آزادراه تهران -شمال بعد از گذشت سالها همچنان مانده در نیمه راه مطالعات اولیه طرح آزادراه تهران-شمال در سال ۵۳ آغاز شد و بعد از پیروزی انقلاب نیز ادامه یافت ولی با وجود گذشت سالها از آغاز عملیات احداث آن به دلیل برخی مشکلات اقلیمی و اعتباری همچنان در نیمهراه مانده است. به گزارش ایرنا، […]
آزادراه تهران -شمال بعد از گذشت سالها همچنان مانده در نیمه راه
مطالعات اولیه طرح آزادراه تهران-شمال در سال ۵۳ آغاز شد و بعد از پیروزی انقلاب نیز ادامه یافت ولی با وجود گذشت سالها از آغاز عملیات احداث آن به دلیل برخی مشکلات اقلیمی و اعتباری همچنان در نیمهراه مانده است.
به گزارش ایرنا، مطالعات اولیه طرح آزادراه تهران – چالوس در سال ۵۳ آغاز شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی مطالعات مسیر آزادراه از سوی وزارت راه و ترابری به مسابقه گذاشته شده و بهترین طرح، توسط هیأتی متشکل از وزارت راه و ترابری و سازمان مدیریت و برنامهریزی نهاد ریاست جمهوری کشور انتخاب شد.
در طرح کالبدی منطقه گیلان و مازندران و مجموعه راهبردها و سیاستها که در سال ۷۳ به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی رسید، بر ساخت یک راه ارتباطی سریع بین تهران و غرب مازندران تأکید شده و این آزادراه بخشی از آزادراه سراسری شمال جنوب است که کوتاهترین مسیر ارتباطی دریای خزر با خلیجفارس در توسعه ترانزیت نیز در این منطقه نقش عمدهای را برعهده خواهد داشت.
مسیر آزادراه از تقاطع غیرهمسطح با بزرگراه شهید همت و بزرگراه آزادگان شروع و در امتداد دره کن پس از گذشتن از حاشیه روستای سولقان به تدریج از منطقه کوهستانی توچال عبور کرده و سپس توسط تونل بلند تالون به طول ۴۹۰۰ متر این رشتهکوه قطع شده و در دامنههای شمالی آن در منطقه دو آب شهرستانک قرار میگیرد.
برای آمادهسازی این آزادراه ۱۲۱ کیلومتری در مجموع باید ۱۸۰ تونل در باند رفت و برگشت این مسیر بین استان تهران و مازندران به طول تقریبی ۱۰۰ کیلومتر ساخته شود و تعداد پلهای بزرگ این مسیر در باند رفت و برگشت نیز ۹۷ پل به طول حدود ۱۳ کیلومتر است و با شیب ۶ درصدی جاده، تردد در این محور بیش از ۳۵ درصد کاهش مصرف سوخت خواهد داشت.
این آزادراه سپس به موازات جاده قدیم کرج – چالوس امتداد مییابد و در دره سرهنگ وارد تونل البرز بهطول ۶۴۰۰ متر شده و در پل زنگوله خارج میشود، سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده موجود کرج – چالوس تا شهر چالوس ادامه یافته و در نهایت با یک تقاطع غیرهمسطح به کمربندی چالوس – تنکابن متصل میشود.
کوتاه شدن مسیر نسبت به جاده موجود (حدود ۶۵کیلومتر)، کاهش زمان سفر نسبت به مسیر موجود، ایجاد راه ارتباطی سریع و ایمن برای ۴ فصل سال در این منطقه، افزایش ظرفیت عبور نسبت به راه فعلی، صرفهجویی در مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا ناشی از بهبود وضعیت ترافیک، توسعه صنعت توریسم و صنایع کشاورزی و تبدیلی و اشتغالزایی از مهمترین مزیتهای بهرهبرداری از این آزاد راه است.
** مشخصات فنی
طول آزادراه تهران – شمال ۱۲۱کیلومتر بوده و دارای دو خط (در فرازهای تند ۳ خط) در هر باند است و حداکثر شیب طولی مسیر ۶ درصد، حداقل شعاع قوس ها۴۰۰ متر و میانگین سرعت سیر ۸۰ کیلومتر در ساعت است.
تعداد تونلها (در باند رفت و برگشت) ۱۸۰ رشته تونل در مجموع به طول تقریبی ۱۰۰ کیلومتر است و بلندترین آنها تونلهای بلند تالون و البرز به ترتیب به طول تقریبی ۴۹۰۰ متر و ۶۴۰۰ متر (در هر باند) در این آزاد راه در حال انجام مراحل پایانی قرار دارد.
تعداد پلهای بزرگ (در باند رفت و برگشت) جمعاً ۹۵ دستگاه پل و طول کل آن حدود ۱۳ کیلومتر خواهد بود و حجم عملیات خاکی (مجموع عملیات خاکبرداری و خاکریزی) حدود ۴۲میلیون متر مکعب پیشبینی شده است.
معاون اول رییسجمهوری در بازدید از این آزادراه اظهار امیدواری کرد با وجود پیچیدگیهای فنی و مهندسی تونلهای طولانی، قطعه یک آزاد راه تهران- شمال تا پایان امسال به بهرهبرداری برسد.
اسحاق جهانگیری افزود: آزادراه تهران – شمال یک راه معمولی نیست، بلکه وجود سازههای بزرگ آن را از پیچیدگیهای فنی زیادی برخوردار کرده است.
وی پیشرفت این آزادراه را در دو سال اخیر مناسب برشمرد و گفت: همزمان با تکمیل قطعه اول این آزادراه عملیات اجرایی ساخت قطعه دوم آن نیز به طول ۲۲ کیلومتر توسط ۴ پیمانکار ایرانی آغاز شده است.
به گفته معاون اول رییسجمهوری، بزرگترین تونل کشور به طول ۶ هزار و ۴۰۰ متر در این قطعه قرار دارد که تاکنون پیشرفت فیزیکی تونل شرقی آن بسیار خوب بوده و به زودی پیمانکار مربوطه تکمیل تونل غربی را آغاز خواهد کرد.
وی با بیان اینکه قطعه سوم آزادراه تهران شمال در منطقهای بسیار سخت قرار گرفته و ساخت آن دارای پیچیدگیهای زیادی است، خاطرنشانکرد: مذاکره با شرکتهای خارجی برای تأمین منابع مالی و فاینانس خارجی آن آغاز شده است.
جهانگیری تصریحکرد: تقریباً همه شرکتهای فعال در قطعات ۱ و ۲ آزادراه ایرانی هستند و این موضوع افتخار بزرگی برای مهندسان ایرانی و جامعه است.
وی با بیان اینکه انتظار داریم سالجاری طرح اجرایی تکمیل قطعه سوم آزادراه را جمعبندی کنیم، گفت: بنیاد مستضعفان نیز تاکنون به خوبی توانسته در اجرای این پروژه مهم مهندسی کشور عمل کند و با حضور سعیدیکیا در بنیاد مستضعفان تاکنون موانع زیاد تکمیل آزادراه تهران- شمال برطرف شده و تأخیر چند ماهه در این پروژه با این پیچیدگی به نظر طبیعی است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قطعه یک آزادراه تهران شمال بیش از ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: ۱۵ درصد باقیمانده شامل روسازی بتنی، روشنایی تونلها و ساخت سقف کاذب برای نصب دریچه و موتور دستگاههای تهویه است.
خیرا…خادمی افزود: در دو سال اخیر تصمیم گرفته شد چینیها به عنوان پیمانکار این پروژه، بهطور محدود در بعضی قسمتها فعالیت کنند و بخش عمده پروژه به پیمانکاران ایرانی واگذار شود که در نتیجه در طول دو سال گذشته پیشرفت فیزیکی احداث قطعه یک آزادراه تهران-شمال از ۳۰ درصد به ۸۵ درصد افزایش یافت.
خادمی، درباره علت کندی پیشرفت پروژه تهران- شمال نیز تأکیدکرد: منطقه البرز به لحاظ زمینشناسی سختترین حالت و در نتیجه، مشکلترین سازند مربوط را دارا است؛ از آنجایی که امکان لغزش زمین و یا ریزش کوه در این منطقه بسیار زیاد است، لذا عملیات اجرایی پروژه با سرعت کمی انجام میشود، چرا که مسیر ساخت این آزادراه از نظر زمینشناسی در همه نقاط یکسان و یکنواخت نیست و هر بخش مطالعات زمینشناسی و عملیات راهسازی مخصوص به خود را دارد.
این مقام مسؤول درباره ساخت قطعه ۲ آزادراه تهران- شمال نیز گفت: عملیات اجرایی قطعه ۲ به طول ۲۲ کیلومتر شروع شده که این قطعه به ۵ بخش تقسیم شده و هر بخش به پیمانکار جداگانهای واگذار شده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور با اشاره به آغاز عملیات قطعه دوم آزادراه تهران – شمال با حضور معاون اول رییسجمهوری گفت: هزینه تکمیل این قطعه ۲۰ هزار میلیارد ریال (دو هزار میلیارد تومان) برآورد شده است.
به گفته وی، در مجموع ۴ پیمانکار برای تکمیل این قطعه تعیین شده و ۲۱ کیلومتر این قطعه از نظر عملیات اجرایی و عمرانی از پیچیدگیهای زیادی برخوردار است.
خادمی درباره هزینههای قطعه یک آزادراه تهران- شمال نیز گفت: آزادراه تهران- شمال تا به حال دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه در بر داشته است و برای تکمیل این قطعه آزادراه ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر سرمایه نیاز است.
قطعه یک آزاد راه تهران – شمال به طول ۳۲ کیلومتر از تقاطع بزرگراه آزادگان و شهید همت شروع و با عبور از مناطق کن، سولقان و امامزاده عقیل و تونل تالون و دره لانیز به سهراهی شهرستانک میرسد.
با افتتاح این قطعه قسمتی از راه فعلی که از طریق کرج میگذرد حذف و مسیر تهران به شمال حدود ۶۰ کیلومتر کوتاه میشود. این قطعه ۳۲ کیلومتری دارای ۱۶ پل و ۳۲ هزار متر تونل رفت و برگشت است.
قطعه دوم این آزادراه حدفاصل دوآب شهرستانک – پل زنگوله به طول تقریبی ۲۵ کیلومتر است، تونلهای بلند البرز هر یک به طول ۶ هزار و ۴۵۰ متر در این منطقه قرار دارد و با اجرای این قطعه طول مسیر جاده فعلی کرج – چالوس حدود ۵ کیلومتر کوتاهتر میشود.
قطعه سوم آزادراه تهران – شمال حد فاصل پل زنگولهـ سهراهی دشت نظیر، به طول تقریبی ۴۶ کیلومتر است، این مسیر دارای دو خط رفت و دو خط برگشت بوده و مطالعات اولیه آن برای ساخت این قطعه در دست اقدام قرار گرفته است.
منوچهرخواجهدلویی معاون توسعه ساختمان و انرژی بنیاد مستضعفان در خصوص هزینههای ساخت قطعه سوم این آزاد راه گفت: وضع اجرایی قطعه سوم آزادراه تهران – شمال امسال مشخص میشود و هزینه ساخت این قطعه ۲۴۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.
قطعه ۴ آزادراه تهران – شمال حدفاصل سهراهی دشت نظیر – چالوس به طول حدود ۲۰ کیلومتر است به صورت دو خط رفت و دو خط برگشت بوده و در قسمتهای بلند آن یک خط کندرو نیز وجود دارد که با همت دستاندرکاران به خصوص شرکت آزادراه تهران – شمال تابستان ۹۴ زیر بار ترافیک رفته است.
برای ساخت این آزاد راه به خصوص در قطعه یک آن مشکلات زیادی در خصوص زمینهای معارض وجود داشت که خوشبختانه با همکاری تمام دستگاههای اجرایی، وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان مشکلات مربوط به زمینهای معارض این منطقه حل شد و شرکت آزادراه تهران – شمال(وابسته به بنیاد مستضعفان) و وزارت راه و شهرسازی در نظر دارند با احداث قطعات دو و ۳ در نهایت این آزادراه را در سال ۱۳۹۹ بهرهبرداری کامل کنند.
طراحی و معماری آزادراه تهران – شمال بهگونهای انجام شده است که هموطنان هنگام رانندگی در تمام مسیر این آزادراه از زیباییهای این مسیر جنگلی سرسبز شمال به خوبی استفاده کنند و انتظار میرود با تلاش مسؤولان وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مستضعفان، شرکت آزادراه تهران – شمال و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور قطعه اول این آزادراه تا پایان سالجاری به بهرهبرداری برسد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.