موانع و مشکلات مالکان اراضی اطراف فرودگاه نوشهر رفع شده است

وزیر راه در پاسخ به سؤال یک نماینده در مجلس موانع و مشکلات مالکان اراضی اطراف فرودگاه نوشهر رفع شده است وزیر راه و شهرسازی گفت: موانع و مشکلات مالکان اراضی اطراف فرودگاه نوشهر رفع شده و دستور پیگیری آن را صادر کرده ام. به گزارش خانه‌ملت، عباس‌آخوندی در نشست علنی مجلس‌شورای‌اسلامی در جریان طرح […]

وزیر راه در پاسخ به سؤال یک نماینده در مجلس

موانع و مشکلات مالکان اراضی اطراف فرودگاه نوشهر رفع شده است

وزیر راه و شهرسازی گفت: موانع و مشکلات مالکان اراضی اطراف فرودگاه نوشهر رفع شده و دستور پیگیری آن را صادر کرده ام.

به گزارش خانه‌ملت، عباس‌آخوندی در نشست علنی مجلس‌شورای‌اسلامی در جریان طرح سؤال احمدی‌لاشکی در پاسخ به سؤال وی گفت: در مورد سؤال احمدی‌لاشکی مسأله مالکان اراضی اطراف فرودگاه نوشهر موضوعی است که پیگیری مکرر شده و من نیز دستور رسیدگی داده‌ام، موانع آن مرتفع شده و نامه اجرای برنامه‌ها و اقدامات مورد تأیید من است و پیگیری می‌کنم تا انجام شود.

احمدی‌لاشکی از توضیحات آخوندی درباره رفع مشکلات مالکین اراضی اطراف فرودگاه نوشهر قانع شد

در همین خصوص نماینده مردم نوشهر در مجلس از پاسخ‌های وزیر راه و شهرسازی درباره رفع مشکلات مالکین اطراف فرودگاه نوشهر قانع شد.

قاسم‌احمدی‌لاشکی در نشست علنی مجلس‌شورای‌اسلامی پس از توضیحات وزیر راه و شهرسازی گفت: توضیحات وزیر شفاف بود، امیدوارم ظرف یک ماه آینده مشکلات کنونی فرودگاه نوشهر برطرف شود، از این رو من از توضیحات آخوندی در این رابطه قانع شدم.

گزارش کمیسیون عمران مجلس درباره سؤال احمدی‌لاشکی در خصوص عدم رفع مشکلات مالکین اراضی اطراف فرودگاه نوشهر بدین شرح است:

سؤال مذکور در جلسه مورخ ۴/۸/۱۳۹۵ این کمیسیون با حضور وزیر محترم و نماینده سؤال‌کننده مطرح شد.

در ابتدا جناب آقای قاسم‌احمدی‌لاشکی در توضیح سؤال خود اظهار نمودند: با نصب دستگاه‌های کمک ناوبری و کاهش ارتفاع تقرب، اراضی شهری واقع در مسیر باند تقرب دارای محدودیت ارتفاع ساخت و ساز شده و از این حیث حقوقشان نسبت به دیگر اراضی مجاور فرودگاه تضییع گردیده و بایستی جبران گردد که یکی از راه‌ها تملک این اراضی توس فرودگاه است. قبلاً این موضوع از طریق شرکت فرودگاه‌ها پیگیری و مقرر گردید ۷۰ درصد بهای اراضی هنگام تملک و ۳۰ درصد نیز هنگام تنظیم اسناد مالکیت پرداخت شود اما با تغییر مدیریت شرکت فرودگاه‌ها اجرای این تصمیم متوقف گردید.

وزیر محترم راه و شهرسازی در پاسخ اعلام نمودند که اولاً این اراضی زراعی و فاقد قابلیت ساخت و ساز بوده لذا با کاهش ارتفاع تقرب، حقی تضییع نمی‌گردد ثانیاً این اراضی مورد نیاز فرودگاه نبوده و توجیه قانونی برای تملک آنها وجود ندارد.

نماینده سؤال‌کننده ادامه دادند که این اراضی در محدوده شهر واقع شده و می‌تواند طی مراحلی تغییر کاربری یابد از طرف دیگر اراضی مجاور با شرایط برابر توانسته‌اند مجوز ساخت بگیرند و در حالی‌که باند تقرب می‌توانست در جهات مختلفی تعریف شود، جهت فعلی حقوقی و امتیازهای اراضی واقع در مسیر را تحت‌الشعاع قرارداده است.

در ادامه بررسی‌ها مقرر گردید هیأتی از طرف کمیسیون، موضوع را بررسی نمایند. گزارش این هیأت طی نامه ۷۲۰۸۹/۵۲/د مورخ ۲۱/۹/۹۵ به وزارت راه و شهرسازی اعلام گردید اما نتایج اقدام وصول نشد. لذا با توجه به پیگیری سؤال‌کننده محترم و اعلام عدم اقناع از توضیحات وزیر، کمیسیون با تعیین قلمرو منطقه‌ای، سؤال را به هیأت رییسه محترم ارجاع می‌نماید.

راهکار پیشنهادی کمیسیون موضوع بند ۴ ماده ۲۰۹ آیین‌نامه داخلی مجلس‌شورای‌اسلامی:

 

با اولویت ایمنی نشست و برخاست هواپیما، جهت تقرب با کم‌ترین تأثیر ناشی از محدودیت ارتفاع ساخت و ساز بر اراضی مجاور بازنگری و حقوق مالکین اراضی واقع در این مسیر با رعایت اصل عدالت و عدم تبعیض، پرداخت گردد.