افزایش مالیات‌ها برای بنگاه‌های شفاف رمقی باقی نگذاشته است

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران مطرح کرد افزایش مالیات‌ها برای بنگاه‌های شفاف رمقی باقی نگذاشته است دولت لایحه بودجه ۹۷ را تقدیم مجلس کرد و حالا فعالان اقتصادی آن را زیر ذره‌‌بین خود قرارداده‌اند و بند بند لایحه را بررسی می‌کنند. از طرف دیگر، دو سال از سالگرد برجام می‌گذرد و طی این مدت دستاوردهایی […]

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران مطرح کرد

افزایش مالیات‌ها برای بنگاه‌های شفاف رمقی باقی نگذاشته است

دولت لایحه بودجه ۹۷ را تقدیم مجلس کرد و حالا فعالان اقتصادی آن را زیر ذره‌‌بین خود قرارداده‌اند و بند بند لایحه را بررسی می‌کنند. از طرف دیگر، دو سال از سالگرد برجام می‌گذرد و طی این مدت دستاوردهایی برای ایران به وجود آمده است. فریال‌مستوفی، عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران، در گفت‌و‌گو با سایت خبری اتاق تهران ارزیابی بودجه ۹۷ و دستاوردهای برجام را برشمرد. مستوفی معتقد است: نمی‌توانیم بگوییم که برجام هیچ دستاوردی نداشته است. می‌بینیم که طی این دو سال یک‌سری شرکت‌ها که در گذشته اصلاً با ایران کار نمی‌کردند، الان علاقه‌مند به همکاری هستند و حتی بعضی از این شرکت‌ها مشغول به‌کار شده‌اند.

آنچه در ذیل می‌خوانید گفت‌وگو با سایت خبری اتاق تهران با وی است.

*لایحه بودجه سال ۹۷را چطور می‌بینید؟

بودجه هنوز به بررسی‌های بیش‌تری نیاز دارد. اما یک‌سری موارد عمومی درباره بودجه وجود دارد که همه از آن مطلع هستند. به عنوان مثال نرخ ارز در بودجه ۳۵۰۰ تومان تعیین شده است. اما در واقع با این‌که سال گذشته ۳۲۰۰ تومان در نظر گرفته شده بود، همین الان با نرخ بانک مرکزی بالاتر از ۳۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد. این مسایل و رکودی که وجود دارد به همراه افزایش مالیات‌ها از بنگاه‌هایی که شفاف هستند، دیگر رمقی برای بخش خصوصی باقی نگذاشته است. مسأله دیگر نقدینگی فراوانی است که در زمان دولت فعلی به وجود آمده است. طی این مدت نقدینگی در بازار افزایش یافته است. سود بانکی هم مسأله است چرا که بانک‌ها به نرخ بهره‌ای که قول داده بودند عمل نمی‌کنند. بودجه طرح‌های عمرانی سال گذشته کم بوده، امسال کم‌تر هم شده است. از طرفی هم هر زمانی کسری بودجه وجود داشته دولت از بودجه طرح‌های عمرانی برداشته است. با این حال یکی از موضوعات مثبتی که در بودجه وجود دارد، مسأله حذف یارانه‌هاست. به نظر من این اقدام باید انجام می‌شد، چرا که یارانه نقدی جز ایجاد نقدینگی بالا و تورم بد دستاورد دیگری به ارمغان نیاورد. در واقع باید یارانه‌ها هدفمند می‌شدند. اگر از روز اول به جای این‌که پرداخت یارانه نقدی به مردم، اشتغال و سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کردیم، تأثیرش خیلی بیش‌تر بود.

*دو سال از سالگرد برجام می‌گذرد. این مدت را چطور ارزیابی می‌کنید؟

نمی‌توانیم بگوییم که برجام هیچ دستاوردی نداشته است. می‌بینیم که طی این دوسال یک‌سری شرکت‌ها که در گذشته اصلاً با ایران کار نمی‌کردند، الان علاقه‌مند به همکاری هستند و حتی بعضی از این شرکت‌ها مشغول به‌کار شده‌اند. الان در کشورهای مختلف بعضی بانک‌های کوچک و متوسط با ایران کار می‌کنند و به هرحال نقل و انتقالاتی -نه به صورت کامل- در حال انجام است. اما اساسی‌‌ترین مشکلی که در برجام آزاردهنده است، مسأله مراودات بانکی است. این مراودات به دلیل این‌که بانک‌های بزرگ کسب‌ و کار بالایی با آمریکا دارند، در ارتباط با ایران محتاط هستند. همین موضوع هم مشکل ایجاد کرده است. اگر این مشکل حل شود، باقی مسایل به خصوص درباره فعالان اقتصادی حل خواهد شد. به هر حال فعالان اقتصادی که کاری با موضوعات تسلیحاتی ندارند، آنها می‌خواهند کسب‌و کار خود را انجام دهند. اما متأسفانه با روی کار آمدن ترامپ در آمریکا اوضاع پیچیده شده است. ترامپ فردی غیرقابل پیش‌بینی است و این مشکلات را شدیدتر کرده است. عده‌ای منتظرند ببینند چه اتفاقی رخ خواهد داد. به همین دلیل است هم می‌توان گفت، دستاوردهای خوبی وجود داشته و هم یک‌سری مسایل باقی مانده است.

*چشم‌انداز آینده را چطور می‌بینید؟

 

آینده آنقدر قابل پیش‌بینی نیست. دنیا در حال مقابله با ترامپ و تصمیمات غلط او است. متأسفانه چون اکثریت کنگره آمریکا در دست جمهوری‌خواهان است، یک‌دستی در اعمال دستورات ترامپ بیش‌تر صورت می‌گیرد. اما آ‌ن‌طوری که می‌بینیم، اتحادیه اروپا و دیگر کشور‌ها در حال مقاومت هستند. در ایران هم باید منافع خودمان را در نظر بگیریم. مسأله برد برد است، همیشه باید ارجحیت را به ملت خودمان بدهیم. الان بیکاری به شدت احساس می‌شود و این اجتماع را به بیراهه می‌کشد و اساس آن را به‌ هم می‌زند. البته طی این مدت طبیعت هم کمک نکرده است. قیمت نفت کاهش یافته و پیش‌بینی آینده نفت هم آنچنان خوب نیست. عصر نفت ‌رو به پایان است و بیش‌تر دنیا انرژی‌های تجدیدپذیر را به‌کار گرفته‌اند.