مثلث قهرمانان جام حذفی به میدان می‌روند

طی امروز و فردا مثلث قهرمانان جام حذفی به میدان می‌روند مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی دوشنبه(امروز) و سه‌شنبه این هفته برگزار می‌شود و باید دید کدام تیم‌ها راهی مرحله نیمه نهایی خواهند شد. به گزارش «ورزش سه»، به جز پرسپولیس، استقلال و تراکتورسازی هیچ کدام از تیم‌های صعود کرده به یک چهارم، سابقه […]

طی امروز و فردا

مثلث قهرمانان جام حذفی به میدان می‌روند

مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی دوشنبه(امروز) و سه‌شنبه این هفته برگزار می‌شود و باید دید کدام تیم‌ها راهی مرحله نیمه نهایی خواهند شد.

به گزارش «ورزش سه»، به جز پرسپولیس، استقلال و تراکتورسازی هیچ کدام از تیم‌های صعود کرده به یک چهارم، سابقه قهرمانی در این مسابقات را ندارند و اگر دیگر نماینده تبریز را هم فاکتور بگیریم، خبری از حضور در نیمه نهایی هم نیست!

پرسپولیسی‌ها که به عنوان آخرین تیم راهی این مرحله شدند، تاکنون ۱۲ بار در نیمه نهایی بوده و ۷ مرتبه نیز به فینال صعود کرده‌اند. آنها با ۵ قهرمانی دومین تیم پرافتخار و با ۷۱ درصد پیروزی در بازی پایانی، «فینال بازترین» تیم هستند. سرخ‌ها یک بار در دهه ۶۰، دو بار در دهه ۷۰، یک مرتبه نیز در دهه ۸۰ و به همین تعداد نیز در دهه ۹۰ قهرمان جام حذفی شده‌اند؛ اما جای این عنوان در ویترین موفقیت‌های پرسپولیس مدرن در دوران برانکو ایوانکوویچ خالی است.

گسترش فولاد که روز دوشنبه به مصاف خونه به خونه خواهد رفت، تا اینجای کار تنها یک بار راهی مرحله نیمه نهایی شده و در همان یک مرتبه نیز به فینال راه پیدا کرد؛ اما در مسابقه نهایی مغلوب پرسپولیس شد. آنها در سال ۱۳۸۹ و در شرایطی که هنوز به لیگ برتر صعود نکرده بودند به مقام نایب قهرمانی نائل شدند و حالا باید دید پس از ۷ سال، برای بار دوم راهی نیمه نهایی خواهند شد یا خیر؟!

از خونه به خونه، صنعت نفت و ایرانجوان که بگذریم به پرافتخار‌ترین تیم جام حذفی یعنی استقلال می‌رسیم. آبی‌پوشان پایتخت ۶ بار در جایگاه نخست قرار گرفته و ۳ بار نیز نایب قهرمان شده‌اند تا با ۶۶ درصد پیروزی در فینال، آماری کم‌تر از پرسپولیس داشته باشند. آبی‌ها در دهه ۷۰ و ۸۰ دو بار قهرمان شدند و حالا برای برابر کردن تعداد قهرمانی‌هایشان در دهه ۹۰، ملزم به کسب ۳ پیروزی هستند.

اما یکی از بدشانس‌‌ترین تیم‌های حاضر در یک چهارم نهایی، تراکتورسازی تبریز است. تیمی که ۵ بار به نیمه نهایی صعود کرده، ۴ بار راهی فینال شده و تنها یک مرتبه جام را بالای سر برده است. از تنها قهرمانی پرشور‌ها در جام حذفی ۳ سال می‌گذرد و آنها برای فراموش کردن ناکامی سال گذشته، به دنبال کسب عنوان قهرمانی در این دوره از جام حذفی هستند.

نکته جالب این است که پرسپولیس و استقلال در دهه ۷۰، هر کدام ۳ بار در فینال جام حذفی حاضر بودند و با توجه به برگزاری یک دربی در فینال، این دو تیم در دهه ۷۰ پنج مرتبه در مسابقه پایانی بوده‌اند و این تعداد در دهه ۸۰ به عدد ۴ رسید و در دهه جاری نیز در همین تعداد فینال حضور داشته‌اند و باید دید، در ۳ دوره باقی مانده چه خواهد شد؟! همچنین باید گفت تعداد حضور سرخابی‌ها در نیمه نهایی، در دهه ۹۰ بیش از زمان‌های دیگر بوده و در صورت پیروزی هر دو تیم در بازی‌های این مرحله، دو رقمی نیز خواهد شد.

موضوع قابل ذکر دیگر، صعود تیم‌های پرطرفدار فوتبال ایران به این مرحله است. پرسپولیس، استقلال، صنعت نفت، تراکتورسازی، خونه به خونه و ایران‌جوان تیم‌هایی هستند که از پتانسیل هواداری قابل قبولی بهره‌مند هستند و بی‌شک حضور هر کدام از این تیم‌ها در جمع ۴ تیم نهایی، جذابیت خاصی به این مسابقات خواهد بخشید.

جام حذفی و دربی‌های محتملش

به هر ترتیب مرحله یک چهارم نهایی رقابت‌های جام حذفی امروز و فردا با انجام ۴ بازی برگزار خواهد شد تا تکلیف ۴ تیم پایانی این مسابقات مشخص شود.

قرعه‌کشی

بعد از برگزاری بازی پرسپولیس برابر صنعت نفت آبادان در روز سه‌شنبه مراسم قرعه‌کشی مرحله نیمه نهایی رقابت‌های جام حذفی برگزار شد. در حال حاضر مشخص نیست که کدام حریفان در مرحله بعدی باید با هم مسابقه بدهند؛ اما احتمالات نشان می‌دهد که ممکن است بازی‌های جذاب و زیبایی را در مرحله نیمه نهایی شاهد باشیم.

۴ مسابقه یک هشتم

بازی‌های مرحله یک هشتم نهایی در دو روز دوشنبه و سه‌شنبه برگزار خواهد شد. در روز دوشنبه گسترش فولاد در تبریز میزبان خونه به خونه بابل لیگ یکی است و در تهران استقلال از ایران جوان بوشهر میزبانی می‌کند. روز سه‌شنبه نیز استقلال خوزستان در اهواز میزبان تراکتورسازی است و پرسپولیس در تهران از صنعت نفت آبادان میزبانی خواهد کرد.

دربی‌های محتمل

در صورت پیروزی استقلال مقابل ایران جوان و برد پرسپولیس برابر صنعت نفت آبادان این احتمال وجود دارد که در مرحله نیمه‌نهایی شاهد یک دربی هیجان انگیز میان سرخابی‌ها باشیم. اما این تنها دربی محتمل نیست. پیروزی گسترش فولاد بر خونه به خونه و برد تراکتورسازی برابر استقلال خوزستان می‌تواند باعث شود تا یک دربی دیگر شکل بگیرد و آن دربی تبریز میان تراکتور و گسترش فولاد است. اما یک دربی سوم هم می‌تواند در مرحله نیمه‌نهایی شکل بگیرد. صعود استقلال خوزستان از بازی با تراکتور و حذف پرسپولیس برابر صنعت نفت آبادان می‌تواند دربی خوزستانی‌ها را در این مرحله رقم بزند.

نیمه‌نهایی سخت و جذاب

صعود پرسپولیس، استقلال، تراکتور و گسترش فولاد می‌تواند مرحله نیمه‌نهایی را تبدیل به دوئل لیگ برتری‌ها کند. در این صورت شاهد یک نیمه‌نهایی سخت و جذاب خواهیم بود به خصوص آن‌که احتمال روبه‌رویی استقلال و پرسپولیس هم هست.

متفاوت‌‌ترین نیمه نهایی

صعود صنعت نفت، ایران جوان بوشهر، خونه به خونه بابل و استقلال خوزستان می‌تواند نیمه‌نهایی جام حذفی را به متفاوت‌‌ترین نیمه‌نهایی سال‌های اخیر بدل کند. در این صورت یکی از این ۴ تیم نماینده ایران در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا در سال آینده خواهد بود.

استقلال بدشانس‌‌ترین تیم جام حذفی

همچنین باید گفت استقلال امروز در حالی به مصاف رقیبش می‌رود که ۱۰ سال گذشته رکورددار رسیدن به ضربات پنالتی در بازی‌هایش است. آنها بار‌ها و بار‌ها کامیابی و ناکامی را در جام حذفی تجربه کرده‌اند.

استقلال در ۱۰ سال گذشته چنین به ضربات پنالتی رسیده است:

۱-سال ۸۶ برابر ذوب‌آهن اصفهان برنده

۲-سال ۸۶ برابر راه‌آهن تهران برنده

۳-سال ۸۶ برابر فولادخوزستان برنده

۴-سال ۸۷ برابر مس رفسنجان بازنده

۵-سال ۹۰ برابر شاهین بوشهر در فینال برنده

۶-سال ۹۱ برابر سپاهان بازنده

۷-سال ۹۳ برابر ذوب آهن در یک چهارم بازنده

۸-سال ۹۴ برابر ذوب‌آهن در فینال بازنده

نکته جالب این که در سالیان قدیمی هم بار‌ها کار استقلال در جام حذفی به ضربات پنالتی رسیده است، در مرحله یکچهارم نهایی سال ۱۳۶۷ پرسپولیس برابر استقلال در ضربات پنالتی ۴-۲ برنده شد و استقلال حذف شد و سال ۶۹ هم در ضربات پنالتی استقلال برابر تیم فوتبال ملوان بندرانزلی با نتیجه ۷-۶ بازنده شد و یک قهرمانی مهم را از دست داد.