نیاز ۷۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری بخش‌های ریلی و هوایی کشور

وزیر راه و شهرسازی براساس برنامه ششم مطرح کرد نیاز ۷۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری بخش‌های ریلی و هوایی کشور گروه راه شهر سازی،وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به برنامه ششم، تنها در حوزه ریلی به ۲۸ میلیارد دلار و در حوزه هوایی به بیش از ۵۰ هزار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است که […]

وزیر راه و شهرسازی براساس برنامه ششم مطرح کرد

نیاز ۷۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری بخش‌های ریلی و هوایی کشور

گروه راه شهر سازی،وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به برنامه ششم، تنها در حوزه ریلی به ۲۸ میلیارد دلار و در حوزه هوایی به بیش از ۵۰ هزار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است که در مجموع ۷۸ میلیارد دلار می‌شود، چه در حوزه زیرساخت و چه در حوزه ناوگان و نرم‌افزار‌‌ها جهت برقراری ارتباط با بنگاه‌ها، تسهیل قوانین و ورود به بازارهای تجاری باید خود را تقویت کنیم.

به گزارش مناقصه‌مزایده، عباس آخوندی تصریح کرد: بدون شک استفاده از مدیریت هوشمند در خدمات‌رسانی موجب می‌شود تا امکانات مورد نیاز به صورت آنلاین در اختیار صاحبان بار و مسافر در هر ۴ بخش حمل و نقل قرار بگیرد، اقدامی که علاوه بر فراهم کردن ارتباط فیزیکی با کشورهای همسایه موجب توسعه ارتباط الکترونیکی برای اتصال بازار‌‌ها و فعالان اقتصادی با سایر دولت‌‌‌ها نیز می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی در این باره تأکید کرد: بدون شک استفاده از مدیریت هوشمند در خدمات‌رسانی موجب می‌شود تا امکانات مورد نیاز به صورت آنلاین در اختیار صاحبان بار و مسافر در هر ۴ بخش حمل و نقل قرار گیرد، اقدامی که علاوه بر فراهم کردن ارتباط فیزیکی با کشورهای همسایه موجب توسعه ارتباط الکترونیکی برای اتصال بازار‌‌ها و فعالان اقتصادی با سایر دولت‌‌‌ها نیز می‌شود.

این مقام مسؤول در ادامه سخنان خود قدرت رقابت را اصلی‌‌‌ترین بحث موجود در حوزه حمل و نقل ایران دانست و افزود: ایران با توجه به مزیت نسبی که در موقعیت جغرافیایی در منطقه دارد باید بتواند سهم خود را از کل حمل و نقل کسب کند.

آخوندی تحقق این امر را به توانایی ایران در حوزه رقابت با سایر کشورهای همسایه اعلام کرد و گفت: قطعاً موفقیت ما در عرصه رقابت به قوانین، مقررات، زیرساخت‌ها، شفافیت و میزان آزاد بودن اقدامات تجاری و همچنین ارتباط با بنگاه‌های بین‌المللی بستگی دارد تا بتوانیم ارتباطی مناسب در فراز کشور و از طریق ایران بین قاره‌ها فراهم کنیم.

به گفته وزیر راه و شهرسازی بنادر ایران باید بتوانند از جهت فرایند تخلیه، الکترونیک بودن، قیمت و تجهیزات با بنادر جنوب خلیج‌فارس رقابت کنند، امری که در حوزه هوایی، جاده‌ای و ریلی نیز باید تحقق پذیرد.

همچنین عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به تنگنای مالی دولت بیان کرد: قطعاً اعتبارات دولت برای اهداف بلندپروازانه ما بسیار محدوده بوده، به همین دلیل در این بخش به سمت فاینانس‌های بین‌المللی، جلب مشارکت بخش خصوصی، عرضه خدمات به صورت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی رفته‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی در پایان با تأکید براین‌که حمل و نقل، لایق‌‌‌ترین بخش برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی است افزود: ما از نمایندگان محترم مجلس شواری اسلامی تقاضا داریم تا با توجه به این‌که حمل و نقل محوری‌‌‌ترین بخش در امر توسعه کشور‌‌ها به شمار می‌رود سهم بسیار مشخصی از منابع صندوق ملی توسعه حمل و نقل را در اختیار این بخش چه در عرصه عمومی و خصوصی و یا به هر نحوی که مصلحت می‌دانند، قرار دهند.

سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد یورویی روس‌‌ها برای تولید مشترک واگن و لوکوموتیو در ایران

 دو سند همکاری به ارزش ۳ میلیارد یورو برای سرمایه‌گذاری در تولید واگن و لوکوموتیو روز دوشنبه با حضور وزیر راه و شهرسازی بین ایران و روسیه به امضا رسید.

در این قرارداد که بین راه‌آهن جمهوری اسلامی و مرکز توسعه تجارت روسیه و شرکت بیمه اعتباری روسیه به امضا رسید، طرف روس مبلغ ۳ میلیارد یورو برای تولید مشترک واگن، لوکوموتیو و تجهیزات مورد نیاز شبکه حمل و نقل ریلی اختصاص می‌دهند.

وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضای این قرارداد‌‌ها اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه برای توسعه شبکه ریلی کشور و زیرساخت‌های آن نیازمند ۲۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری هستیم که هم اکنون با اجرای دو قرارداد، معادل ۵ میلیارد دلار آن به مرحله اجرایی رسیده است.

عباس آخوندی گفت: خوشبختانه پنجشنبه گذشته برای برقی کردن خط ریل تهران–مشهد اعتبار اسناد مالی این طرح گشایش یافت و قرار است در مدت ۴ سال برقی کردن این مسیر به پایان برسد.

وی افزود: با برقی شدن مسیر تهران–مشهد، سرعت سیر قطار در این مسیر به ۲۰۰ کیلومتر افزایش می‌یابد و ۳۵ میلیون مسافر در سال در کم‌تر از ۶ ساعت از تهران به مشهد می‌روند.

وی یادآور شد، قرارداد دیگری که به امضا رسیده است، معادل ۳ میلیارد یورو برای تولید مشترک واگن و لوکوموتیو بین ایران و روسیه است تا شرکت‌های روس و ایرانی به صورت مشترک ۲۰هزار واگن باری را در سه شرکت واگن‌سازی پارس، کوثر و فولاد درخشان تولید می‌کند.

آخوندی افزود: بر اساس این خط اعتباری ۳ میلیارد یورویی، یک هزار واگن مسافری در کشور تولید می‌شود و ۳۵۰ لوکوموتیو نیز توسط شرکت‌های ایرانی و روسی به صورت مشترک تولید خواهد شد.

وی گفت: هم اکنون ۲۸ هزار واگن باری در کشور وجود دارد و با امضای این قرارداد و ساخت ۲۰ هزار واگن باری در این زمینه شاهد رشد ۷۰ درصدی واگن‌‌ها خواهیم بود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حال حاضر تعداد و اگن‌های مسافری کشور دوهزارو۲۰۰ دستگاه است و با ساخت یک هزار دستگاه واگن مسافری به استناد این قرارداد، در حوزه تأمین واگن مسافری نیز شاهد ۵۰ درصد رشد خواهیم بود.

در قراردادی که امروز بین راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و مرکز توسعه تجارت روسیه و بیمه اعتباری روسیه امضا شد، شرکت‌های ایرانی و روسی در تولید واگن، لوکوموتیو و سایر تجهیزات مورد نیاز شبکه حمل و نقل ریلی همکاری خواهند کرد.

 

این دو قرارداد تأمین مالی و پوشش بیمه‌ای توسط «سعید محمدزاده» مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و «پیتر فرادکوف» رییس هیأت مدیره مرکز توسعه تجارت روسیه و «الکسی‌توپانف» مدیرعامل بیمه اعتباری آر.ئی.سی روسیه به مدت ۵ سال به امضا رسید.