آیا هفته پژوهش و رونمایی از محصولات فناورانه در مسیر صحیح قرار دارد؟ «تولید نمایی» عامل نابودی دانشبنیانها! گروه دانش- آذرماه هر سال در بازار پژوهش محصولات و نمونههای اولیه حاصل تحقیقات علمی محققان در نمایشگاه ملی هفته پژوهش در معرض دید قرار میگیرد. به گزارش مناقصهمزایده؛ یکی از مشکلات دانشبنیانها این است که با […]
آیا هفته پژوهش و رونمایی از محصولات فناورانه در مسیر صحیح قرار دارد؟
«تولید نمایی» عامل نابودی دانشبنیانها!
گروه دانش- آذرماه هر سال در بازار پژوهش محصولات و نمونههای اولیه حاصل تحقیقات علمی محققان در نمایشگاه ملی هفته پژوهش در معرض دید قرار میگیرد.
به گزارش مناقصهمزایده؛ یکی از مشکلات دانشبنیانها این است که با وجود آگاهی از اینکه رقیب ایرانی ندارند ولی واردکنندگان رقیب آنها محسوب میشوند!
محققان کشورمان همواره درصدد هستند تا تحقیقات خود را به نتیجه برسانند که بتوانند سرمایهگذار جذب کنند و درآمدی از تحقیقات خود بدست بیاورند. به همین دلیل نمایشگاه هفته پژوهش را میتوان اوج نمایش دستاوردهای فناورانه تلقی کرد.
هفته ملی پژوهش و فناوری امسال، از سهشنبه ۲۱ آذرماه تا ۲۷ آذرماه با شعار «پژوهش تقاضا محور و تجاریسازی فناوری؛ زیربنای تولید و اشتغال» آغاز بهکار کرد. در روز افتتاحیه نمایشگاه، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، بهزاد سلطانی، رییس صندوق نوآوری و شکوفایی، وحید احمدی، معاون سابق وزیر علوم، مسعود برومند، معاون پژوهشی وزیر علوم و جمعی از محققان وپژوهشگران و اساتید دانشگاهی حضور داشتند.
در این دوره از نمایشگاه که با شعار «پژوهش تقاضامحور و تجاریسازی فناوری؛ زیربنای تولید و اشتغال» دایر شد، دستاوردهای پژوهش و فناوری پارکهای علم و فناوری، دانشگاههای دولتی، علمی کاربردی، آزاد اسلامی از سراسر کشور، پژوهشگاهها و پژوهشکدهها، مراکز تحقیقاتی، مراکز رشد، واحدهای فناور مستقر در دانشگاهها و مخترعان به نمایش گذاشته شد.
در نمایشگاه امسال، شرکتهای دانشبنیان، مؤسسات دانشگاهی و سرمایهگذار از کشورهایی چون پاکستان، آذربایجان، قزاقستان و قرقیزستان نیز حضور داشتند.
۱۷ سال است که نمایشگاه هفته پژوهش، هفت روز با نواختن زنگ پژوهش در مدرسه آغاز بهکار میکند و امسال برای هجدهمین دوره طوری برگزار شد که به یک هفته نرسید و تنها کمتر از ۵ روز دستاوردهای پژوهشگران کشور به نمایش گذاشته شد.
جذب سرمایهگذار
در نمایشگاه پایه ثابتهایی به چشم میخورد که دلیل حضورشان تنها جذب سرمایهگذار بیشتر است. یکی از نمایندگان حاضر در غرفه دانشگاه آزاد در نمایشگاه امسال میگوید: با وجود اینکه این خودروی برقی که توسط محققان دانشگاه آزاد به نتیجه رسیده و تاکنون قراردادهایی مبنی بر تولید آن منعقد شده است؛ باز هم در نمایشگاه حضور مییابد.
وی گفت: نمایشگاه برای جذب سرمایهگذار است و اگر تعداد سرمایهگذار بیشتر باشد که نمیتواند بد باشد؛ از این رو در نمایشگاه مجدداً حضور یافتهایم.
فروش در نمایشگاه عرضه دستاوردهای فناورانه!
هفته پژوهش در ابتدا با هدف معرفی آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی در کشور انتخاب شد اما با گذشت چندین سال از برگزاری این هفته اکنون هدف بزرگتر و کاربردی تری برای این هفته در نظر گرفته شده و آن هم زمینهسازی برای تجاریسازی محصولات فناورانه در کشور است.
در این میان برخی غرفهها نیز بودند که به جذب سرمایهگذار قانع نبوده و خردهفروشی میکردند.
رقیب خارجی با برند ایرانی برای محصولات کاملاً ایرانی
جدایی از گلههای فناوران از نبود سرمایهگذار در بخش فناوری که تعداد آنها اندک نیست، مشکلات دیگری گریبان گیر شرکتهای دانشبنیان و فناوران است.
یکی از مشکلات دانشبنیانها این است که با وجود آگاهی از اینکه رقیب ایرانی ندارند ولی واردکنندگان رقیب آنها محسوب میشوند!
در واقع محصول خارجی را قاچاق یا قانونی وارد میکنند و با برند ایرانی به فروش میرسانند و با این حال این شرکت رقیب به شمار میرود که این موضوع میتواند تمام فعالیتهای یک شرکت دانشبنیان را خدشه دار کند.
در واقع این نمونه داخلی «تولیدنما» هستند.
برگزاری نمایشگاههایی همچون نمایشگاه دستاوردهای فناورانه مثمرثمر است ولی این درحالی میتواند رضایت بخش باشد که طرحهای پژوهشی برای سرمایهگذاران همواره موضوع جدیدی باشد تا بعد از نمایش اولین بار، مذاکراتی برای تولید آن صورت گیرد؛ نه اینکه در نمایشگاههای بعدی هم به عنوان طرح پژوهشی به نمایش گذاشته شوند.
اکنون در این برهه زمانی که خاک خوردن طرحهای پژوهشی باید به فراموشی سپرده شود، ضروری است شاهد به میان آمدن صنعت و بخش خصوصی باشیم تا فناوری در زندگی مردم محسوس و ملموس شود. در این راستا باور محققان و پژوهشگران و اعتماد به آنها میتواند سرنوشت جدیدی را برای کشور رقم بزند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.