سمنگان اراک اجرا شد و این شهرستان را به خطوط ریلی کشور متصل و تحولی چشمگیر در حوزه توسعه ریلی و تردد مسافر و بار در این منطقه از جنوب استان همدان ایجاد کرد.

خطوط ریلی غرب کشور، تهران را از مسیر کرمانشاه به مرز خسروی و در نهایت بندر لازقیه در ساحل دریای مدیترانه متصل خواهد کرد. همچنین به عنوان یکی از اولویت‌های مهم و کلیدی دولت تدبیر و امید، قرار است ۵ مرکز استان به خط راه‌آهن سراسری متصل شوند که می‌توان گفت با اجرای این طرح راهبردی، توسعه این استان‌ها بر مدار ریلی قرار می‌گیرد.

هم اینک طرح راه‌آهن غرب کشور به طول ۶۰۵ کیلومتر به صورت یک خطه در حال اجرا است که محورهای سمنگان به اراک به طول ۲۶۷ کیلومتر، کرمانشاه به خسروی به طول ۲۶۳ کیلومتر و همدان به ملایر به طول ۷۵ کیلومتر را شامل می‌شود؛ درحالی که به تازگی خطوط راه‌آهن غرب کشور تا کرمانشاه رسیده و ۱۳ ایستگاه در این مسیر پیش‌بینی شده است.

در این میان با ایجاد خطوط ریلی از ایستگاه ملایر- فیروزان-کرمانشاه به طول ۱۷۷ کیلومتر و همچنین احداث راه‌آهن ملایر به همدان، غرب به شرق و جنوب متصل خواهد شد و بدون شک امکان ارتباط ریلی غرب کشور با تهران و شبکه راه‌آهن سراسری را فراهم خواهد کرد.

خط ریلی ملایر به کرمانشاه به عنوان یکی از خطوط ریلی در استان همدان، دارای هشت ایستگاه در شهرهای ملایر، کهریز، شادمانه، فیروزان، زاگرس، گاماسیاب، بیستون و ایستگاه باری و مسافری کرمانشاه است و روزانه یک رام قطار با ظرفیت ۲۰۰ مسافر به صورت رفت و برگشت از طریق ایستگاه ملایر-مشهد جابه‌جا می‌شوند؛ در حالی که تا قبل از این‌که راه‌آهن همدان به تهران راه‌اندازی شود، مسافران استان همدان از طریق راه‌آهن ملایر به مشهد تردد می‌کردند.

این در حالیست که با هم‌‌ت دولت یازدهم، راه‌آهن همدان به تهران به طول ۲۶۷ کیلومتر به عنوان دومین خط ریلی استان همدان با حضور رییس‌جمهوری اردیبهشت امسال مورد بهره‌برداری قرار گرفت که در مسیر خود از شهرهای تهران، رباط‌کریم، ساوه، فامنین و همدان عبور می‌کند و دوهزار میلیارد ریال اعتبار برای آن هزینه شده است.

این طرح نیز یک دهه به دلیل اعمال تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی بر زمین مانده بود که در نهایت با افتتاح بخشی از مسیر، شهروندان همدانی از طریق راه‌آهن به تهران و مشهد سفر می‌کنند.

حال ۱۱ کیلومتر از مسیر راه‌آهن همدان به تهران باقی مانده و استاندار همدان با پیگیری‌ها و تلاش‌هایی که در این زمینه انجام داده است، بر برقی شدن این مسیر به منظور کاهش فاصله زمانی مسیر همدان به تهران به دو ساعت تأکید دارد.

در همین چارچوب استاندار همدان به تازگی در دیدار خود با معاونان وزیر راه و شهرسازی، این نوید را به همدانی‌‌ها داد که طبق توافق صورت گرفته، ریل گذاری راه‌آهن همدان-تهران تا پایان آذرماه امسال تکمیل و از اوایل دی ماه بهره‌برداری می‌شود.

طبق اعلام استاندار همدان، از ۱۱ کیلومتر باقی‌مانده ۳ کیلومتر آن درون شهری است و به منظور کاهش مشکلات تملک اراضی، این مسیر زیرزمینی ریل گذاری می‌شود؛ طرحی که دولت تدبیر و امید قول داده آن را محقق کند و خطوط ریلی را به مرکز ۵ استان کشور بکشاند.

پس از اتمام ریل گذاری راه‌آهن همدان-تهران، فرایند ریل گذاری خط آهن همدان-سنندج آغاز شده و طبق گزارش‌ها ۱۰۰ کیلومتر از این مسیر ۱۵۰ کیلومتری آماده ریل گذاری است.

با این حال طبق برنامه و اولویت دولت، تاکنون قطار به دو مرکز استان‌های همدان و کرمانشاه رسیده و استان‌های گیلان و آذربایجان غربی هم تا پایان سال صاحب قطار می‌شوند و تبریز هم از مسیر جدید به شبکه ریلی متصل می‌شود.

براساس خبرهای اخیر اعلام شده از سوی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، در دولت یازدهم در بخش زیربناهای ریلی، زیرسازی و ریل کشی حدود دو هزار کیلومتر راه‌آهن جدید اجرا شده است و تا پایان امسال نیز ۹۱۹ کیلومتر راه‌آهن جدید در کشور به بهره‌برداری می‌رسد.

از سوی دیگر این حجم از اجرای خطوط ریلی در استان همدان، به‌طور قطع موجب کاهش میزان بار ترافیکی، افزایش جابه‌جایی بار و مسافر، رونق صنعت، اقتصاد و صادرات و رشد صنعت گردشگری خواهد شد؛ مؤلفه‌های مهمی که بی‌شک تأثیر به‌سزایی در میزبانی همدان در برگزاری دو رویداد بزرگ بین‌المللی در سال ۲۰۱۸ (انتخاب به عنوان پایتخت گردشگری آسیا و میزبانی اجلاس جهانی گردشگری) می‌تواند داشته باشد.

حجت الاسلام احد آزادیخواه اظهار کرد: یکی از موضوع‌های مهم سفر سال گذشته وزیر راه و شهرسازی به استان همدان، طرح راه‌آهن همدان-ملایر و اتصال دو راه‌آهن غرب کشور از تهران-همدان-سنندج و تهران-کرمانشاه از مسیر همدان به ملایر و یکی از مطالبات جدی نمایندگان بود.

وی بیان کرد: در جریان این سفر و نشستی که در استانداری همدان برگزار شد، وزیر راه و شهرسازی نیز این موضوع را پذیرفت تا از این طریق دو راه‌آهن به هم متصل شوند.

وی گفت: پس از سفر وزیر راه و شهرسازی، اجرای این طرح می‌رفت که به حاشیه رانده شود اما به تازگی نمایندگان استان همدان نامه‌ای را تنظیم کرده و در آن نامه خطاب به وزیر تأکید کردند که این موضوع را به‌طور جد پیگیری کنند.

حجت الاسلام آزادی خواه در عین حال به دیدار اخیر محمدناصرنیکبخت، استاندار همدان با معاونان وزیر راه و شهرسازی در تهران اشاره کرد و افزود: دیدار استاندار همدان دستاوردهای خوبی به همراه داشت و وی کار‌‌ها را خوب پیش برد چراکه در این دیدار ایجاد راه‌آهن همدان-ملایر پیگیری شد و به نتیجه رسید.

وی یادآور شد: در جلسه‌ای هم که هفته گذشته با استاندار همدان داشتم، وی این نوید را داد که وزیر راه و شهرسازی قول مساعد داده است تا قبل از پایان سال جاری یا ابتدای سال ۹۷ طرح راه‌آهن همدان-ملایر به پیمانکار واگذار و مناقصه برگزار شود.

این نماینده مجلس بیان کرد: انتظار داریم مرحله نخست این طرح در سال ۹۶ تعیین تکلیف شود و با توجه به این‌که اعتبارات آن نیز در ردیف ملی است، به‌طور حتم باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که قطار همدان به ملایر در طول دو یا ۳ سال آینده راه‌اندازی شود.

آزادی خواه ادامه داد: راه‌آهن همدان به ملایر، علاوه بر مسیر ملایر-تهران-مشهد و کرمانشاه است و به‌طور قطع موجب رونق گردشگری و اقتصادی این شهرستان خواهد شد.

این در حالیست که مسؤولان مربوطه خبر از طراحی ریل گذاری مسیر همدان-ملایر را می‌دهند و پیش‌بینی کرده‌اند اجرای این طرح به‌طور میانگین اعتباری افزون بر دوهزارو۵۰۰ میلیارد ریال نیاز دارد و در صورت تکمیل و راه‌اندازی، راه ارتباطی غرب به شمال غرب کشور نیز همواره می‌شود.