باید با تقویت سودآوری بخش معدن، آن را در نظر سرمایه‌گذاران جذاب جلوه دهیم

رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران با اشاره به لایحه بودجه ۹۷ باید با تقویت سودآوری بخش معدن، آن را در نظر سرمایه‌گذاران جذاب جلوه دهیم رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به نصف شدن بودجه سازمان‌های مرتبط با بخش معدن کشور، آن را […]

رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران با اشاره به لایحه بودجه ۹۷

باید با تقویت سودآوری بخش معدن، آن را در نظر سرمایه‌گذاران جذاب جلوه دهیم

رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به نصف شدن بودجه سازمان‌های مرتبط با بخش معدن کشور، آن را به معنای عدم حمایت دولت تلقی نکرد، گفت: باید با تقویت سودآوری بخش معدن، آن را در نظر سرمایه‌گذاران جذاب جلوه دهیم.

بهرام شکوری در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به لایحه بودجه سال ۹۷ افزود: مطابق آنچه از آمار و ارقام مشخص است بودجه سازمان‌هایی همچون گسترش و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) و زمین‌شناسی به حدود نصف کاهش یافته، موضوعی که تا حدودی قابل پیش‌بینی بود.

به گفته این عضو اتاق ایران، بخش عمده بودجه دولت صرف هزینه‌های جاری آن می‌شود و بر این اساس، پول زیادی برای فعالیت‌های عمرانی باقی نمی‌ماند.

وی، تصمیم دولت برای واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام و طرح‌های به بهره‌برداری رسیده به بخش خصوصی واقعی و بخش تعاونی و در نتیجه مشارکت دادن مردم را مثبت و نویدبخش توصیف کرد و ادامه داد: دولت در این زمینه به ارایه تسهیلات می‌پردازد.

شکوری با اشاره به عضویت اتاق بازرگانی در کارگروه واگذاری طرح‌ها، تصریح کرد: تلاش می‌شود تا طرح‌ها و پروژه‌ها به اهل آن در بخش‌های خصوصی و تعاونی واگذار و از مشارکت مردم حداکثر استفاده شود؛ دولت نیز بجای سرمایه‌گذاری می‌تواند به وظیفه نظارتی خود بپردازد.

وی بیان داشت: در لایحه بودجه ارایه شده، دولت به دنبال افزایش درآمد‌‌ها (از جمله افزایش درآمدهای مالیاتی، حقوق دولتی، جریمه‌ها، عوارض خروج از کشور و…) است و در مقابل بودجه عمرانی را کاهش داده است.

این عضو اتاق ایران، بودجه در نظر گرفته شده برای بخش معدن را به معنای عدم حمایت از این بخش ندانست و تصریح کرد: نباید به دولت تکیه کرد، زیرا در این صورت هیچ اتفاق مثبتی را نباید انتظار داشت، بلکه در این راستا باید از مشارکت بخش‌های خصوصی واقعی و بخش تعاونی بهره جست.

وی با اشاره به ۴۰۰ میلیارد دلار نقدینگی سرگردان در دست مردم مطابق آمار بانک مرکزی، تأکید کرد: انتظار می‌رود دولت در تدوین قوانین، حمایت‌ها و سیاست‌گذاری‌های خود دقت نظر داشته باشد و راه‌اندازی همین نقدینگی‌های سرگردان در بخش معدن می‌تواند اثربخش باشد.

شکوری یادآوری کرد: برای دستیابی به رشد ۸ درصدی در برنامه ششم توسعه نیازمند هزارو۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری هستیم و ۴۰۰ میلیارد دلار یاد شده و مدیریت و هدایت آن به سمت فعالیت‌های مولد قابل چشم پوشی نیست.

وی ادامه داد: باید سعی کنیم سودآوری فعالیت‌های معدنی را افزایش دهیم تا بخش خصوصی برای حضور در این بخش انگیزه کافی داشته باشد.

رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اظهار داشت: سرمایه‌گذاران ایرانی بزرگی در خارج کشور داریم که مشتاق فعالیت در موطن خود هستند، اما حضور آنها نیازمند فراهم کردن شرایط و قائل شدن تسهیلاتی است.

گفتنی است که در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷، منابع بودجه عمومی دولت از لحاظ درآمد‌‌ها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و مصارف بودجه عمومی دولت از حیث هزینه‌ها و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی، افزون بر ۴میلیون و ۲۴۹ هزار میلیارد ریال است.

 

بودجه عمومی شامل دو بخش منابع عمومی و درآمدهای اختصاصی دولت است که در بخش منابع عمومی حدود ۳۶۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.