لزوم اصلاح قوانین برای حضور دانش‌بنیان‌ها در مناقصات

معاون پارک علم و فناوری چهارمحال‌وبختیاری مطرح کرد لزوم اصلاح قوانین برای حضور دانش‌بنیان‌ها در مناقصات به افراد صاحب ایده در دستگاه‌های اجرایی و دولتی اعتماد نمی‌شود! معاون پارک علم و فناوری چهارمحال‌وبختیاری گفت: افراد پذیرفته شده در پارک علم و فناوری معافیت از پرداخت مالیات و گمرک هستند. داراب‌ظفریان در گفت‌وگو با فارس اظهار […]

معاون پارک علم و فناوری چهارمحال‌وبختیاری مطرح کرد

لزوم اصلاح قوانین برای حضور دانش‌بنیان‌ها در مناقصات

به افراد صاحب ایده در دستگاه‌های اجرایی و دولتی اعتماد نمی‌شود!

معاون پارک علم و فناوری چهارمحال‌وبختیاری گفت: افراد پذیرفته شده در پارک علم و فناوری معافیت از پرداخت مالیات و گمرک هستند.

داراب‌ظفریان در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: حدوداً دو دهه گذشته اگر کسی ایده‌ای داشت که آن ایده از خلاقیت، نوآوری و ابتکار برخوردار بود و تصمیم به تجاری‌سازی، ساخت و ارایه به بازار آن ایده را داشت، محلی برای حمایت از او نبود.

وی با اشاره به این‌که معمولاً صاحبان ایده‌های فناور، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند که ایده علمی دارند ولی سرمایه و آموزش لازم برای تجاری‌سازی ایده خود و ورود به بازار را ندارند، افزود: هیچ سازوکاری همچون احداث شرکت، فراهم کردن زیرساخت‌ها، سرمایه اولیه، شناسایی بازار و تحلیل درست از آن، ارایه طرح کسب و کار برای تجاری‌سازی کردن یک ایده و معرفی آن به بازار کار وجود نداشت.

معافیت مالیاتی و گمرکی برای افراد پذیرفته شده در پارک علم و فناوری

وی به معافیت مالیاتی و گمرکی افراد پذیرفته شده در پارک علم و فناوری اشاره و گفت: پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد واحدهای فناور از صاحبان ایده حمایت می‌کنند ضمن این‌که معاونت فناوری ریاست جمهوری هم از پارک‌های علم و فناوری حمایت می‌کند.

ساختار پارک‌های علم و فناوری در ایران جدید است

معاون پارک علم و فناوری چهارمحال‌وبختیاری با بیان این‌که ساختار پارک‌های علم و فناوری در ایران جدید است و هم به لحاظ مفاهیم اقتصادی دانش‌بنیان و هم فناوری، پارک‌های علم و فناوری دو یا سه دهه است که در کشور راه‌اندازی شده‌اند، افزود: حمایت از ایده‌های فناور نیاز به فرهنگ‌سازی دارد، همچنین یکی از ایراداتی که وجود دارد و آسیبی که صاحبان ایده با آن مواجه هستند این است که هنوز اعتماد لازم به افراد صاحب ایده در دستگاه‌های اجرایی و دولتی وجود ندارد.

ظفریان با تأکید بر این‌که کسی که ایده‌ای را تجاری‌سازی می‌کند باید محلی برای فروش محصولات خود داشته باشد که این محل می‌تواند بخش خصوصی یا دولتی باشد، ادامه داد: بدنه دولت بدنه سبکی نیست که بیش‌تر فروش محصولات به بخش خصوصی باشد، بنابراین باید اعتماد لازم برای فروش محصولات دانش‌بنیان به بخش‌های دولتی ایجاد شود.

اصلاح قوانین برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان مناقصات دولتی

وی اضافه کرد: بخشی از قوانین هم وجود دارد که نیازمند اصلاح است تا شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند وارد مناقصات و بازار شوند و محصولات خود را به فروش برسانند.

معاون پارک علم و فناوری چهارمحال‌وبختیاری عنوان داشت: باید به جوانی که بین سنین ۲۵ تا ۳۵ سال قرار دارد و فارغ‌التحصیل دانشگاه است اعتماد کرد چراکه سرمایه‌های اصلی کشور همین جوانان هستند و باید به تولیدات و دانش فنی آنها توجه کرد تا در رقابت با دیگر کشور‌‌‌‌ها موفق شوند.

پارک‌های علم و فناوری دستگاه‌های حمایتی هستند

ظفریان با اشاره به این‌که پارک‌های علم و فناوری دستگاه‌های حمایتی هستند که به صاحبان ایده کمک می‌کنند تا هزینه‌های تولید آنها را کاهش دهند و در واقع یک فضای تولید با هزینه کم در اختیار آنها قرار دهند، بیان کرد: در چهارمحال‌وبختیاری کارگاه شهدای فناور در قطب صنعتی شهرکرد برای این کار پیش‌بینی شده که تجهیزات سخت‌افزاری در آن مهیا شده است.

مشکل اصلی استارت‌آپ‌‌‌‌‌ها یا شرکت‌های نوآور کوچک رقابت است

وی با بیان این‌که مشکل اصلی استارت‌آپ‌‌‌‌‌ها یا شرکت‌های نوآور کوچک، منابع مالی نیست، افزود: این شرکت‌ها در واقع در یک رقابت قرار دارند، بنابراین باید دستگاه‌های مختلف همراه آنها باشند و به این شرکت‌ها کمک کنند تا بتوانند در رقابت صورت گرفته محصول خود را به بازار معرفی کنند.

پرداخت تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان

معاون پارک علم و فناوری چهارمحال‌وبختیاری گفت: برای شرکت‌هایی که در ۳ سطح پیش رشد، رشد و پارکی پذیرفته می‌شوند تسهیلاتی پرداخت می‌شود، تسهیلات پرداختی برای شرکت‌های در مرحله پیش رشد ،برابر با ۳ تا ۵ میلیون تومان، شرکت‌های رشد ۳۵ میلیون تومان و شرکت‌های پارکی نیز ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان است.

 

ظفریان با تأکید بر این‌که نباید یک تولیدکننده را به تولیدکننده بدهکار تبدیل کنیم، خاطرنشان کرد: شرکت‌هایی که در پارک‌های علم و فناوری جذب می‌شوند در مرحله ابتدایی پذیرش خود، مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و یکی از فاکتورهایی که در این مرحله بررسی می‌شد، تحلیل دقیق آنها از بازار برای فروش محصول نوآور خود است، بنابراین اجازه ورود به پارک علم و فناوری برای فردی صادر می‌شود که با یک تحلیل درست اقتصادی وارد پارک شده و مشاوره‌ها و آموزش‌های لازم در حوزه بازاریابی را کسب کند، ضمن این‌که در فرایند تولید محصول آموزش‌های لازم در حوزه مسایل اقتصادی، بازاریابی، مالی و حسابداری هم به وی داده می‌شود.