چینی‌‌ها علاقه‌مند به استفاده از سرمایه‌های انسانی ایرانی‌‌ها هستند

معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق بازرگانی ایران چینی‌‌ها علاقه‌مند به استفاده از سرمایه‌های انسانی ایرانی‌‌ها هستند معاون فنی ‌و خدمات بازرگانی اتاق بازرگانی ایران گفت: اگر سرمایه‌گذاران داخلی با توان طراحی چینی‌‌ها برای تولید ارزان، انبوه و باکیفیت جوینت شده و سرمایه‌گذاری مشترک داشته باشند، می‌توانند کالاهای خوبی برای عرضه به داخل و خارج […]

معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق بازرگانی ایران

چینی‌‌ها علاقه‌مند به استفاده از سرمایه‌های انسانی ایرانی‌‌ها هستند

معاون فنی ‌و خدمات بازرگانی اتاق بازرگانی ایران گفت: اگر سرمایه‌گذاران داخلی با توان طراحی چینی‌‌ها برای تولید ارزان، انبوه و باکیفیت جوینت شده و سرمایه‌گذاری مشترک داشته باشند، می‌توانند کالاهای خوبی برای عرضه به داخل و خارج و حتی در کشور چین، تولید کنند.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی کنفدراسیون صادرات، مظفرعلیخانی در خصوص سرمایه‌گذاری چینی‌‌ها در ایران اظهارکرد: در حوزه‌هایی مثل نفت، گاز و پتروشیمی و محصولات شیمیایی و لوازم خانگی، پوشاک و منسوجات، IT طبیعتاً زمینه‌های همکاری مناسبی برای سرمایه‌گذاری مشترک میان ایران و چین وجود دارد، این در حالی است که هنر چین در طراحی، قالب‌سازی، تولید انبوه و ارزان است و از سوی دیگر نیز، ایران مواداولیه باکیفیت و فراوان در اختیار داشته و جوانان تحصیلکرده و مستعدی در کنار بازار ۸۰ میلیونی داخلی و ۴۰۰ میلیون نفری منطقه دارد، بنابراین انرژی ارزان و محیط مساعد در اقتصاد، می‌تواند زمینه‌ساز سرمایه‌گذاری مشترک میان دو کشور باشد.

وی تصریح‌کرد: چینی‌‌ها علاقه‌مند به استفاده از سرمایه‌های انسانی ایرانی‌‌ها هستند و بنابراین می‌توان سرمایه‌گذاری‌های مشترک را بین دو کشور به راحتی شکل داد؛ البته چینی‌‌ها هم علاقه‌مند به همکاری مشترک با ایران هستند، این در حالی است که بسیاری از سرمایه‌گذاران و بازرگانان چینی، طراحی‌های ایرانی را می‌پسندد و حتی در این زمینه حاضرند طرح‌های ایران را خریداری کنند. به این معنا که علاقه‌مند به مذاکره با طراحان ایرانی هستند.

وی با اشاره به وجود ۱۲٫۵ میلیارد دلار قاچاق در کشور، گفت: اگرچه رقم قاچاق ۲۵ میلیارد دلاری در دولت‌های گذشته اکنون به ۱۲٫۵ میلیارد دلار رسیده است؛ اما باید توجه داشت که هنوز هم ۱۲٫۵ میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور می‌شود؛ بنابراین ممکن است که این کالا‌ها به لحاظ کیفی و استانداردها، ضوابط را رعایت نمی‌کنند.

معاون فنی‌ و خدمات بازرگانی اتاق بازرگانی ایران افزود: این کالا‌ها به صورت ته‌لنجی، ملوانی، مرزنشینی و کوله‌بری و سایر روش‌های غیرتجارت رسمی وارد کشور می‌شوند، ممکن است از استاندارد و کیفیت لازم برخوردار نباشند؛ بنابراین تمامی کالاهای وارداتی از کشور چین به ایران را نباید بی‌کیفیت دانست، بلکه کالاهای استاندارد و با کیفیت بالا مطابق با ضوابط وارداتی ایران، از مجاری رسمی وارد کشور می‌شوند.

وی تصریح‌کرد: کالایی که از مسیر قانونی وارد کشور می‌شود، مقررات قانونی را طی می‌کند، اما با توجه به این‌که مصرف‌کننده ما حق دارد از کالای باکیفیت و با قیمت مناسب استفاده کند، یکی از کارکردهای نمایشگاه‌ها این است که تولیدکنندگان واقعی را با بازرگانان واقعی بدون واسطه سر میز مذاکره قرار دهد که آنها بتوانند از مبدأ، کالاهای باکیفیت و دارای استاندارد با قیمت مناسب و رقابتی را خرید کرده و به صورت مستقیم و بدون واسطه به کالاهای مورد نظر خود دسترسی یابند.

به گفته علیخانی، از این طریق می‌توان هم کالای باکیفیت و باقیمت مناسب وارد کشور شده و هم حقوق مصرف‌کنندگان، تأمین می‌شود، بنابراین از ارتباط مستقیم در حلقه زنجیره تولید، تجارت رسمی و توزیع قانونی و در نهایت مصرف‌کننده نهایی، می‌تواند بسیار مفید باشد که طبیعتاً از این طریق کالا قدرت رقابت بالایی خواهد داشت و با کالاهای قاچاق و ورودی از مبادی غیررسمی، وارد رقابت می‌شود، چراکه بسیاری از هزینه‌هایی که امروز مترتب بر تولید و تجارت رسمی کشور است، در مورد کالاهای قاچاق پرداخت نمی‌شود.

معاون اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان‌کرد: این طور است که کالاهای قاچاق از مسیر توزیع در داخل کشور حذف می‌شود؛ این در حالی است که حدود ۸۵ درصد واردات کشور، مواداولیه و کالاهای واسطه‌ای بوده و ماشین‌آلات سرمایه‌ای را تشکیل می‌دهند؛ بنابراین هر چقدر بتوان تجارت رسمی کشور را افزایش داد، اقتصاد ایران نفع بیش‌تری می‌برد و به تولید و صادرات کشور هم کمک خواهد شد؛ ضمن این‌که علاوه بر این‌که محصولات خوبی را به مصرف‌کنندگان داخلی ارایه می‌دهیم، به مصرف‌کنندگان منطقه و سایر کشورهای دنیا نیز کالا عرضه خواهیم کرد.

علیخانی با بیان این‌که در سال ۹۵، معادل ۱۸ میلیارد دلار تجارت دوجانبه با چین صورت گرفته است، ادامه‌داد: از رقم ۱۸ میلیارد دلاری تجارت ایران و چین در سال ۹۵، ده میلیارد دلار واردات کالاهای چینی به ایران و ۸ میلیارد دلار نیز صادرات کالاهای ایرانی به این کشور بوده است؛ بنابراین برگزاری نمایشگاه ماشین‌آلات و محصولات خانگی چین در ایران، پلی برای برقراری بین تولیدکنندگان و واردکنندگان و مصرف‌کنندگان است و از طریق ایجاد کالای رقابتی، پلی میان تولیدکنندگان با صادرکنندگان و مصرف‌کنندگان کالاهای ایرانی در خارج از کشور برقرار خواهد شد.

وی تصریح‌کرد: علی‌رغم این‌که امروزه تبلیغات محیطی، تبلیغات در صدا و سیما، جراید و نمایشگاه‌های مجازی، جایگاه خاصی را به خود اختصاص داده است ولی برگزاری نمایشگاه‌های فیزیکی به خاطر این‌که عرضه‌کنندگان و مخاطبان به صورت مستقیم وارد مذاکره و گفت‌وگو می‌شوند و محصولات مختلف را از نزدیک لمس می‌کنند؛ از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. این در شرایطی است که سال‌جاری از سوی مقام‌معظم‌رهبری، سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نام‌گذاری شده است و نقشه رسیدن به این هدف، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است؛ این نمایشگاه‌ها باید ابزاری برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی و انجام سرمایه‌گذاری مشترک در داخل کشور در راستای بومی‌سازی تکنولوژی‌های خارجی و انتقال دانش فنی و طراحی باشد.

به گفته علیخانی، دانش فنی‌ و تکنولوژی باید از سوی کشورهای خارجی در راستای تولید محصولات با کیفیت، به تولیدکنندگان ایرانی منتقل شود و کالاهایی با برند معروف و معتبر تولید شده تا هم در داخل کشور ایجاد ثروت و ارزش افزوده شود و هم محصولات با کیفیت و استاندارد بالا برای صادرات به سایر کشورهای دنیا تولید شود.

وی اظهار‌کرد: این کالا‌ها هم باید در بازار داخلی قابل رقابت باشد و هم این‌که از طریق صادرات به سایر کشورهای دنیا نیز سهم بازار بیش‌تری را کسب کرده و ارزآوری کشور را ارتقا دهیم. این در حالی است که پرچم ایران باید با تولیدات باکیفیت در بازار ۴۰۰ میلیون نفری منطقه و ۷ میلیارد نفری دنیا برافراشته باشد.

 

علیخانی با بیان این‌که چینی‌‌ها قصد سرمایه‌گذاری در ایران را دارند؛ ادامه‌داد: طیف مختلفی از محصولات چینی در نمایشگاه اختصاصی ماشین‌آلات و محصولات خانگی چین در ایران عرضه شده است، ولی باید به این نکته کلیدی توجه داشت که چین، محصولات باکیفیت در ایران تولید کرده و با کیفیت متوسط و ضعیف را نیز در دستور کار تولید دارد، پس این‌که واردکنندگان ایرانی برای واردات چه اقلامی، سرمایه‌گذاری نموده و با چینی‌‌ها مذاکره کرده و خرید می‌کنند، به استراتژی آن بنگاه اقتصادی برمی‌گردد؛ ولی باید این را هم از یاد نبرد که کالاهای وارداتی به ایران، عموماً مشمول استاندارد اجباری و گواهینامه‌های فنی هستند و طبیعتاً باید برای واردات رسمی و از مسیر قانونی، تمام این مراحل رعایت شود. یعنی فردی که واردات قانونی انجام می‌دهد و ثبت سفارش می‌کند، یعنی کارت بازرگانی دارد و شناسنامه‌دار است، بنابراین باید این کالا‌ها را با عبور از ضوابط استانداردهای در نظر گرفته شده به بازار برساند.