افتتاح پل ریلی آستارا باعث میشود حجم قابل توجهی از بار ترانزیتی از جاده به ریل منتقل شده و در کنار عدم نیاز به پرداخت عوارض ورود کامیونهای ایرانی به آذربایجان، سهم ریل بهطور قابل توجهی افزایش پیدا میکند. محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل شرکت راهآهن در گفتوگو با ایسنا، در پاسخ به این سؤال که […]
افتتاح پل ریلی آستارا باعث میشود حجم قابل توجهی از بار ترانزیتی از جاده به ریل منتقل شده و در کنار عدم نیاز به پرداخت عوارض ورود کامیونهای ایرانی به آذربایجان، سهم ریل بهطور قابل توجهی افزایش پیدا میکند.
محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل شرکت راهآهن در گفتوگو با ایسنا، در پاسخ به این سؤال که آغاز بهکار یک پل ریلی میان ایران و آذربایجان آنهم در شرایطی که هنوز ریلی ایران به آستارا نرسیده، چگونه تأثیرات اقتصادی مثبت خواهد داشت، تصریح کرد: این پل با هدف اتصال آستارا به آستارا میان دو کشور ایران و آذربایجان ساخته خواهد شد. البته این پایان کار نیست و در طرف کشور آذربایجان باید با ساخت ۸ کیلومتر خط آهن، ریل به مرز وصل شود و در ایران نیز با دو کیلومتر خط ریلی جدید، قطارها به ترمینال انتقال پیدا کنند.
وی ادامه داد: با ساخت این پل خطوط ریلی دو کشور به یکدیگر وصل میشود و این امر باعث میشود بخش قابل توجهی از بار و محمولههای ترانزیتی به ریل انتقال پیدا کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نرخ ۳۰۰ دلاری عوارض ورودی کامیونهای ایرانی به آذربایجان، تصریح کرد: وقتی رانندهای پول این عوارض را میدهد قطعا تا ادامه مسیر را نیز خواهد رفت و این امر باعث میشود ترانزیت جادهای از ایران تا خاک روسیه و مسیرهای دورتر ادامه پیدا کند. این در حالی است که در صورت اتصال ریلی دیگر نیازی به ورود کامیونهای ایرانی به خاک آذربایجان وجود نخواهد داشت و صرفهجویی در پرداخت این عوارض یکی از مزیتهای این پل است.
پورسیدآقایی به ساخت راهآهن رشت و اتصال این شهر به شبکه ریلی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه تا سال آینده این شهر به راهآهن وصل میشود. میتوان انتظار داشت راهآهن بخش بیشتری از ترانزیت این حوزه را در دست بگیرد تا ابتدا محمولهها به رشت بیایند، سپس از طریق کامیون مسافت حدود ۱۵۰ کیلومتری رشت تا آستارا جابهجا شوند و دوباره به راهآهن سپرده شده تا به سمت روسیه و حتی گرجستان حرکت کنند.
وی ادامه داد: این اتفاق میتواند به شکلی قابل توجه سهم راهآهن را در ترانزیت افزایش داده و امیدها برای افزایش نفوذ آن را بالا ببرد.
مدیرعامل راهآهن ساخت این پل را مقدمهای برای اتصال ریلی ایران به آذربایجان دانست که بناست در آینده نزدیک با رسیدن خط آهن به آستارا به مرحله عملیاتی برسد.
به گزارش ایسنا، چند روز قبل مقامات ایران و آذربایجان طرح ساخت پل راهآهن مشترکی را کلید زدند که مرزهای دو کشور را به یکدیگر وصل میکند.
بناست در این راستا آذربایجان هشت کیلومتر و ایران دو کیلومتر ریل جدید بکشند که به انتقال قطارها از آذربایجان به خاک ایران منجر خواهد شد.
وزارت راه و شهرسازی ساخت و بهرهبرداری از این پل را تحولی جدی در ترانزیت ریلی به حساب میآورد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.