پارادوکس زمان باز شدن سایت ثبت سفارش خودرو در گفته مسؤولین

پارادوکس زمان باز شدن سایت ثبت سفارش خودرو در گفته مسؤولین مهدی قره‌داغلی – همه چیز از آنجا شروع شد که خودروسازان داخلی توان رقابت با قیمت خودروهای وارداتی را نداشتند. پس تصمیم بر آن شد برای کمک به تولید داخل، سایت ثبت سفارش خودرو موقتاً بسته شود که همین امر موجب افزایش قیمت‌های خودروهای […]

پارادوکس زمان باز شدن سایت ثبت سفارش خودرو در گفته مسؤولین

مهدی قره‌داغلی – همه چیز از آنجا شروع شد که خودروسازان داخلی توان رقابت با قیمت خودروهای وارداتی را نداشتند. پس تصمیم بر آن شد برای کمک به تولید داخل، سایت ثبت سفارش خودرو موقتاً بسته شود که همین امر موجب افزایش قیمت‌های خودروهای خارجی شد. حال وقت آن است که پس از کش و قوس‌های فراوان میان واردکنندگان و تولیدکنندگان داخلی به تدریج این سایت باز شود اما این به گونه‌ای است که در لایحه بودجه پیشنهادی قرار به افزایش تعرفه واردات خودرو می‌باشد. در نتیجه قرار است سایت ثبت سفارش باز شود اما زمان آن میان تناقض‌گویی مسؤولین مربوطه مشخص نیست و هرکدام زمانی را اعلام کرده‌اند. حال لازم است بررسی شود چرا در بخش مدیریتی صنعت خودرو، دستگاه‌ها و مسؤولین ذی‌ربط هماهنگی لازم را ندارند تا اهالی اقتصادی کشور بتوانند برنامه‌ریزی درست خود را داشته باشند.

تعیین تکلیف واردات خودرو تا دو روز دیگر

مجتبی‌خسروتاج، معاون وزیر صنعت با اشاره به این‌که درد مردم کوچه و بازار امروز خودروی خارجی نیست، گفت: ظرف دو روز آینده ممنوعیت ثبت سفارش واردات خودرو تعیین تکلیف خواهد شد.

خسروتاج در پاسخ به این پرسش که ممنوعیت ثبت سفارش واردات خودرو چه‌زمانی برطرف خواهد شد، اظهارداشت: براساس اعلام سازمان توسعه تجارت ثبت سفارش‌های قبلی واردات خودرو تا ۶ ماه دیگر یعنی تا پایان دی‌ماه اعتبار دارند. اما به‌صورت کلی با توجه به اطلاعاتی که دارم ظرف ۳ روز آینده ممنوعیت ثبت سفارش واردات خودرو تعیین تکلیف خواهد شد.

وی با تأکید بر این‌که تصمیمات جدید واردات خودرو توسط دولت اعلام خواهد شد، در پاسخ به این‌که افزایش تعرفه در این تصمیم لحاظ شده یا خیر، گفت: نمی‌توانم جزییات این موضوع را مطرح کنم اما باید بگویم هر چیزی که در فضای مجازی مطرح می‌شود گمانه‌زنی است و بعد از ابلاغ دولت مجاز به اعلام آن هستیم.

معاون وزیر صنعت در پاسخ به این پرسش که آیا این تصمیم باعث ساماندهی وضعیت واردات خودرو خواهد شد، افزود: هدف اولیه طراحی این دستورالعمل هدایت انگیزه‌ها به‌جای واردات بر فعالیت تولید خودرو در کشور است. در صدد هستیم بخشی از تولید داخلی را به‌سمت صادرات سوق دهیم تا کسانی که تولید داخل انجام می‌دهند دارای انگیزه بیش‌تری شوند. این دستورالعمل جنبه‌های تشویقی دارد تا زمینه تولید و صادرات را داخل کشور فراهم کنیم.

دستورالعمل جدید واردات خودرو حامی خودروسازان داخلی نیست

وی تصریح‌کرد: علاوه بر این موضوع با توجه به این‌که واردات خودرو ارزبری زیادی دارد، کنترل ارز هم در اولویت قرار گرفته است. امروز در شرایط نوسانات نرخ ارز نباید ورودی کشور در بخش خودرو به‌گونه‌ای باشد که باعث افزایش تقاضا شود، به این ترتیب کنترل تقاضا و حرکت به ‌سمت تولید داخلی و صادرات ۳ محوری هستند که در ابتدا در دستورالعمل واردات خودرو پیش‌بینی شده است اما این‌که آیا دستورالعمل با همه این ۳ سیاست نهایی خواهد شد یا خیر، باید منتظر مصوبه دولت باشیم.

خسروتاج در پاسخ به این‌که آیا این دستورالعمل می‌تواند باعث ساماندهی تولید داخل خودرو شود، آیا شرکت‌های واردکننده به ‌سمت تولید داخل حرکت خواهند کرد، گفت: سیاست تولید داخل و ایجاد انگیزه بیش‌تر برای این موضوع عوامل متعددی را می‌طلبد اما یکی از این ابزار‌ها می‌تواند واردات خودرو باشد. صاحبان نام و نشان خودروهای معروف که سال‌های سال در بازار ایران کار می‌کنند باید بدانند ادامه حضورشان در بازار به‌شرط انتقال تکنولوژی و تولید قطعات یدکی و حتی شراکت قطعه‌سازان ایرانی در زنجیره تأمین آنها است. مسلماً فکر این‌که بازار ایران بستر خوبی برای فروش محصولات آنها است را باید فراموش کنند.

وی با بیان این‌که «در چند ماه گذشته تأکید کرده‌ام که در این دستورالعمل جدید بحث حمایت از کارخانه‌های فعلی نیست، زیرا آنها با همان سود ۴۰ و ۵۰ درصدی و حقوق‌های ورودی مورد حمایت قرار می‌گیرند»، گفت: در این دستورالعمل به این موضوع توجه شده که چطور به‌سمت تولید خودروهای باکیفیت‌تر حرکت کنیم.

وی ابراز کرد در حال حاضر یکی از گلایه‌ها به سازمان توسعه تجارت عدم اعلام آمار درست واردات است زیرا در صورت درست بودن آمار چرا خودرو در بازار کمیاب است، در اینجا دو گزینه مطرح است یا آمار اعلامی واردات خودرو اشتباه است یا احتکار توسط واردکنندگان صورت می‌گیرد، گفت: مرجع رسمی برای اعلام آمار واردات و صادرات کشور گمرکات کشور است بنابراین صادرکنندگان اصلاً به وزارت صنعت مراجعه نمی‌کنند، بلکه برای دریافت آمار به گمرکات رفته و کالاهای خود را در آنجا اظهار می‌کنند. اگر ما هم بخواهیم میزان واردات و صادرات کالا‌ها را بررسی کنیم به سایت گمرکات مراجعه و از آنها آمار مورد نیاز خود را دریافت می‌کنیم.

معاون وزیر صنعت افزود: بنابراین اگر کسانی معتقدند واردات کم‌تر از این بوده باید گمرکات آمار خود را اعلام کنند و آنها پاسخگو باشند. تا جایی که من می‌دانم گمرک به گمرک و استان به استان میزان واردات خودرو روشن است.

خسروتاج در پاسخ به این‌که در حال حاضر چه ‌تعداد خودرو بدون ثبت سفارش وارد کشور شده‌اند، گفت: براساس آمار دریافتی از گمرکات نزدیک به ۵ هزار و ۳۰۰ دستگاه خودرو وارد کشور شده که بدون ثبت سفارش بوده‌اند، به‌عبارتی این تعداد خودرو فاقد مجوز بوده و واردکننده مانند روال گذشته بعد از واردات درصدد دریافت ثبت سفارش بوده است. البته نزدیک به ۳ تا۴ هزار دستگاه خودرو هم در مناطق و بنادر کشور وجود دارند که برای ترانزیت وارد شده‌اند و از طریق ایران به کشورهای عراق و ترکمنستان ترانزیت می‌شوند.

وی در پاسخ به این‌که سرنوشت این ۵ هزار و ۳۰۰ دستگاه خودروی فاقد ثبت سفارش چه خواهد شد، اضافه‌کرد: برای این ۵ هزار و ۳۰۰ دستگاه هم در دستورالعمل واردات خودرو مواردی را پیش‌بینی کرده‌ایم که منتظر تصویب آن توسط دولت هستیم.

معاون وزیر صنعت در رابطه با پیش‌بینی واردات خودرو تا پایان امسال، گفت: در سال گذشته حدود ۸۵ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده است که نزدیک به دو میلیارد دلار بار مالی برای کشور داشت. در سال‌های گذشته هم ۵۰ هزار یا ۶۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده است. به ‌نظر بنده اگر اجازه بدهیم ۵ درصد از تولید داخل صرف تأمین نیاز افرادی بشود که عشق استفاده از ماشین خارجی را دارند، توجیه‌پذیر است زیرا اگر ۵ درصد از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دستگاه خودروی تولید داخل کسر کنیم نزدیک به ۸۰ هزار دستگاه می‌شود. اگر در این حد بتوانیم واردات را مدیریت کنیم کار درستی انجام داده‌ایم.

سایت ثبت سفارش واردات خودرو دو هفته دیگر باز می‌شود

این در حالی است که ولی ملکی عضو کمیسیون صنایع و معادن با بیان این‌که وزارت صنعت دلیل قانع‌کننده‌ای برای بستن سایت ثبت سفارش واردات خودرو نداشت، گفت: به گفته معاون وزیر صنعت سایت ثبت سفارش واردات خودرو تا دو هفته آینده باز می‌شود. و به نظرم توقف ثبت سفارش واردات خودرو بی‌تدبیری بود.

ملکی، گفت: در جلسه‌ای با حضور صالحی‌نیا، معاون صنعت وزارت صنعت، معدن و تجارت و انجمن واردکنندگان خودرو برگزار شد، معاون وزیر صنعت اعلام کرد که سایت ثبت سفارش واردات خودرو تا دو هفته آینده باز می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تعرفه واردات خودرو افزایش می‌یابد، افزود: هر ساله افزایش تعرفه واردات کالا‌ها از جمله خودرو در بودجه پیش‌بینی می‌شود و افزایش تعرفه تابع قانون است.

ملکی اظهارداشت: در لایحه بودجه ۹۷ هم افزایش تعرفه واردات خودرو پیش‌بینی شده است و پیشنهاد افزایش تعرفه باید در کمیسیون صنایع و معادن مجلس بحث شود و بعد در کمیسیون تلفیق مجلس بررسی شده و نهایتاً در مجلس به تصویب برسد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد احتمال افزایش نرخ تعرفه واردات خودرو بیان‌داشت: اکنون رقمی را نمی‌توانم برای افزایش تعرفه واردات خودرو اعلام کنم، زیرا این موضوع باید براساس قانون تصویب شود، ولی معمولاً سالانه تعرفه خودرو سالانه حدود ۱۰ درصد افزایش می‌یابد.

وی در پاسخ به این سؤالی که یکی از اهدافی که سازمان توسعه تجارت برای توقف واردات خودرو عنوان کرده است، رونق تولید داخلی است، پس اگر حمایت از تولید داخل مطرح بوده است، چرا باید دوباره واردات انجام شود، گفت: این اقدام نمی‌تواند منجر به رونق تولید داخلی شود، زیرا سالانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار خودرو فرسوده از رده خارج می‌شود و همین تعداد می‌تواند بازار خودروهای تولید داخل را فراهم کند.

نوبخت: لایحه افزایش تعرفه واردات خودرو به‌زودی به مجلس می‌رود

محمدباقرنوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به این‌که افزایش تعرفه وارداتی برخی کالا‌ها جزو مطالبات مقامات عالیه نظام از دولت است، گفت: به‌زودی لایحه افزایش تعرفه واردات خودرو و دیگر کالا‌ها به مجلس ارسال خواهد شد.

نوبخت، از ارسال لایحه افزایش تعرفه وارداتی برخی کالا‌ها از جمله خودرو به مجلس‌شورای‌اسلامی خبر داد و گفت: محدود کردن واردات یکی از مطالبات مقامات عالیه نظام از دولت است.

به‌گفته نوبخت، محدود کردن واردات به دو صورت انجام می‌شود، نوع اول ممنوع کردن کامل واردات است که از طریق بستن ثبت سفارش است که شوک به بازار‌ وارد می‌کند. راه دیگر استفاده از نظام تعرفه‌ای است که قانون برنامه هم بر این موضوع تأکید دارد که سیاست‌های غیرتعرفه‌ای برای واردات و صادرات در نظر گرفته نشود.

وی افزود: گاهی به واردت نیاز نداریم و در این حالت از سیاست‌های افزایش تعرفه استفاده می‌کنیم که کاملاً براساس سیاست‌های ابلاغ‌شده به دولت می‌باشد.

 

رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان این‌که به‌زودی دولت لایحه‌ای برای افزایش تعرفه‌ برخی کالا‌ها به مجلس ارسال خواهد کرد، گفت: در این لایحه نه‌تنها خودرو بلکه بسیاری از کالاهای دیگر در جهت تقویت تولید ملی با افزایش تعرفه مواجه خواهند شد.