تهران تا آخر سال آینده ۷ خط فعال مترو دارد

معاون شهرداری تهران تهران تا آخر سال آینده ۷ خط فعال مترو دارد گروه اجتماعی- معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از افتتاح فاز اول خط ۶ مترو در سال آتی خبر داد. به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، محسن‌پورسیدآقایی در حاشیه بازدید از روند اجرای ساخت خط ۶ و ۷ مترو که با حضور […]

معاون شهرداری تهران

تهران تا آخر سال آینده ۷ خط فعال مترو دارد

گروه اجتماعی- معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از افتتاح فاز اول خط ۶ مترو در سال آتی خبر داد.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، محسن‌پورسیدآقایی در حاشیه بازدید از روند اجرای ساخت خط ۶ و ۷ مترو که با حضور شهردار تهران و مدیرعامل بانک شهر انجام شد در جمع خبرنگاران گفت: بازدید خوبی از خط ۶ و ۷ مترو انجام شد.

وی با بیان این‌که علاوه بر شهردار تهران، معاونین شهردار و مدیرعامل بانک شهر نیز در این بازدید حضور داشت، گفت: در این بازدید تأکیدات لازم برای راه‌اندازی این خطوط انجام شد و فاز یک خط ۶ از مبدأ ایستگاه دولت آباد در نیمه اول سال آینده با تزریق ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار راه‌اندازی می‌شود. همچنین برای راه‌اندازی کل خط ۶ تا پایان سال ۹۷ حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است.

آغاز به‌کار مجدد خط ۷ تا آخر اردیبهشت ۹۷

پورسیدآقایی افزود: با حضور مدیرعامل بانک شهر در این بازدید مقرر شد از محل منابع و املاک، تسهیلات لازم تزریق شود.

وی با بیان این‌که اقدامات ساخت‌و‌سازی و سیویل خط ۶ به مرحله ۹۰ درصد رسیده است، گفت: اما در بحث تجهیزات تنها ۶ درصد پیشرفت داشته‌ایم و با تزریق پول و اعتبار تجهیزات نیز تکمیل می‌شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان این‌که ۱۰ کیلومتر اول خط ۶ که قرار است در نیمه اول سال ۹۷ افتتاح شود توسط پیمانکار به صورت کامل تجهیز می‌شود، گفت: برای تکمیل و تجهیز ۱۰ کیلومتر فاز اول خط ۶ به ۸۰ میلیارد تومان نیاز است که در دو تا ۳ ماه جاری به پیمانکار پرداخت شده است.

وی همچنین در خصوص سرانجام خط ۷، با بیان این‌که خط ۷ با ۸ ایستگاه به بهره‌برداری رسیده بود، گفت: البته این خط از نظر هواکش و ایمنی دچار مشکلاتی بود. همچنین سیگنالینگ و حفاظت ایمنی حرکت قطار‌ها دارای ایراداتی بود که بر همین اساس بهره‌برداری از این خط متوقف شد و براساس برنامه‌ریزی تا آخر اردیبهشت سال آینده وارد مدار می‌شود.

پورسیدآقایی با بیان این‌که برای افتتاح کل خط ۷ با ۸ ایستگاه به ۳۷۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است، گفت: با توافقی که امروز انجام شد در این هفته بانک شهر ۱۰۰ میلیارد تومان پرداخت خواهد کرد و مابقی نیز ظرف هفته‌های آینده پرداخت می‌شود تا براساس برنامه‌ریزی تا آخر سال تجهیزات خریداری و نصب شود و تا اردیبهشت‌ماه نیز خط ۷ با ۸ ایستگاه وارد مدار شود.

وی با بیان این‌که اگر در خط ۷ حادثه یا تصادفی رخ می‌داد، شاهد یک اتفاق بزرگ بودیم، چرا که در این خط ایمنی و هواکش لازم وجود نداشت، گفت: چون این خط با کنترل انسانی انجام می‌شد، با هر خطای انسانی شاهد سانحه مرگبار بودیم.

تهران تا آخر سال آینده ۷ خط فعال مترو دارد

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان این‌که کل خط ۷ تا آخر سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید که برای این مهم به ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، گفت: با راه‌اندازی دو خط ۶ و ۷ و تکمیل خط ۳ می‌توانیم بگوییم که تهران تا آخر سال آینده ۷ خط فعال مترو دارد.

وی با بیان این‌که اولویت اول مدیریت شهری تهران سلامت مردم است، گفت: اما تخصیص اولویت‌ها در اختیار شهرداری نیست و دولت و مجلس باید با حمایت از شهرداری به حل معضل آلودگی هوای تهران کمک کند.

پورسیدآقایی با بیان این‌که معتقدیم آلودگی هوای تهران موضوع لاینحل نیست، گفت: برنامه عملیاتی در این زمینه تهیه شده و منابع آلاینده تهران مشخص شده‌اند و ما می‌دانیم موتورسیکلت، کامیونت‌‌ها و… چند درصد در ایجاد آلودگی هوا در تهران مقصر هستند.

وی با بیان این‌که تردد کامیون‌های فرسوده نقش زیادی در آلودگی هوای تهران دارد، گفت: شرکت نفت نیز باید سوخت گازوئیلی مناسبی ارایه کند، چرا که نصب هر فیلتر دوده حداقل ۴۰ میلیون تومان هزینه دارد و اگر گازوئیل ناخالصی داشته باشد فیلتر را از بین می‌برد یا موتورسیکلت‌‌ها هم نقش جدی در تولید آلودگی دارند که حتماً باید موتورهای فعلی از چرخه خارج و به جای آن موتورهای برقی جایگزین شوند اما می‌دانید که قیمت موتورسیکلت‌های فعلی ۱٫۵ میلیون تومان است اما موتورهای برقی حدود ۸ تا ۹ میلیون تومان هزینه دارند که نمی‌توانیم مردم را مجبور کنیم و اگر منابع لازم تأمین شود و ظرف ۴ سال آینده اولویت با آلودگی هوا باشد، می‌توانیم این مشکل را حل کنیم.

کسب درآمد شهرداری تهران از محل توسعه حمل و نقل عمومی

وی در ادامه با بیان این‌که براساس قانون به ازای هر مسافری که از حمل و نقل عمومی استفاده کرده و صرفه‌جویی در سوخت ایجاد می‌شود باید مبلغی به شهرداری‌ها داده شود، گفت: ظرف دو تا ۳ ماهه اخیر این موضوع را فعال کرده و امیدواریم طی تفاهمنامه‌ای که با سازمان‌های مربوطه در این خصوص منعقد می‌کنیم از این محل بتوانیم در راستای توسعه حمل و نقل عمومی درآمد کسب کنیم اما تاکنون این موضوع محقق نشده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان این‌که به پیشنهاد شهرداری تهران از دیروز تردد کلیه کامیون‌ها به غیر از حاملین سوخت و خدمات عمومی در سطح شهر ممنوع است، در واکنش به پیشنهادی مبنی بر رایگان کردن حمل و نقل عمومی از جمله مترو در روزهای آلاینده در راستای تشویق مردم برای استفاده از حمل و نقل عمومی، گفت: در مترو بحث اقتصادی و کشش قیمت وجود ندارد و مشکل ما رایگان کردن یا نکردن مترو نیست. بلکه مشکل ما در عدم پاسخگویی مناسب به عرضه و تقاضا است و تقاضای فعلی را هم نمی‌توانیم به درستی پاسخ دهیم و آنقدر ترافیک در خطوط است که بعضاً به من هم انتقاد کردند که مسافرین باید تا حداقل ۳ قطار بمانند تا بتوانند سوار قطار شوند.

وی با بیان این‌که باید بتوانیم با جذب منابع اتوبوس و قطار بیش‌تری بخریم، گفت: مذاکرات خوبی با کشور مجارستان از طریق بانک شهر انجام شده و بر همین اساس مقرر شده ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس از طریق بانک شهر خریداری تا در اختیار کلان‌شهر‌ها قرارداده شود و چندی پیش نیز مدیرعامل بانک شهر اعلام کرد که با طرف مجارستانی به توافق رسیده‌اند و شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه خواهیم بود.

پورسیدآقایی همچنین با بیان این‌که در بودجه ۹۷ دولت، پیش‌بینی شده که ۵٫۸ میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برداشته شود، گفت: سهم حمل و نقل عمومی تنها ۱۰۰ میلیون دلار برای همه کشور است که این رقم جوابگو نیست و پیشنهاد دادیم حداقل این ۱۰۰ میلیون دلار را به ۸۰۰ میلیون دلار برسانند تا اتفاقی بیفتد چرا که پول برای همه کشور است و به تهران منبع قابل توجهی نمی‌رسد.

پورسیدآقایی در ادامه با بیان این‌که با تزریق منابع توسط بانک شهر روند ساخت و ساز و تکمیل خطوط ۶ و ۷ مترو سرعت می‌گیرد، گفت: در چند ماهه اول امسال به دلیل شیفت مدیریتی از دوره قبل به دوره کنونی شاهد رکود در این حوزه بودیم که امیدوارم با سرعت بیش‌تری این تکمیل و ساخت و ساز انجام گیرد.

وی با بیان این‌که ما در شهرداری تهران همه منابع را برای ساخت خط ۶ و ۷ و تجهیز خطوط ۳ و ۴ انجام دادیم، گفت: منتهی واقعیت این است که شهرداری در این زمینه دست تنها است و دولت باید سهم ۵۰ درصدی خود را در ساخت و تکمیل مترو انجام دهد.

 

وی با بیان این‌که تمام بار تأمین اعتبار مترو توسط شهرداری انجام می‌شود، گفت: بانک شهر نیز تسهیلاتی با سود و بهره به شهرداری ارایه می‌دهد و بهتر است دولت در لوایح، پیش‌بینی‌های لازم را انجام دهد.