طبس؛ غنی‌‌ترین و بزرگ‌ترین ناحیه زغالی ایران

  مدیرعامل شرکت زغال‌سنگ پروده طبس گفت: حوزه زغال‌دار طبس با وسعتی بالغ بر۳۰ هزار کیلومتر مربع و ذخیره اکتشافی ۲٫۷۵ میلیارد تن زغال‌سنگ کک شو و حرارتی، غنی‌‌ترین و بزرگ‌ترین ناحیه زغالی ایران محسوب می‌شود. رمضان کریتی‌ثانی در‌گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: کارخانه زغال‌شویی شرکت زغال‌سنگ پروده طبس در جوار معدن شماره یک پروده […]

 

مدیرعامل شرکت زغال‌سنگ پروده طبس گفت: حوزه زغال‌دار طبس با وسعتی بالغ بر۳۰ هزار کیلومتر مربع و ذخیره اکتشافی ۲٫۷۵ میلیارد تن زغال‌سنگ کک شو و حرارتی، غنی‌‌ترین و بزرگ‌ترین ناحیه زغالی ایران محسوب می‌شود.

رمضان کریتی‌ثانی در‌گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: کارخانه زغال‌شویی شرکت زغال‌سنگ پروده طبس در جوار معدن شماره یک پروده در فضایی به مساحت ۵۶۲۰ متر مربع و با ظرفیت خوراک‌دهی ۳۰۰ تن بر ساعت احداث شده که با فرآوری زغال سنگ خام تولیدی معدن، محصول کنسانتره زغال‌سنگ را برای مصارف صنایع کک‌سازی تولید می‌کند.

وی با بیان این‌که احداث کارخانه زغال‌شویی طبس از سال ۱۳۸۲ آغاز و در پایان سال ۱۳۸۶ به بهره‌برداری رسید، تصریح‌کرد: این کارخانه برای فرآوری سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن زغال‌سنگ خام و تولید ۷۵۰ هزار تن کنسانتره زغال‌سنگ با محتوای ۱۰٫۵ درصد خاکستر طراحی شده است.

مدیرعامل شرکت زغال سنگ پروده طبس افزود: این کارخانه جهت شستشوی زغال‌سنگ استخراجی از لایه زغالی C1 منطقه پروده و کاهش خاکستر آن از حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد به ۱۰٫۵ درصد طراحی شده است.

کریتی افزود: ناحیه پروده با وسعت ۱۲۰۰ کیلومتر مربع و ذخیره زمین‌شناسی ۱٫۱ میلیارد تن زغال سنگ کک شو، یکی از ۴ ناحیه حوزه زغالی طبس و بزرگ‌ترین حوضه زغال سنگ کک شو ایران است.

اشتغال به‌کار ۱۰۰۰ نفر به‌طور مستقیم در کارخانه زغال‌شویی طبس

وی با بیان این‌که شرکت زغال سنگ پرورده طبس با هدف بهره‌برداری از ذخایر بهشت زغال سنگ ایران در سال ۸۶ به ثبت رسیده است، عنوان‌کرد: در حال حاضر با اشتغال حدود ۱۰۰۰ نفر به‌طور مستقیم، ۵۰۰ نفر از طریق قراردادهای پیمانکاری و بیش از ۵۰۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم، فعالیت خود را ادامه می‌دهد.

وی بیان کرد: در فاز یک پرورده ظرفیت تولید ۱٫۵ میلیون تن زغال‌سنگ خام در سال و ۷۵۰ هزار تن کنسانتره طراحی معدنی شده است.

مدیرعامل شرکت زغال‌سنگ پروده طبس ادامه داد: زغال سنگ خام به دو روش تمام مکانیزه از کارگاه‌های لانگول معدن شماره یک و روش نیمه مکانیزه از کارگاه‌های شور توال معدن مرکزی این شرکت در منطقه پرورده استخراج می‌شود.

وی ادامه داد: بعد از فرآوری با دو روش محیط سنگین و فلوتاسیون در کارخانه زغالشویی شرکت، کنستانتره تولیدی به عنوان محصولی نهایی برای خوراک‌دهی به باتری‌های کک‌سازی شرکت ذوب آهن اصفهان و همچنین کارخانه‌های کک‌سازی بخش دولتی و خصوصی زرند، به صورت حمل ریلی و جاده‌ای ارسال می‌شود.

کریتی با بیان این‌که عملکرد این شرکت در سال گذشته در سه بخش حفربات معدنی (پیشروی) تولید زغال سنگ خام و تولید کنستانتره زغال سنگ قابل تفکیک است، گفت: میزان حفریات زیرزمینی معدن در این دوره ۵٫۰۴۵ متر بوده که شامل پیشروی در مسیرهای اصلی معدن و پانل‌های کارگاه‌های استخراج لانگوال است.

وی با بیان این‌که در این دوره ۹۸۷ هزار تن زغال سنگ خام از زیر زمین استخراج و ۴۳۵ هزار تن کنستانتره زغال‌سنگ نیز در کارخانه زغال‌شویی این شرکت تولیدی به خریداران عرضه شده است، افزود: علی‌رغم وجود پتانسیل‌های صادراتی، تقاضای ‌زیاد روبه‌رو رشد صنایع کک‌سازی و فولاد‌سازی داخلی به این محصول فرصت صادرات را فراهم نمی‌کند.

تحریم‌ها و رکود اقتصادی روند رو به رشد این شرکت را کند نکرده است

مدیرعامل شرکت زغال‌سنگ پروده طبس تصریح کرد: این شرکت با وجود تمامی مشکلات و دشواری‌های ناشی از تحریم‌ها و رکود اقتصادی، روند فعالیت و مسیر رو به رشد خود را با موفقیت ادامه داده و از تعطیلی معدن و کارخانه و کاهش نیروی کار جلوگیری به عمل آورده است.

کریتی تصریح کرد: با انجام مطالعات و ایجاد طرح‌های توسعه، بلوک‌‌ها و ذخایر مختلف معدنی را برای استخراج زغال‌سنگ به پیمانکاران بخش خصوصی واگذار کرده تا علاوه بر افزایش نموده بر افزایش تولید، سهم قابل توجهی در اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی منطقه داشته باشد.

وی با اشاره به سهم و جایگاه شرکت زغال سنگ پرورده طبس، یادآور شد: سهم و جایگاه این شرکت به عنوان بزرگ‌‌ترین تولید کننده زغال‌سنگ کشور همچنین تأمین کننده نیاز صنایع فولادی به عنوان صنعت مادر در رونق صنعتی و اقتصادی، اشتغال‌زاده و توسعه شهرستان طبس و خراسان جنوبی است.

وی خاطر نشان کرد: انتظار می‌رود با افزایش حمایت‌ها و پیگیری لازم، روند رفع مشکلات و به‌ویژه وصول و حصول مطالبات این شرکت تسریع شده تا امکان اجرای پروژهای توسعه‌ای این شرکت مهیا شود که این امر به نوبه خود در رونق اقتصادی منطقه و جلوگیری از واردات و خروج ارز را به دنبال خواهد داشت.

امضای توافق نامه همکاری بین شرکت زغال‌سنگ طبس و شرکت اُستروی

کریتی تأکید کرد: گروهی از فعالان صنعتی و اقتصادی جمهوری چک در قالب هیأتی متشکل از ۲۸ نفر به ریاست رایزن اقتصادی سفارت جمهوری چک در ایران که به خراسان جنوبی سفر کرده بودند از شرکت زغال‌سنگ پروده طبس به عنوان اولین و بزرگ‌ترین معدن تمام مکانیزه زغال‌سنگ کشور بازدید کردند و توافق نامه همکاری بین شرکت زغال‌سنگ پروده طبس و شرکت اُستروی منعقد و امضا شد.

 

کریتی در تشریح این توافق نامه یادآور شد: بر اساس این سند که به امضا رسید، همکاری لازم برای بررسی طراحی، ساخت، تأمین و راه‌اندازی مجموعه دوم تجهیزات مکانیزه معدنی لانگوال برای معدن زغال‌سنگ طبس صورت خواهد گرفت .