مبارزه جهانی علیه تروریسم تمدن جهانی را تغییر داده است

     رییس‌جمهوری روسیه اعلام کرد: مبارزه جهانی علیه تروریسم تمدن جهان را تغییر داده است و برای ایجاد یک موج تأثیر‌گذار در این مبارزه نیاز به ایجاد یک تلاش قدرتمند جهانی است.به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مسکو گفت: تلاش‌های جدی تمام […]

     رییس‌جمهوری روسیه اعلام کرد: مبارزه جهانی علیه تروریسم تمدن جهان را تغییر داده است و برای ایجاد یک موج تأثیر‌گذار در این مبارزه نیاز به ایجاد یک تلاش قدرتمند جهانی است.به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مسکو گفت: تلاش‌های جدی تمام کشورهای جهان برای مبارزه مؤثر علیه تروریسم بین‌المللی نیاز است.

پوتین خطاب به شرکت‌کنندگان در این کنفرانس گفت: مسأله مبارزه علیه تروریسم بین‌المللی که به شکل بی‌سابقه‌ای در حال گسترش بوده و تمدن جهان را به چالش کشانده است، در دستور کار شما قرار دارد. یک تلاش جمعی مؤثر از سوی جامعه جهانی برای مبارزه با این تهدید جهانی لازم و ضروری است.

وی اضافه کرد: ابتکار عمل روسیه برای ایجاد جبهه ضد تروریستی بر اساس یک مبنای حقوق بین‌المللی و تحت اجرای اهداف سازمان در همین راستا است.

آمریکا باید درباره شکست کمپین ضد ترور در افغانستان توضیح دهد

رییس‌جمهوری سابق افغانستان در مصاحبه با راشا تودی پیش از کنفرانس امنیت بین‌المللی مسکو گفت: ‌شرایط امنیتی وخیم افغانستان مثال روشن و تبعات افراط‌گرایی است که برخی کشور‌ها از آن به عنوان یک ابزار ژئوپولتیک استفاده می‌کنند.

حامد کرزای افزود: نباید اجازه دهیم که هیچ کسی و هیچ کشوری از افراط‌گرایی به عنوان یک ابزار سوءاستفاده کند و اصلا نباید اهمیت داشته باشد که آن کشور کجاست.

وی افزود: مداخله آمریکا در افغانستان در دوره جنگ سرد بهانه‌ای برای آغاز جنگ علیه کشور رقیب آن شوروی بود. کشورهایی همانند آمریکا و پاکستان افراط‌گرایی را به عنوان بهترین راه برای جنگ علیه اتحاد جماهیر شوروی می‌دانستند. این سیاست به گسترش گروه‌های تروریستی‌ ختم شد که امروز افغانستان شاهد آن است و برای همین موضوع افغانستان و آمریکا امروز بهای سنگینی می‌پردازند.

رییس‌جمهوری سابق افغانستان گفت: کابل همواره می‌دانسته که این «ایده بدی» است و تلاش داشت تا در این رابطه با آمریکا مذاکره کند. وی گفت: ما همان زمان هم می‌دانستیم که این ایده بدی است و همان زمان به آمریکایی‌‌ها گفتیم که نباید از نیروهای افراط‌گرا حمایت کنند. واشنگتن در حملات پس از ۱۱ سپتامبر نتوانست دستاوردهای زیادی کسب کند و در حمله به افغانستان بر خلاف پیروزی‌های اولیه و امید فوق‌العاده نتوانست آن امنیتی که مد نظر بود، پیاده کند. ما در مهم‌ترین مسأله که همان امنیت و کمپین اثرگذار علیه افراط‌گرایی و تروریسم بود، موفق عمل نکردیم. امروز هم شاهد آسیب‌پذیری هستیم.

کرزای گفت: اگر آمریکا همچنان برای مبارزه با ترور به هر شکلی مصمم باشد و نیات آن صادقانه باشد، باید بر روی قطع درآمدهای افراط‌گرایان و قطع کمک‌های مالی و زمینه‌های آموزشی آن‌ها باشد. جنگ علیه تروریسم موفق نمی‌شود، مگر این‌که ما جنگ را به پناهگاه‌های امن شبه‌نظامیان و پایگاه‌های آموزشی آن‌ها بکشانیم و بتوانیم منبع مالی آن‌ها را قطع کنیم. دلیل اصلی این‌که آمریکا و متحدانش نتوانستند امنیت پایدار در افغانستان ایجاد کنند، این است که آن‌ها جنگ با آن را در روستاهای افغان آغاز کردند که تروریسم خاستگاه آن نبود. آن‌ها به پناهگاه‌های امن که پاکستان بود، نرفتند. آن‌ها به منبع مالی شبه‌نظامیان که می‌دانستند کجاست، نرفتند. آن‌ها با عوامل اصلی مبارزه نکردند.

 

رییس‌جمهوری سابق افغانستان در ادامه مصاحبه با راشا تودی تأکید کرد: اگر این جنگ واقعاً علیه تروریسم است، اگر آمریکا می‌خواهد موفق شود، این مسأله بسیار روشن است که موفقیت بدون کشاندن جنگ به پناهگاه‌ها و مقابله با منابع مالی به دست نمی‌آید. آمریکا باید توضیح دهد چرا کار‌ها به درستی پیش نرفت گمان می‌کنم آمریکا شاید در این مورد به دنبال کمک بگردد در غیراین صورت باید به ما و جهان توضیح دهد. امروز شاهد تروریسم بیش‌تر، افراط‌گرایی بیش‌تر جوانان نسبت به زمان قبل از حمله آمریکا نه تنها در منطقه بلکه فراتر از خاورمیانه و حتی آسیای میانه هستیم.