برخی از فرایندهای فعلی اداری قابلیت تبدیل به فرایندهای الکترونیکی را ندارند

آذری‌جهرمی در اجلاس حقوق شهروندی برخی از فرایندهای فعلی اداری قابلیت تبدیل به فرایندهای الکترونیکی را ندارند وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از رونمایی از نرم‌افزار موبایل‌محور دولت همراه در آینده خبر داد و گفت: یکی دیگر از طرح‌هایی که برای کاهش آفات فضای مجازی در دستور کار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار دارد، […]

آذری‌جهرمی در اجلاس حقوق شهروندی

برخی از فرایندهای فعلی اداری قابلیت تبدیل به فرایندهای الکترونیکی را ندارند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از رونمایی از نرم‌افزار موبایل‌محور دولت همراه در آینده خبر داد و گفت: یکی دیگر از طرح‌هایی که برای کاهش آفات فضای مجازی در دستور کار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار دارد، طرح اینترنت کودکان است.

به گزارش ایسنا، محمدجوادآذری‌جهرمی در نخستین اجلاس ملی گزارش پیشرفت‌ها و راهکارهای موانع تحقق حقوق شهروندی با بیان این‌که ارتباطات و فناوری اطلاعات ابزار مؤثر و اجتناب‌ناپذیری برای نیل به اهداف مندرج در منشور حقوق شهروندی است، گفت: از جمله این موارد گردش آزاد اطلاعات، شفاف‌سازی نظام اداری و برخورداری از عدالت اجتماعی است. همچنین علاوه بر این موارد صیانت از حریم خانواده در فضای مجازی، حفظ حریم خصوصی کارمندان، اعتماد عمومی، شایسته سالاری و پرهیز از تبعیض جنسیتی در به‌کارگیری مدیران همواره سرلوحه وظایف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات براساس منشور حقوق شهروندی بوده است.

وی افزود: رشد ۱۵ برابری مشترکین در کشور، ایجاد پوشش سراسری نسل سوم و چهارم تلفن همراه در همه شهرهای کشور که تا دهه فجر سال‌جاری را شاهد خواهیم بود و همچنین توجه به حل مشکلات مناطق روستایی در عرصه ارتباطات از برنامه‌های این عرصه بوده است. ایجاد زیرساخت‌های لازم منجر به شفافیت در نظام اداری و گسترش آزاد اطلاعات شده است به‌طوریکه امروز بودجه کل کشور در زمان کوتاهی مورد نقد کارشناسان در فضای مجازی قرار گرفته است و عملکرد بیش‌تر مدیران در فضای شیشه‌ای و منظر عمومی قرارداده شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این‌که این اقدامات به نحوی بوده است که کسب و کارهای نوپا در کشور با استفاده از تحول اقتصادی بزرگی در حال رقم خوردن است، عنوان‌کرد: از این رهگذر خلق ثروت، رفاه، شغل و فرصت بدون در نظر گرفتن تفاوت‌های جنسیتی برای جمعیت جوان فراهم شده است که موارد یاد شده نه تنها موجب تسهیل ارتباطات مردم با یکدیگر و دولت می‌شود، بلکه منجر به کاهش ترافیک، کم شدن آلودگی هوا، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، کاهش تصادفات و هزینه سلامت می‌شود. توسعه این فضا دستاوردهای مهمی به همراه داشته است، اما دولت‌‌ها را در چالش‌های جدی و جدید از جمله لزوم صیانت از خانواده در فضای مجازی، اتخاذ تدابیر مؤثر برای کاهش نگرانی پیرامون گسترش آسیب‌های اجتماعی قرارداده است.

آذری‌جهرمی خاطرنشان‌کرد: برخی از فرایندهای فعلی اداری ما قابلیت تبدیل به فرایندهای الکترونیکی را ندارند. همچنین برای هماهنگی بین قوا، استفاده بهتر از ظرفیت شورای عالی فناوری اطلاعات و ظرفیت عالی فضای مجازی و وزارت فناوری اطلاعات کارگشا خواهد بود.

وی با بیان این‌که بیش از همه مدیران تراز اول کشور برای حل این مسایل و بهره‌مندی از دولت الکترونیک کارگشا هستند، اظهار کرد: بدون شک می‌توانیم با استناد به اصل ۲۵ قانون اساسی و آموزه‌های دینی، ضمن صیانت از حریم خصوصی مردم در فضای مجازی، موجبات تقویت اتحاد عمومی شبکه‌ها و اپلیکیشین‌‌ها را فراهم کنیم.

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص برنامه‌های صورت گرفته در راستای منشور حقوق شهروندی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، حمایت از توسعه سرویس‌های بومی و توجه به توسعه سواد رسانه را از اقدامات مؤثر در این حوزه دانست و افزود: طرح اینترنت کودکان برای کاهش آفات فضای مجازی و همچنین نرم‌افزار موبایل‌محور دولت همراه از برنامه‌هایی است که در آینده در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد. گروهی از حقوقدانان و صاحبنظران مأمور شده‌اند اقدامات لازم به این کسب و کار‌ها را فراهم کنند و همچنین امیدواریم تا دهه فجر سامانه‌ای برای ثبت اعتراضات مردم در زمینه نقد حقوق اساسی به بهره‌برداری برسد.