۸۵۰ واحد صنعتی تعطیل وارد چرخه تولید شدند

    معاون امور استان‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از راه‌اندازی مجدد ۸۵۰ واحد صنعتی تعطیل با اشتغال ۱۶ هزار و ۷۰۹ نفر در سطح شهرک‌‌ها و نواحی صنعتی کشور خبر داد و گفت: ۱۸۴ هزار و ۵۰۰ شغل جدید در بخش صنایع کوچک و […]

 

 

معاون امور استان‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از راه‌اندازی مجدد ۸۵۰ واحد صنعتی تعطیل با اشتغال ۱۶ هزار و ۷۰۹ نفر در سطح شهرک‌‌ها و نواحی صنعتی کشور خبر داد و گفت: ۱۸۴ هزار و ۵۰۰ شغل جدید در بخش صنایع کوچک و متوسط کشور در سال جاری ایجاد می‌شوند.

به گزارش ایسنا، علی‌یزدانی در نشست ستاد اقتصادمقاومتی استان اردبیل گفت: این کارگروه زیر نظر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان اردبیل تشکیل می‌شود.

وی با بیان این‌که ۸۷ هزار و ۶۵۹ واحد تا پایان سال ۱۳۹۴ در کل کشور پروانه بهره‌برداری دریافت کرده‌اند، افزود: از این تعداد ۳۷ هزار و ۱۲۰ واحد در داخل شهرک‌های صنعتی و ۵۰ هزار و ۵۳۹ واحد خارج از شهرک‌های صنعتی مستقر هستند.

یزدانی اضافه کرد: از ۸۷ هزار و ۶۵۹ واحد دارای پروانه، ۷۹ هزار و ۸۳۹ واحد کوچک، ۴ هزار و ۳۵۱ واحد متوسط و ۳ هزار و ۴۷۰ واحد بزرگ هستند.

معاون امور استان‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که از ۳۷ هزار و ۱۲۰ واحد دارای پروانه مستقر در شهرک‌های صنعتی، ۳۰ هزار و ۳۵ واحد فعال و ۷ هزار و ۸۵ واحد غیرفعال و تعطیل هستند، تصریح کرد: در حالت کلی ۸۱ درصد از واحدهای به بهره‌برداری رسیده فعال و ۱۹ درصد غیرفعال هستند.

وی با اشاره به تعداد طرح‌های صنعتی در حال ساخت و ساز در کل کشور، خاطرنشان کرد: تعداد طرح‌های صنعتی در حال ساخت و ساز در کشور ۹۹ هزار و ۸۴۰ طرح، در کل شهرک‌‌ها و نواحی صنعتی ۲۹ هزار و ۷۹۹ طرح، در استان یک هزار و ۳۶۰ طرح و در شهرک‌‌ها و نواحی صنعتی استان ۶۴۵ طرح است.

رییس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، توسعه صنایع کوچک و ایجاد و توسعه زیرساخت‌های صنعتی را مأموریت اصلی سازمان عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ۱۰ درصد طرح‌های در دست ساخت و ساز در استان با پیشرفت بالای ۶۰ درصد همراه است.

یزدانی با اشاره به وضعیت آماری شهرک‌‌ها و نواحی صنعتی کشور، افزود: در حال حاضر ۵۶۱ شهرک صنعتی و ۳۸۷ ناحیه صنعتی مصوب و ۴۸۰ شهرک صنعتی و ۲۹۸ ناحیه صنعتی در حال بهره‌برداری در کشور وجود دارد.

معاون امور استان‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به وضعیت آماری شهرک‌‌ها و نواحی صنعتی استان، ادامه داد: در حال حاضر ۸ شهرک صنعتی و ۱۰ ناحیه صنعتی مصوب و ۸ شهرک صنعتی و ۷ ناحیه صنعتی در حال بهره‌برداری در استان وجود دارد.

وی با اشاره به اقدامات انجام یافته این سازمان، گفت: پیشنهاد ممنوعیت در واردات کالاهایی که ظرفیت و امکان تأمین آن‌ها در داخل به‌صورت صددرصد وجود دارد و پیشنهاد حمایت از ۱۰ هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط و تکمیل دو هزار طرح نیمه‌تمام از جمله این اقدامات است.

رییس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از راه‌اندازی مجدد ۸۵۰ واحد صنعتی تعطیل با اشتغال ۱۶ هزار و ۷۰۹ نفر در سطح شهرک‌‌ها و نواحی صنعتی کشور خبر داد و افزود: سهم استان اردبیل از این تعداد، ۱۳ واحد معادل ۱٫۵ درصد کل کشور با اشتغال ۲۱۸ نفر بوده است.

یزدانی پیاده‌سازی توسعه خوشه‌های کسب و کار جدید، انجام مطالعات امکان‌سنجی توسعه خوشه‌های کسب و کار، ایجاد و توسعه کنسرسیوم‌های صادراتی، ایجاد شرکت‌های مدیریت صادرات، آموزش مدیران و کارکنان و مشاوران صنایع کوچک، نوسازی صنایع کوچک و به بهره‌برداری رساندن طرح‌های نیمه‌تمام را کل پروژه‌های مصوب اقتصادمقاومتی عنوان کرد.

معاون امور استان‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به نحوه واگذاری و اعطای تخفیفات و مشوقات در شهرک‌‌ها و نواحی صنعتی در سال جاری، تصریح کرد: در سال جاری امکان اعطای ۱۰ درصد تخفیف برای عرصه‌های بزرگ و ناهموار در شهرک‌‌ها و نواحی صنعتی، اعطای تخفیف به میزان ۲۵ درصد در صورت پرداخت کل مبلغ قرارداد حق بهره‌برداری، اعطای تخفیف برای متقاضیانی که زودتر از موعد مقرر واحد صنعتی خود را به بهره‌برداری برسانند و همچنین اعطای تخفیف به واحدهای صنعتی نیمه‌تمام ساخته جهت بهره‌برداری هرچه سریع‌تر و افزایش اشتغال‌زایی فراهم شده است.

یزدانی از ایجاد ۱۸۴ هزار و ۵۰۰ اشتغال جدید علاوه بر اشتغال‌های معمول در سال جاری در سطح کشور خبر داد.

 

وی آموزش را از برنامه‌های اولویت دار این سازمان عنوان کرد و افزود: ۱۰۰ هزار نفر از دست‌اندرکاران واحدهای صنعتی را در زمینه‌های مالی، دانش فنی تولید، بازاریابی، کارآفرینی و مانند آن آموزش می‌دهیم و سهم استان اردبیل از این تعداد حدود یک هزار نفر است.