حلقه مفقوده در چرخه صادرات، بستهبندی است بستهبندی یکی از چالشهای اصلی صادرات غیرنفتی ایران بهویژه در حوزه صادرات محصولات کشاورزی و غذایی است. در نشست تخصصی کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران با عنوان «نقش بستهبندی در حلقه توسعه صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی» بررسی شد تا تمهیداتی برای ارتقای کیفیت بستهبندی […]
حلقه مفقوده در چرخه صادرات، بستهبندی است
بستهبندی یکی از چالشهای اصلی صادرات غیرنفتی ایران بهویژه در حوزه صادرات محصولات کشاورزی و غذایی است. در نشست تخصصی کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران با عنوان «نقش بستهبندی در حلقه توسعه صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی» بررسی شد تا تمهیداتی برای ارتقای کیفیت بستهبندی اندیشیده شود.
به گزارش مناقصهمزایده به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران، نشست تخصصی کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران با عنوان «نقش بستهبندی در حلقه توسعه صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی» با حضور محمدعلیطهماسبی، معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، فعالان اقتصادی و سخنرانی شاهرخشجری، مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی و محمودبازاری، مدیرکل دفتر توسعه صادرات کالا سازمان توسعه تجارت برگزار شد.
شاهرخشجری، مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی در این نشست درباره نقش بستهبندی در تجارت جهانی محصولات کشاورزی گزارش ارایه داد که در آن، ضمن تشریع روند حجمی و ارزشی صادرات محصولات کشاورزی در ماههای اخیر، عوامل مؤثر بر صادرات این محصولات نیز بررسی شده بود.
وی همچنین در گزارش خود، به مشکلات صادرات محصولات کشاورزی و چالشهای کلان این حوزه پرداخت و گفت: بررسیها نشان میدهد موانع غیرتعرفهای به دلیل عدم توافقهای گمرکی، بهداشتی و بهداشت گیاهی مانند SPS و TBT و همچنین تعرفههای بالا و عدم عضویت در WTOاز اصلیترین موانع تجاری برای صادرات محصولات کشاورزی از ایران بوده است.
به گفته شجری مشکلات مالی در حوزههای بیمه، نرخ ارز، نوسانات آن و همچنین انتقالات بینبانکی در کنار بالا بودن نسبت قیمت داخلی محصولات نسبت به خارج و همچنین بالا بودن ریسکهای تجاری در این حوزه از چالشهای کلان صادرات محصولات کشاورزی است.
مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی هزینه بالای حملونقل، لجستیک و انبارداری مناسب در کنار حضور محدود شرکتهای بینالمللی حملونقل و همچنین نبود یا کمبود ترانزیت هوایی (کارگو) و کمبود کانتینرهای یخچالدار را ازجمله مشکلات مربوط به حوزه زیرساخت و خدمات بازرگانی در صادرات محصولات کشاورزی عنوان کرد.
در ادامه، محمودبازاری، مدیرکل دفتر توسعه صادرات کالا سازمان توسعه تجارت، گزارشی با موضوع «حلقه گمشده جهت تبدیل محصولات کشاورزی به صنایعغذایی و ایدههای ناب جهت تکمیل چرخه صادرات و صنایع تبدیلی» ارایه داد.
مدیرکل دفتر توسعه صادرات کالا سازمان توسعه تجارت گفت: طبق روال و سنوات گذشته اگر به صادرات صنایع کشاورزی دقت کنیم، میبینیم که صادرات میوه و سبزیجات به علت خطر فاسدشدن و کوتاه بودن دوره نگهداری آن و کمبود امکانات نگهداری و صادرات این موارد در هیچ دورهای روند صعودی نداشته یا ثابت مانده و حتی در برخی دورهها کاهش نیز داشته است.
بازاری ادامهداد: در این میان برای اقلامی مانند گندم، برنج و… نیز ایران همیشه واردکننده آن بوده و امکانی برای صادرات این اقلام وجود نداشته است ازاینرو به علت وجود امکانات پایین در صادرات میوه تازه کشاورزان و تولیدکنندگان اقدام به صادرات میوههای خشکشده یا همان خشکبار روی آوردهاند.
وی تصریحکرد: در این میان حجم صادرات این دسته از محصولات کشاورزی یعنی خشکبار با توجه به معیارهای متفاوتی در بازار مانند نرخ ارز، قیمت جهانی این محصولات در دنیا و کشورهای دیگری که این محصولات را دارند، شرایط جوی مناطق این محصولات و حجم قابل ارایه این محصولات برای یک سال همگی باعث شدهاند که صادرات خشکبار هر سال افزایش یا کاهش داشته باشد، ولی روند کلی آن در یک دوره ۱۰ ساله رو به کاهش بوده است.
بازاری با اشاره به وضعیت جوی حاکم بر کل دنیا یا همان Global Warming و وضعیت جوی ایران و مشکل کمآبی اظهارکرد: در این شرایط پیشبینی میشود که محصولات کشاورزی که خشکبار از آن حاصل میشود با کاهش چشمگیری مواجه شوند که این امر به علت تقاضای موجود باعث افزایش قیمت میشود.
مدیرکل دفتر توسعه صادرات کالا سازمان توسعه تجارت ادامهداد: افزایش قیمت این محصولات باعث خواهد شد که مشتریان سراسر دنیا از کشورهای دیگری که این محصولات را با قیمت پایینتری دارند، تهیه کنند و کشورهای رقیب با توجه به بالا رفتن این محصولات در ایران محصولات خود را با سود بهتری به فروش برسانند.
بازاری پیرو این استدلال، گفت: برای حل این مشکل یا پیشگیری از به وجود آمدن این مشکل به نظر میرسد از محصولات خشکبار باید به شکلی دیگر استفاده کنیم و به نحوی با ایجاد ارزشافزوده در آنها و با یک فرآوری مدرن آن را از محصولات خام کشاورزی خارج و تبدیل به یکسری محصول خاص که در دسته صنایع غذایی جای خواهد گرفت، تبدیل کنیم و این همان حلقه گمشدهای است که در حال حاضر وجود ندارد تا ارتباط بین محصولات کشاورزی و صنایعغذایی را برقرار کند.
به عقیده او محصولات کشاورزی فله و خام باید به محصولات بستهبندی شده و فرآوریشده در صنایعغذایی تبدیل شوند و این تنها راه نجات صادرات خشکبار ایران بهعنوان یکی از مهمترین اقلام صادرات غیرنفتی است.
علیشریعتی، رییس کارگروه صنایع غذایی اتاق ایران، پس از اتمام این نشست گفت: این نشست در راستای کمک به توسعه صادرات غیرنفتی بهویژه محصولات کشاورزی و غذایی بهعنوان یکی از رویکردهای اصلی کمیسیون کشاورزی و صنایعغذایی اتاق ایران برگزار شد، چراکه قرار است حلقههای مختلف چرخه کمک به توسعه صادرات مورد بررسی قرار بگیرد که اولین حلقه این چرخه بحث بستهبندی محصولات است.
رییس کارگروه صنایعغذایی اتاق ایران بستهبندی را مهمترین بخش در ایجاد ارزشافزوده عنوانکرد و افزود: یکی از رویکردهایی که در این نشست برای بستهبندی مورد بحث قرار گرفت، رویکردهای نوین بستهبندی محصولات کشاورزی و خشکبار در احجام کوچک بود که واکاوی شد.
شریعتی ادامهداد: بحث نقش نانوتکنولوژیها در بستهبندیهای نانو بهویژه در بحث نهادههای کشاورزی و استفاده از نانوتکها ازجمله موارد دیگری بود که مورد بررسی قرار گرفت.
به گفته وی، محمدعلیطهماسبی، معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی نیز در این نشست حضور داشت که درباره بحث باقیمانده سموم در محصول و مراحل برداشت و قبل از برداشت توصیههایی ارایه داد.
طبق اظهارنظر شریعتی، معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی این بود که در کنار موز، دیگر میوههای گرمسیری مانند آناناس و انبه نیز که در ایران کشت نمیشوند به مقوله واردات در ازای صادرات سیب اضافه شوند و تعرفه واردات موز نیز به ۲۶ درصد افزایش یابد تا تشویقی برای صادرات سیب از ایران باشد.
رییس کارگروه صنایعغذایی اتاق ایران در ادامه به دستاوردهای این نشست اشاره کرد و گفت: دو بحث جداگانه درباره بستهبندی سیب و خرما در این نشست شکل گرفت و مقرر شد با توجه به اینکه برخی از فعالان اقتصادی، ماشینآلات مدرنی را برای بستهبندی وارد کردهاند و بهصورت انفرادی از آن استفاده میکنند، تمهیداتی برای تقسیم ظرفیت خالی این دستگاهها بین فعالان اقتصادی اندیشیده شود.
شریعتی افزود: بر این اساس مقرر شد کارگروههای کالایی مانند میز سیب، میز خرما و دیگر محصولات در استانهای مختلف ایجاد شود تا شرایطی برای تقسیم ظرفیت خالی این دستگاهها بهصورت مشارکت اقتصادی فراهم شود و همه فعالان عرضه صادرات محصولات غذایی بتوانند برای بستهبندی مدرن محصولات غذایی صادراتی، از ظرفیت خالی این ماشینآلات بهرهمند شوند و صاحبان این دستگاهها نیز از محل ارایه این خدمات نفع ببرند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.