توقیف دارایی ایران در آمریکا دزدی آشکار و رسوایی بزرگ حقوقی است

    رییس‌جمهور، رأی دادگاهی در آمریکا مبنی بر توقیف حدود دو میلیارد دلار از دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران را دزدی آشکار و رسوایی بزرگ حقوقی برای آمریکا و به مفهوم ادامه خصومت علیه ملت ایران دانست.به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی و در جلسه هیأت دولت با تأکید بر این‌که دولت به نمایندگی ملت […]

    رییس‌جمهور، رأی دادگاهی در آمریکا مبنی بر توقیف حدود دو میلیارد دلار از دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران را دزدی آشکار و رسوایی بزرگ حقوقی برای آمریکا و به مفهوم ادامه خصومت علیه ملت ایران دانست.به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی و در جلسه هیأت دولت با تأکید بر این‌که دولت به نمایندگی ملت ایران از هیچ کوششی برای احقاق حقوق ملت فرو‌گذار نکرده و این مسیر را تا رسیدن به نتیجه ادامه خواهد داد، اظهار کرد: این‌که دادگاه یا قوه مقننه در گوشه‌ای از دنیا بخواهد برای حقوق و اموال ملت ایران تصمیمی بگیرد، کاملاً غیرقانونی و برخلاف حقوق بین‌الملل و مصونیتی است که بانک‌های مرکزی از نظر حقوقی در دنیا دارند.

روحانی با تأکید بر این‌که آن‌ها باید بدانند حقوق ملت ایران قابل تعرض و چپاولگری نیست، افزود: هیچ دزدی نمی‌تواند به دزدی خود افتخار کرده و تصور کند اموالی که به غارت برده به او تعلق دارد.

رییس‌جمهوری با بیان این‌که ملت ایران هیچگاه از حقوق خود دست برنخواهد داشت، گفت: دشمنان ملت ایران سال‌ها تلاش کردند تا برخلاف معاهدات بین‌المللی ملت ایران را از حقوق خود در استفاده از انرژی هسته‌ای منع کنند و در این راستا قطعنامه‌هایی در مجامع بین‌المللی علیه ایران تصویب کردند. اما ملت ما با ایستادگی و استفاده از توانمندی سیاسی خود توانست حق خود را بازستاند و در مقطعی قرار داریم که همگان برحق ملت ایران نسبت به غنی‌سازی، اذعان دارند.

روحانی این گونه فشار‌ها و احکام و مصوبات غیرقانونی از سوی قوه مقننه و قضاییه آمریکا را راهزنی بین‌المللی و رسوایی حقوقی برای آمریکا دانست و افزود: تاکنون سابقه نداشته که نمایندگان قوه مقننه قانونی تصویب کنند و دستگاه قضایی را برای چنین موضوعی یا موارد مشابه اجبار کنند.

رییس‌جمهوری این اقدام آمریکا را از نظر سیاسی به مفهوم تداوم خصومت‌‌ها علیه ملت ایران برشمرد و تأکید کرد: ملت ایران علیه این رأی ناصواب ایستادگی می‌کند و نظام و دولت جمهوری اسلامی نیز از همه توان خود در مسیر احقاق حقوق ملت ایران استفاده خواهد کرد.

روحانی ادامه داد: این اموال متعلق به ملت ایران است و هرگونه تصرف در آن تصرفی خصومت‌آمیز و غیرقانونی است.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود، حضور پرشور مردم در انتخابات ۷ اسفند سال گذشته را افتخار و صفحه زرین دیگری بر صفحات درخشان گذشته تاریخ فعالیت‌های سیاسی مردم برشمرد و گفت: انتخابات تثبیت جمهوریت و اسلامیت نظام است، چرا که اصل مشورت و رأی مردم منشأ دینی، اسلامی و قرآنی دارد.

رییس‌جمهوری با تأکید بر این‌که انتخابات مایه استحکام نظام و افزایش اعتماد مردم، سرمایه اجتماعی و قدرت سیاسی کشور است، اظهار داشت: در منطقه‌ای که در برخی از کشورهای آن هنوز نظام قبیله‌ای حاکم است، چند کشور هستند که انتخابات و رقابت سالم و قانونی دارند که در رأس آن‌ها نیز جمهوری اسلامی ایران است.

روحانی اظهار داشت: ملت ایران در همه انتخابات با حضوری گسترده، ‌فعال، بانشاط و در امنیت کامل شرکت می‌کنند به گونه‌ای که در انتخابات ۷ اسفند سال ۹۴ حتی یک حادثه امنیتی در سطح کشور، نداشتیم.

رییس‌جمهوری حل و فصل مشکلات کشور و رسیدن به رونق اقتصادی، اشتغال و رشد را در سایه همفکری، همدلی و همکاری بین قوا به‌ویژه دولت و مجلس دانست و افزود: اگر مجلس، قوا و نهاد‌ها در مسیر اجرای برنامه‌ها با دولت همراهی نکنند، نمی‌توانیم در ساماندهی اقتصاد کشور کاری از پیش ببریم.

روحانی ادامه داد: به هر میزان تعامل و رفاقت میان دولت و مجلس بیش‌تر باشد، امور به نحو بهتری پیش خواهد رفت و این در حالی است که قوا از یکدیگر مستقل بوده و حقوق خود را ایفا می‌کنند. در واقع استقلال قوا به معنای عدم تعامل و رودررویی آن‌ها با یکدیگر نیست.

 

رییس‌جمهوری خاطر نشان کرد: دولت و مجلس تا به امروز تعامل نسبتاً خوبی با هم داشتند و امیدواریم این تعامل در مجلس آینده بیش از گذشته باشد.