هزینه و زمان صرف شده از عوامل اصلی نارضایتی مردم در خدمات پس از فروش خودرو

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اعلام کرد هزینه و زمان صرف شده از عوامل اصلی نارضایتی مردم در خدمات پس از فروش خودرو مطابق آمار «هزینه و زمان صرف‌شده» دارای کم‌ترین امتیاز را در رضایت مشتریان از خدمات فروش خودرو به خود اختصاص داده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران […]

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اعلام کرد

هزینه و زمان صرف شده از عوامل اصلی نارضایتی مردم در خدمات پس از فروش خودرو

مطابق آمار «هزینه و زمان صرف‌شده» دارای کم‌ترین امتیاز را در رضایت مشتریان از خدمات فروش خودرو به خود اختصاص داده است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به عنوان نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به عنوان نهاد رسمی ارزیابی خودروسازان و واردکنندگان خودرو در کشور اقدام به انتشار گزارش رضایتمندی مشتریان از فرایند فروش در تابستان ۹۶ پرداخت. در این تحقیق با ۸۸٫۲۶۲ نفر از مشتریانی که خودروی خود را ۱۶ شرکت عرضه‌کننده خریداری کرده بودند. مصاحبه صورت پذیرفت که نتایج نشان می‌دهد رضایت مشتریان در مقایسه با بهار ۹۶ تغییر چندانی نداشته است.

براساس گزارش وضعیت رضایتمندی مشتریان در فرایند خدمات فروش خودروهای سواری، متوسط امتیاز ۶۶۶ از ۱۰۰۰ امتیاز در تابستان ۹۶ را نشان می‌دهد، در این میان شرکت جهان نوین آریا، ارایه‌دهنده خودروهای نیسان، با امتیاز ۷۱۸ رتبه نخست را در میان شرکت‌های عرضه‌کننده خودروهای سورای با بیش از یک درصد سهم بازار را کسب نمود. همچنین، در میان شرکت‌های عرضه‌کننده خودروهای سواری با کم‌تر از یک درصد سهم بازار، شرکت آرین موتور تابان، ارایه‌دهنده خودروهای برندDS با امتیاز ۷۳۶ رتبه نخست را از نگاه مشتریان کسب کرد است.

در مطالعه رضایتمندی مشتریان از خدمات فروش، شاخص‌هایی نظیر اطلاع‌رسانی و پاسخگویی، توجه به خواسته مشتری، هزینه و زمان صرف شده و تحویل خودرو مورد بررسی قرار می‌گیرد. این شاخص با کمک فرایند مطالعاتی نیاز سنجی از مشتریان در صنعت خودرو استخراج شده است.

 

 هزینه و زمان صرف شده دارای کم‌ترین امتیاز بین شاخص‌های دیگر می‌باشد. این شاخص با ۲۸ درصد بیش‌ترین تأثیر را بر رضایتمندی مشتریان در این حوزه ایفا می‌کند. لازم به ذکر است، دو خصوصیت تناسب هزینه پرداختی با خودروی خریداری شده و تحویل خودرو در زمان مقرر طبق قرارداد خرید که از خصوصیت‌های شاخص «هزینه و زمان صرف شده» در این مطالعه می‌باشد. به جز خصوصیاتی که بیش‌ترین نارضایتی را از دیدگاه مشتریان داشته است. همچنین شاخص اطلاع‌رسانی و پاسخگویی با بیش‌ترین امتیاز، عملکرد مناسب شرکت‌ها در این حوزه نشان می‌دهد.