منابعی برای پرداخت بدهی وزارت بهداشت در لایحه بودجه منظور نشده است

نایب رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران منابعی برای پرداخت بدهی وزارت بهداشت در لایحه بودجه منظور نشده است رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران گفت: عددی که در لایحه بودجه سال آینده برای وزارت بهداشت در نظر گرفته شده است با عدد سال جاری تفاوت چندانی ندارد و دولت برای پرداخت بدهی‌های وزارت بهداشت […]

نایب رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران

منابعی برای پرداخت بدهی وزارت بهداشت در لایحه بودجه منظور نشده است

رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران گفت: عددی که در لایحه بودجه سال آینده برای وزارت بهداشت در نظر گرفته شده است با عدد سال جاری تفاوت چندانی ندارد و دولت برای پرداخت بدهی‌های وزارت بهداشت به بخش‌های مختلف حوزه سلامت اعتبارات خاصی را در نظر نگرفته است.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از سایت خبری اتاق بازرگانی تهران محمدنجفی‌عرب با اشاره به این‌که این موضوع می‌تواند چالش‌های بسیاری را به دنبال داشته باشد، اظهارکرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی که دولت تدبیر و امید اجرایی کرد تا بتواند مردم را به یک رفاه نسبی در حوزه درمان برساند و هزینه‌ها را از جیب مردم کاهش دهد، طرح تحول سلامت بود که از این نظر خیلی خوب است ولی اگر منابع لازم برای آن پیش‌بینی نشود، می‌تواند چالش‌‌ها را در این حوزه افزایش دهد.

وی افزود: وزارت بهداشت علاوه بر تأمین هزینه برای اجرای طرح تحول سلامت باید مدیریت ویژه‌ای روی نحوه هزینه کرد منابع هم داشته باشند، موضوعاتی که هر دو در حال حاضر با مشکل روبه‌رو شده است و حاصل آن شکل‌گیری یک سیکل معیوب در نظام سلامت است. در واقع باید تمام دستگاه‌هایی که قرار بود از طرح تحول سلامت حمایت کنند و تدارک منابع مورد نیاز انجام دهند، کارشان را صورت می‌دادند در صورتی که این‌گونه نشده است و حالا وزارت بهداشت با انباشتی از بدهی‌ها روبه‌رو است.

نجفی‌عرب ادامه‌داد: الان بسیاری از شرکت‌های حوزه بهداشت دچار مشکل شده‌اند و برخی از سال ۹۳، ۹۴، ۹۵ و ۹۶ از وزارت بهداشت و دولت بستانکار هستند؛ در نظر داشته باشید که عمده خدمات و محصولات حوزه سلامت را دولت خرید می‌کند؛ همین حالا چیزی حدود ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان شرکت‌های دارویی کشور از وزارت بهداشت مطالبه دارند (که ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آن برای بیمارستان‌های دولتی است و مابقی هم مربوط به بخش‌های دیگر دولتی است). علاوه بر این شرکت تجهیزات پزشکی هم چیزی حدود ۳ هزار میلیارد تومان به روز الان بستانکار هستند و این باعث شده که چرخه اقتصادی صنعت دارو و تجهیزات پزشکی با مشکل جدی روبه‌رو شود و شاهد اثرات کم آن در جامعه باشیم. نبود دارو و تجهیزات پزشکی می‌تواند یک فاجعه در کشور رقم بزند و طرح تحول سلامت را با شکست روبه‌رو کند.

رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران در ادامه و در پاسخ به این‌که آیا پرداخت بدهی‌های شرکت‌های پزشکی، دارو و تجهیزات پزشکی در بودجه سلامت دیده شده است، گفت: خیر، بودجه امسال هم مربوط به مسایل همین امسال هست با توجه به محدودیتی که در منابع دارند و هزینه کردها، چیزی برای پرداخت بدهی‌های کلان گذشته در نظر گرفته نشده است.

وی با اشاره به راه‌حل شرایط موجود ادامه‌داد: به نظر می‌آید که اولاً بودجه طرح تحول سلامت باید به منابعی متصل باشد که دائمی باشند و نه یارانه و منابع موقت که هر سال عددهای آن بالا و پایین شود و ثانیاً باید ورودی‌‌ها و خروجی‌های هزینه کرد‌ها با هم هماهنگ باشند نه این‌که هزینه‌ها بیش‌تر از بودجه باشد و در نهایت به انباشت بدهی تبدیل شود.

 

نجفی‌عرب ادامه‌داد: با توجه به معوقاتی که وزارت بهداشت هم‌اکنون دارد، بودجه‌ای که امسال برای این بخش پیش‌بینی شده است حتماً کفاف لازم را نخواهد داد مگر این‌که در هزینه‌کرد‌ها تغییرات اساسی به وجود بیاورند، پزشک خانواده را اجرایی کنند و طب ارجاع و نسخه الکترونیک راه‌اندازی شود تا با کسری جدید هم مواجه نشوند. عدد بودجه امسال وزارت بهداشت تقریباً شبیه عدد سال گذشته است و برای بدهی‌ها بودجه خاصی در نظر نگرفته‌اند.