مالکیت دولتی چالش‌ اساسی صنعت خودرو

وزیر صنعت مطرح کرد مالکیت دولتی چالش‌ اساسی صنعت خودرو مهدی قره‌داغلی- وزیر صنعت، معدن و تجارت با انتقاد از این‌که مالکیت دولتی یکی از چالش‌هاش اساسی صنعت خودرو شده، گفت: دولت باید مدیریت و مالکیت خود در شرکت‌های خودروسازی را به صفر برساند. به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، محمد شریعتمداری در مراسم آغاز تولید دناپلاس […]

وزیر صنعت مطرح کرد

مالکیت دولتی چالش‌ اساسی صنعت خودرو

مهدی قره‌داغلی- وزیر صنعت، معدن و تجارت با انتقاد از این‌که مالکیت دولتی یکی از چالش‌هاش اساسی صنعت خودرو شده، گفت: دولت باید مدیریت و مالکیت خود در شرکت‌های خودروسازی را به صفر برساند.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، محمد شریعتمداری در مراسم آغاز تولید دناپلاس توربو و پژو ۲۰۷I صندوقدار اتوماتیک با اشاره به این‌که فاصله میان توقع مصرف‌کنندگان از خودروسازان وجود دارد که عامل آن قوانین و موضوعاتی در بخش تولید و حتی شرایط اقتصادی کشور است، اظهار داشت: هیچ‌کس اهمیت صنعت خودرو را نمی‌تواند نادیده بگیرد. البته ما فرصت‌های سال‌های گذشته را از دست داده‌ایم و باید جبران مافات کنیم.

وی با بیان این‌که در سال ۲۰۲۵ یک سری اهداف برای بخش صنعت خودروسازی کشور تعریف شده است، افزود: این اهداف به‌طور حتم با حمایت دولت و مجلس امکان اجرایی شدن خواهند یافت. البته میزان تولید خودرو در حال حاضر رشد ۱۷ درصدی را نسبت به مدت مشابه در سال قبل دارد که با طی کردن این روند به خوبی می‌توانیم تا پایان سال میزان تولید خود را به یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو برسانیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با انتقاد از این‌که مالکیت دولتی یکی از چالش‌هاش اساسی صنعت خودرو به شمار می‌آید، افزود: همین موضوع باعث شده تا بخش سرمایه‌گذاری نیز در این حوزه غیراقتصادی شود. دولت باید مدیریت و مالکیت خود در شرکت‌های خودروسازی را به صفر برساند. البته این موضوع به معنای سهم خصولتی دولت نیست بلکه باید به صورت واقعی شرکت‌های خودروسازی خصوصی شوند.

شریعتمداری با بیان این‌که تحمیل نیروی انسانی مازاد و حتی حمایت‌های مالی در بخش‌هایی که عدم کارایی ندارند باعث شده تا صنعت خودرو مسیر توسعه مناسبی را طی نکند، گفت: سرمایه‌گذاری در بخش‌های انجام شده که کارایی نداشتند و در کنار این موضوع قیمت‌گذاری محصول به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه عدم ثبات سیاست‌ها، عاملی شده تا نظام تأمین مالی صنعت خودرو با چالش‌های متعددی روبه‌رو شود.

وی خطاب به مهمانان حاضر در این مراسم تأکید کرد: همین الان صنعت خودرو برای سرمایه‌گذاری و تأمین نقدینگی خود به ۴هزار میلیارد تومان نیازمند است. البته باید این نکته را تأکید کنم که در پرداخت تسهیلات باید تفاوتی میان صنایع پیشتاز با سایر صنایع باشد. چرا که صنایع پیشتاز در جایگاه مهم‌تری قرار داشته و باید پروسه تأمین مالی آنها باید در اولویت قرار گیرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اعلام این‌که ابرقطعه‌سازی در کشور مفقود است، گفت: در حال حاضر ۱۲۰۰ واحد تولیدی قطعه در کشور وجود دارد که برای کمک به آنها جهت توسعه این صنعت نیازمند تزریق مالی هستیم. در راستای این موضوع یک برنامه ۳ ساله با هدف تولید و صادرات قطعه در دستور کار وزارتخانه قرار گرفته که با تصویب آن توسط مجلس می‌توانیم با تأمین ۱۰هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی، ۱۰هزار میلیارد تومان از منابع بانکی و ۵هزار میلیارد تومان از بخش خصوصی حمایت‌های لازم در صنعت قطعه‌سازی کشور انجام دهیم.

افزایش ایمنی شرط حمایت مجلس از خودروسازهاست

 همچنین در این مراسم علی‌لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این‌که مجلس برای حمایت از خودروسازان شروطی دارد، گفت: ارتقاء ایمنی خودروها، نخستین شرط است.

لاریجانی، با بیان این‌که از شرایط گذشته صنعت خودروسازی درآمده‌ایم، اظهار داشت: در سال‌های گذشته شرکتی که می‌توانست سودآور باشد، معضلاتی داشت که در برخی مقاطع دنبال منابعی می‌گشتیم تا آنها را اداره کنیم.

لاریجانی با اشاره به برنامه‌های مطرح شده از سوی وزیر صنعت معدن و تجارت برای بهبود صنعت خودرو، گفت: اگر این نکات محقق شود، مسیر کشور باز می‌شود و رکود از بین می‌رود، اما برای تحول در مسیر صادرات، باید گام‌های درستی برداشته شود وگرنه مسایل با صحبت حل نمی‌شود.

وی افزود: کسانی که در عرصه صادرات فعال هستند باید بدانند که چه پشتیبانی از آنها صورت می‌گیرد؛ مخصوصاً در رابطه با محصولاتی که رقابت در آنها وجود دارد.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به سخنان مدیرعامل ایران خودرو مبنی بر لزوم حمایت مجلس از خودروسازان، تأکید کرد: ما با شروطی حاضریم از شما حمایت کنیم؛ از جمله این‌که اگر کیفیت محصولات شما از جهت ایمنی بالا برود یک عامل مهم برای حمایت مجلس خواهد بود.

لاریجانی خطاب به خودروسازان گفت: قبول کنید که برخی محصولات ما ایمنی لازم را ندارند، لذا این برای ما مهم است و مسأله جان مردم در میان است.

وی با اشاره به پاسخ خودروسازان به موضوع ایمنی خودرو‌‌ها و مطرح کردن شرایط جاده‌های ایران از سوی آنها، اظهار داشت: تولیدی باید داشته باشیم که از ایمنی متناسب با شرایط ایران برخوردار باشد؛ پلیس باید سیستم‌های دوربین و امثال آن را نصب کند و نظارت جدی کند، راه و شهرسازی باید استانداردهای راهسازی را رعایت کند، شما نیز باید دقت بیش‌تری روی ایمنی خودرو‌‌ها داشته باشید.

رییس مجلس خاطرنشان کرد: در حال حاضر که آمار کشته‌های تصادفات جاده‌ای کم شده و به ۱۶هزار نفر در سال رسیده، باز هم این آمار کم نیست و تبعات بسیاری دارد، لذا هم از منظر ملی و هم دینی و هم عقلی باید در این زمینه وظیفه‌مند باشید.

لاریجانی افزود: درخواست من این است که شما یک فایلی را برای ایمنی خودرو‌‌ها باز کنید. البته حتی صندلی خودرو‌‌ها هم بعضاً استاندارد نیست و باعث مشکلات درمانی برای مردم می‌شود.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر شما برنامه‌ای برای بالا بردن کیفیت خودرو‌‌ها ارایه دهید که به عنوان مثال در سال جاری و سال آینده چه گام‌هایی برمی‌دارید تا میزان صدمات ناشی از تصادفات کاهش یابد، مجلس نیز حمایت‌های خود را افزایش خواهد داد.

وی تأکید کرد: حتی اگر برای این کار لازم باشد، از صندوق‌ توسعه ملی وام‌های حمایتی به شما خواهیم داد.

لاریجانی در بخش دیگری از اظهارات خود با تأکید بر لزوم تقویت تحقیق و توسعه در صنعت خودروسازی گفت: روند تحقیق و توسعه فعلی در تراز صنعت خودروسازی نیست و عدم توجه به این بخش تأسف‌آور است.

وی افزود: بهترین دانشجویان ما در حوزه فنی تحصیل می‌کنند و اگر این دانشجویان را در بخش‌های تحقیق و توسعه به‌کار نگیرید، نمی‌توانید پیشرفت داشته باشید.

رییس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از بی‌توجهی به تحقیق و توسعه در ایران‌خودرو طی سال‌های اخیر گفت: خوشبختانه اخیراً بخش‌های تحقیق و توسعه ایران‌خودرو فعال شده است و شما باید از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها برای تحقیق و توسعه استفاده کنید.

لاریجانی با اشاره به رقابت بین‌المللی در صنعت خودروسازی گفت: ایران‌خودرو برای حضور در این رقابت باید توجه بیش‌تری به بخش R & D داشته باشد. اگر کیفیت خودروهای تولیدی افزایش یابد، نه تنها بازار ایران بلکه بازار کشورهای اطراف را نیز به دست خواهیم آورد.

وی خصوصی‌سازی ایران‌خودرو را تنها راهکار ورود به بازار واقعی رقابت خواند و تصریح کرد: با خصوصی‌سازی، وضعیت کارگران و مهندسان نیز بهتر می‌شود.

رییس قوه مقننه گفت: قوه مقننه و مجریه به دنبال اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ هستند؛ شرکت ایران‌خودرو باید برنامه خود را برای خصوصی‌سازی اعلام کند، سازمان گسترش و نوسازی صنایع باید تکلیف خود را روشن کند.

لاریجانی با اشاره به انتقادات مسؤولان ایران‌خودرو از بانک‌ها در خصوص عدم ارایه تسهیلات گفت: اگر شما برخی از رویه‌ها را اصلاح کنید، مشکلتان در این بخش نیز حل می‌شود.

وی با تأکید بر لزوم توسعه تکنولوژی قطعه‌سازی در کشور گفت: ایران‌خودرو باید در این زمینه برنامه‌ریزی کند زیرا صادرات قطعات خودرو نیز کار بزرگی است.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هنوز شرایط اقتصادی کشور به وضعیت مطلوب نرسیده است که مقداری از آن مربوط به رفتارهای کشورهای خارجی و بدعهدی‌‌‌ها و تأثیرات روانی آن بر سرمایه‌گذاری خارجی است و مقداری از این مشکلات اقتصادی نیز ناشی از وضعیت داخلی است.

رییس مجلس شورای اسلامی در پایان قرارداد ایران‌خودرو با پژو برای تولید خودرو و صادرات بخشی از تولیدات را عاقلانه خواند.

صنعت قطعه‌سازی کشور در حال پیرشدن است

در ادامه هاشم‌یکه‌زارع، مدیرعامل ایران خودرو با بیان این‌که صنعت قطعه‌سازی کشور در حال پیر شدن است، گفت: طبق توافق با پژو، قطعه‌سازان ایرانی می‌توانند برای سایت پژو در الجزایر قطعه تولید کنند.

یکه زارع در این مراسم اظهار داشت: صنعت قطعه‌سازی کشور در حال پیرشدن است. سال‌هاست که سرمایه‌گذاری مناسبی در این صنعت انجام نشده است. در این وضعیت اگر بازسازی و دستیابی به صنایع نوین در دستور کار قرار نگیرد، فاجعه نه چندان دوری در انتظار صنعت قطعه‌سازی کشور خواهد بود.

وی ادامه داد: باید از منابع صندوق توسعه ملی بابت تقویت و نوسازی صنعت قطعه‌سازی استفاده شود.

یکه‌‌زارع با بیان این‌که باید به نوسازی ناوگان فرسوده کشور توجه ویژه شود، افزود: سال گذشته ۵۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده را نوسازی کردیم که این رقم تا امروز به ۵۷هزار دستگاه رسیده است. از مجلس می‌خواهیم تا دولت را حمایت کند که بودجه مناسب برای نوسازی خودروهای فرسوده در قانون بودجه لحاظ شود.

به گفته یکه زارع، سالانه ۱٫۵ تا دو میلیارد تومان از محل مصرف بالای سوخت خودروهای تجاری در کشور هدر می‌رود که اگر نصف این رقم در صنعت موتورسازی کشور هزینه شود، مصرف سوخت بالای ۶۰ لیتر این خودرو‌‌ها به ۳۰ لیتر خواهد رسید.

مدیریت خودروساز‌‌ها باید به اهلش واگذار شود

در پایان این مراسم عزیز اکبریان، رییس کمیسیون صنایع مجلس گفت: اگر خودروسازی‌‌ها به اهلش سپرده شود طی ۳ سال یک خودروساز مطرح جهانی خواهیم شد.

اکبریان با اشاره به این‌که زمانی در اطراف شرکت ایران خودرو کارخانه‌هایی وجود داشت که ۴۵۰۰ کارگر داشتند و امروز فقط نگهبانان آنها باقی مانده‌اند، گفت: این واحد‌‌ها در بحث‌های خصوصی‌سازی افتادند و دچار مشکلاتی شدند.

اکبریان با تأکید بر این‌که مدیریت خودروساز‌‌ها باید به اهلش واگذار شود، افزود: اگر مدیریت ایران‌خودرو را به اهلش بسپاریم که البته آقای یکه‌زارع (مدیرعامل ایران‌خودرو) نیز قبلاً گفته بود حاضرم این کارخانه به اهلش سپرده شود و من خداحافظی کنم، در این‌صورت طی ۳ سال به یک خودروسازی مطرح جهانی تبدیل خواهیم شد.

به گفته وی دولت ۴ برابر نیاز خود پرسنل دارد به‌طوری‌که بخشی از آنها به جای کار کردن، باید در اتاق بنشینند و غیبت کنند.

اکبریان با اشاره به اختصاص ۹۷ درصد بودجه کشور به حقوق و دستمزد اظهار داشت: حمایت از بخش خصوصی در فقدان اصلاح سیستم بانکی و مبارزه با قاچاق امکان‌پذیر نیست و نظام باید تکلیف قاچاق را یکسره کند.

رییس کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: همه می‌گوییم با قاچاق مبارزه شود ولی قاچاق هر روز بیش‌تر می‌شود و از قطعه خودرو گرفته تا سنگ قبر شاهد قاچاق به کشور هستیم.

وی تأکید کرد: سران قوا باید مطالب مربوط به این مسأله را به محضر مقام‌معظم‌رهبری منتقل کنند تا در این مورد تصمیم‌گیری شود.

 

اکبریان همچنین با انتقاد از نحوه دریافت مالیات از تولیدکنندگان گفت: هنوز محصولی تولید نشده باید مالیات آن پرداخت شود.