کشور به جراحی بزرگ اصلاح قیمت انرژی نیاز دارد

رییس اتاق بازرگانی کرمان کشور به جراحی بزرگ اصلاح قیمت انرژی نیاز دارد رییس اتاق بازرگانی کرمان گفت: کشور به جراحی بزرگ اصلاح قیمت انرژی نیاز دارد و تا قیمت‌ها واقعی نشوند، نمی‌توان مصرف را کنترل کرد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن‌ و کشاورزی استان کرمان، سیدمهدی‌طبیب‌زاده در نشست […]

رییس اتاق بازرگانی کرمان

کشور به جراحی بزرگ اصلاح قیمت انرژی نیاز دارد

رییس اتاق بازرگانی کرمان گفت: کشور به جراحی بزرگ اصلاح قیمت انرژی نیاز دارد و تا قیمت‌ها واقعی نشوند، نمی‌توان مصرف را کنترل کرد.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن‌ و کشاورزی استان کرمان، سیدمهدی‌طبیب‌زاده در نشست بحث و تبادل‌نظر پیرامون ارزش واقعی آب، اظهارکرد: به دلیل کاهش سرمایه‌های اجتماعی، تشویق به مصرف بهینه چندان تأثیرگذار نخواهد بود و باید قیمت‌های انرژی واقعی شوند.

وی با اشاره به این‌که همیشه زمان ابتدای کار دولت با فعالیت پایانی مجلس‌شورای‌اسلامی در هر دوره همزمان بوده، خاطرنشان‌کرد: به همین دلیل فعالیت‌های محتاطانه از سوی هر دو بخش صورت می‌گیرد و امکان این جراحی بزرگ و تجمیع همکاری‌ها وجود نخواهد داشت.

طبیب‌زاده، با بیان این‌که اتاق کرمان با اعتقاد و جدیت کامل مسایل مربوط به آب را پیگیری می‌کند، تصریح‌کرد: بخش عمده‌ای از ۶ میلیارد مترمکعب آب شیرین مصرفی در استان به بخش کشاورزی اختصاص دارد که در کنار هزینه‌های مصرف برق، کود، سم، نیروی انسانی و… تنها ۲۸ درصد از ۴۴ هزار میلیارد تومان درآمد ناخالص را به خود اختصاص داده است.

وی با تأکید بر این‌که باید معیار تولید هر محصولی، میزان مترمکعب آب مصرفی برای آن باشد، خاطرنشان‌کرد: باید کشت جایگزین و کم مصرف تشویق و راه‌اندازی بازار آب پیگیری شود.

رییس اتاق کرمان افزود: با توجه به این‌که در چند سال آینده در روستا‌ها با مشکلات کم آبی روبه‌رو خواهیم بود، مدیریت آب‌هایی که هدر می‌روند آسان‌تر از پروژه‌های انتقال آب خواهد بود.

برداشت آب در کرمان باید به نصف کاهش یابد

در ادامه این نشست علینقی‌مشایخی، استاد علم مدیریت در کشور، گفت: بحران آب هر روز نزدیک‌تر، ورودی ذخایر آب کم‌تر و برداشت آب دو برابر می‌شود که باید برای جلوگیری از این بحران برداشت آب نصف یا کم‌تر از نصف میزان فعلی باشد.

مشایخی، با طرح این پرسش که چگونه می‌توان این کاهش برداشت از ذخایر آب را اجرایی نمود؟ بیان‌کرد: این موضوع پیچیدگی‌های اجتماعی، سیاسی، حقوقی و… دارد.

وی تصریح‌کرد: اگر بحث بازار آب امکان‌پذیر باشد و حداقل در دوره‌ای بتواند بهره‌وری را افزایش دهد، باز هم باید انگیزه درونی در افراد وجود داشته باشد تا مصرف آب کاهش یابد زیرا در صورت اعمال اجبار، راه‌حل فرار از آن نیز یافت خواهد شد.

مشایخی اظهارکرد: برای خروج از بحران آب باید بدانیم چه راه‌های عملی ‌و اقتصادی برای ایجاد انگیزه درونی در مردم با هدف کاهش مصرف آب در نظر گرفته شود و از سوی دیگر برای معیشت افرادی که هزینه زندگی خود را از طریق آب تأمین می‌کنند، چه جایگزینی می‌توان پیشنهاد داد.

استاد دانشگاه صنعتی شریف ادامه‌داد: اگر راه‌حلی برای این مسایل پیدا شود باید کنترل جمعی و مردمی برای اجرای آن نیز وجود داشته باشد.

رسانه‌ها در مورد مشکلات ناشی از بی‌آبی آگاهی بخشی کنند

مرتضی‌ا…‌داد معاون اقتصادی و رییس مرکز مطالعات‌ و پژوهش‌های اقتصادی اتاق ایران نیز در این نشست گفت: این مرکز حاضر است به بحث «آب» به عنوان یک موضوع ملی و اساسی بپردازد و مسایل را پیگیری کند.

ا…‌داد، اظهارکرد: باید به مردم آگاهی داد که قیمت واقعی مصرف یک مترمکعب آب چقدر است و نتیجه مصرف زیاد آب، مواجه با بی‌آبی و در نهایت مهاجرت خواهد بود.

وی با بیان این‌که مردم باید بدانند هنگامی که آب نباشد چه تلاش‌هایی را فقط برای زنده ماندن باید انجام دهند، بیان‌کرد: باید مقالاتی در رابطه با این مسایل و آگاهی دادن به مردم در رسانه‌های استان به چاپ برسد تا حساسیت و توجه بیش‌تری را به خود جلب کند و در واقع آینده بدون آب را تصور کنند.

ا…‌داد خاطرنشان‌کرد: با توجه به مصرف بالای آب در کشاورزی و در نظر گرفتن ۸۰ سنت به عنوان قیمت هر مترمکعب آب، به نظر می‌رسد خود آب فروخته شود بهتر است تا کشاورزی به شیوه فعلی انجام شود زیرا فرآورده‌های تولیدی در کشاورزی، حتی هزینه نهاده‌ها را نیز برگشت نمی‌دهد.

کرمان در زمینه افزایش بهره‌وری آب موفق عمل کرده است

در ادامه این نشست سیداحمد‌علوی، رییس اندیشکده تدبیر آب ایران نیز خاطرنشان‌کرد: از حدود ۳ سال گذشته تاکنون راستی‌آزمایی اجرای طرح همیاران آب در کرمان به اندیشکده سپرده شد که پیشنهاد نام‌گذاری آن با عنوان «افزایش بهره‌وری» و نه «پایداری سفره‌های آب زیرزمینی» مطرح شد.

علوی گفت: دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب ذخیره آب با اجرای این طرح برآورد شده اما اجرای آن تاکنون در زمینه ذخیره آب تأثیرگذاری چندانی نداشته است.

وی ادامه‌داد: اجرای این طرح با هدف افزایش بهره‌وری از آب بسیار موفق و عالی بوده اما قابل اجرا برای پایداری آب نیست.

طرح همیاران آب نتایج خوبی داشته است

محمدجوادکامیاب، رییس کمیسیون عمران و حمل‌ و نقل شورای شهر کرمان نیز در این نشست گفت: کرمان در طول ۳ سال گذشته بر روی معضلات و مشکلات کمبود آب کار کرده و برخی از راه‌حل‌های جلوگیری از بحران آب را در قالب ۱۶ مصوبه اجرایی کرده که در مجموع نتایج خوبی را در پی داشته است.

 

کامیاب، آموزش بهره‌برداران و انتقال روش‌های نوین به آنها، تشکیل شورای حفاظت منابع آب شهرستان‌ها، خاموش کردن موتورپمپ‌های کشاورزی در فصلی از سال، لوله‌گذاری در سطح باغات و مزارع، حذف کشت‌هایی با آب مصرفی زیاد و اصلاح روش‌های کشت نوین و کشت‌های جایگزین، تعیین تکلیف چاه‌های کشاورزی غیرمجاز، تعویض کنتورهای خراب، پروژه‌های انتقال آب و… از جمله این مصوبات است.