نحوه حمایت از صادرات دانش‌بنیان‌ها اعلام شد

با اعلام تسهیلات بانکی نحوه حمایت از صادرات دانش‌بنیان‌ها اعلام شد معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی گفت: در حال حاضر با بانک‌ها تفاهم کرده‌ایم که شرایط را برای صادرات محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم سازد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، علیرضادلیری با اشاره به ایجاد زیرساخت‌های […]

با اعلام تسهیلات بانکی

نحوه حمایت از صادرات دانش‌بنیان‌ها اعلام شد

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی گفت: در حال حاضر با بانک‌ها تفاهم کرده‌ایم که شرایط را برای صادرات محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم سازد.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، علیرضادلیری با اشاره به ایجاد زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری برای شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: ایجاد توجه به زیرساخت‌های حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه سرمایه‌گذاری، ضرورت ارزیابی و تخصیص منابع بانک‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان را بیش از پیش نمایان می‌سازد.

وی با اشاره به تلاش معاونت علمی و فناوری برای شکل‌گیری سازوکار حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان توسط بانک‌ها گفت: در حوزه ارایه تسهیلات بانکی به شرکت‌های دانشبنیان، مدل جدید را با همکاری یکی دیگر از بانک‌ها ایجاد کردیم که با انعقاد تفاهمنامه میان معاونت علمی و این بانک، زمینه اعطای تسهیلات بانکی و صدور ضمانتنامه‌ها برای شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیل می‌شود.

دلیری، مهم‌ترین هدف از انعقاد این تفاهمنامه را اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان برای تسهیل صادرات محصولات و خدمات این شرکت‌ها عنوان کرد و افزود: براساس این تفاهمنامه با ترکیب منابع بانکی و صندوق توسعه ملی، تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان اعطا می‌شود. با توجه به این‌که سود تسهیلات بانکی ۱۸ درصد و تسهیلات صندوق ۱۱ درصد است، شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیلات را با میانگین سود ۱۴٫۵ درصد دریافت می‌کنند.

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری، با بیان این که در قالب این تفاهمنامه تاکنون ۷ طرح به ارزش ۶۰ میلیارد تومان برای دریافت تسهیلات بانکی معرفی شدند، اظهارکرد: ذیل این تفاهمنامه روند اعطای تسهیلات از سوی یک بانک آغاز شد که این امر نشان‌دهنده انگیزه بالای این بانک برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است و می‌تواند زمینه‌ساز رشد شرکت‌های توانمند در حوزه صادراتی باشد.

دلیری، با اشاره به توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان صادراتی برای بازپرداخت تسهیلات بانکی، کاهش نرخ سود تسهیلات و افزایش سقف حمایت‌ها را مستلزم تعامل میان دستگاه‌های نقش‌آفرین در حمایت از این شرکت‌ها دانست.

 

وی افزود: عملکرد شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در عرصه تولید که با رشد و توسعه اکنون به شرکت‌های دانش‌بنیان صادراتی بدل شده‌اند، نشان می‌دهد این شرکت‌ها مشکلی برای بازپرداخت تسهیلات بانکی نخواهند داشت، بنابراین افزایش سقف تسهیلات ارایه شده به این شرکت‌ها از یک سو و کاهش نرخ سود تسهیلات از سوی دیگر می‌تواند برای فعالان دانش‌بنیانی که می‌خواهند در عرصه صادرات محصولات خود گام بگذارند، انگیزه‌بخش باشد.