سرنوشت سایت ثبت سفارش خودرو به کدام سو میرود !؟ گروه خودرو،چند ماهی از بسته شدن سایت ثبت سفارش واردات خودرو میگذرد و تأثیر آن بر بازار داخلی که افزایش قیمتها را به دنبال داشته، غیرقابل انکار است؛ با این وجود هنوز خبری از مدیریت این موضوع و رفع سرگردانی مردم نیست. به گزارش مناقصهمزایده، […]
سرنوشت سایت ثبت سفارش خودرو به کدام سو میرود !؟
گروه خودرو،چند ماهی از بسته شدن سایت ثبت سفارش واردات خودرو میگذرد و تأثیر آن بر بازار داخلی که افزایش قیمتها را به دنبال داشته، غیرقابل انکار است؛ با این وجود هنوز خبری از مدیریت این موضوع و رفع سرگردانی مردم نیست.
به گزارش مناقصهمزایده، در این رابطه تنی چند از مسؤولین از باز شدن ثبت سفارش خودرو خبر دادند ولی با گذشت چند ماه خبری از آن نشد. البته در این شرایط نابسامان این وعدهها خود عاملی شده تا انواع خودروهای وارداتی در بازار با رشد قیمت روبه رو شوند، حتی برخی خودروها را دپو کرده و منتظر افزایش قیمت بیشتر محصولات و یا تعیین تکلیف اوضاع بازار هستند. بهطوریکه با ادامه این روند سعیدباستانی، سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه از وزیر صنعت سؤال کردیم که چرا ثبت سفارش واردات خودرو متوقف شده است، گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی بحث تحقیق و تفحص از واردات خودرو را مطرح کردهاند و اگر این موضوع به زودی حل نشود نظارتها شدیدتر میشود.
باستانی افزود: به رغم همه زحماتی که در صنعت خودروسازی کشور کشیده میشود، مردم رضایتمندی لازم را ندارند.
وی علت اصلی مشکل را نوع خصوصیسازی دانست و گفت: در حوزه خودروسازی خصوصیسازی واقعی نداشتیم و پس از انقلاب هنوز به خودروساز تبدیل نشدیم و تولیدکننده خودرو هستیم.
باستانی افزود: تا زمانی که دولت را از خودروسازان جدا نکنیم و آنها به عنوان بنگاه خودروسازی خصوصی آغاز بهکار نکنند مشکلات ادامه خواهد داشت.
وی اضافه کرد: اگر خصوصیسازی به درستی انجام میشد و سهم دولت زیر ۲۰ درصد بود و سهم مدیریتی را به بخش خصوصی واگذار میکردیم، تاکنون این موضوع رونق پیدا کرده بود.
باستانی گفت: توان داخلی برای تبدیل به خودروساز شدن را داریم در ۲۰ سال گذشته در حوزه موشکی نشان دادیم توان داخلیسازی را داریم مشروط بر اینکه خصوصیسازی واقعی اتفاق بیفتد منابع ارزان قیمت مالی را اختصاص دهیم.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس در تلاش است تا خصوصیسازی واقعی در صنعت خودروسازی ایجاد کند، افزود: در کنار خصوصیسازی باید هدفگذاریهایی انجام شود و حمایتهای خاصی را از کسی که اهلیت وی برای خودروسازی اثبات شده است، انجام دهیم.
وی با بیان اینکه از وزیر صنعت، معدن و تجارت سؤال کردیم که چرا ثبت سفارش واردات خودرو متوقف شده است، گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی بحث تحقیق و تفحص از واردات خودرو را مطرح کردهاند و اگر این موضوع به زودی حل نشود نظارتها شدیدتر میشود.
سایت همچنان بسته است و هیچ واردکنندهای به صورت رسمی نمیتواند خودرو وارد کشور کند.
در این زمینه، مهدیدادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص آخرین وضعیت سایت ثبت سفارش واردات خودرو گفت: سایت همچنان بسته است و هیچ واردکنندهای به صورت رسمی نمیتواند خودرو وارد کشور کند.
دادفر، اظهار کرد: در همین راستا، نامهای به رییسجمهور نوشتیم و شرایط را برای ایشان توضیح دادیم و اعلام کردیم که با این روند، فعالان بخش خصوصی نابود و فساد در این حوزه گسترده خواهد یافت. کما اینکه الان شاهد هستیم که برخی خودروها بدون ثبت سفارش یا ثبت سفارش تمدیدی، وارد کشور شدهاند.
وی در خصوص طرح پیشنهادی وزارت صنعت مبنی بر تغییر تعرفه به صورت پلکانی گفت: ما با اصل تغییر تعرفه مخالف هستیم چون سبب میشود هزینه خانوار ایرانی که ماشین خوب سوار میشود را افزایش دهد ضمن آنکه نگاه در این طرح، کلا صفر و یک است که چنین چیزی غلط است. اگر آقایان به دنبال تغییر تعرفه هستند باید به صورت نظاممند عمل کنند و فرمولی را مبنای کار قرار دهند که ضرایب مثبت و منفی را در نظر داشته باشد.
دادفر گفت: اگر یک خودروی ۱۵۰۰ سیسی که به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۳ لیتر میسوزاند تعرفه سبکتری نسبت به همین خودرو با مصرف بالاتر داشته باشد به عدالت بیشتر نزدیکتر است. چرا تعرفه یک خودروی ۱۵۰۰ سیسی با یک خودروی دوهزار سیسی یکی است؟ آن هم در حالی که ارزش دلاری آنها با هم متفاوت است. ما بارها این فرمول را به وزارتخانه ارائه کردیم و گفتیم که تعرفه باید شناور باشد اما متأسفانه آنها توجهای نکردند.
وی در خصوص این که آیا بستن سایت ثبت سفارش واردات خودرو ترفندی برای بالا بردن قیمت خودروهای تولید داخل است؟، اظهار داشت: این نیز یکی از همان فسادهایی است که در این مدت به وجود آمده و شک نکنید یکی از عوامل تأثیرگذار در اتخاذ چنین تصمیمی است. وقتی یک خودروی خارجی معمولی بهطور مثال تویوتا کرولا ۱۲۰ میلیون تومان است اما با بسته شدن سایت ثبت سفارش واردات ناگهان به ۲۰۰ میلیون تومان میرسد یا این که قیمت داستر را به ۲۰۰ میلیون تومان میرسانند آن موقع توجیه دارند که خودروی ۵۰ میلیونی تولید داخل را ۸۰ میلیون تومان به بازار عرضه کنند.
دادفر گفت: افزایش قیمت خودروهای داخلی با هدف جبران زیان انباشته است اما اگر روزی تعرفه واردات خودرو منطقی شود، هر دو خودروساز ما به ورشکست خواهند شد. در واقع این حمایت نیست؛ نوعی حماقت است. با توجه به تعرفههای کنونی، خودروی تولید داخلی هیچ همپوشانی با خودروی وارداتی ندارد چون رنج متوسط این خودروها ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان است و حداقل خودروی وارداتی ۱۲۰ میلیون تومان. لذا این خودروها به هیچ عنوان جای خودروهای تولید داخل را تنگ نکردهاند در واقع کسی که خودروی ایرانی میخرد توانایی خرید خودرو خارجی ندارد مگر این که از این تکنیکهایی استفاده کنند که مردم را مجبور به خرید خودروی داخلی کنند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.