۷۴درصد مینی‌بوس‌ها فرسوده و دودزا هستند

۷۴درصد مینی‌بوس‌ها فرسوده و دودزا هستند رییس پلیس راهور ناجار نسبت به آمارهای تکان‌دهنده از خودروهای فرسوده در کشور هشدار داد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس راهور، سرتیپ‌تقی‌مهری با اشاره به این که یکی از مهم‌ترین وظایف پلیس در قبال آلودگی هوا در حال حاضر، کنترل معاینه فنی است، افزود: در […]

۷۴درصد مینی‌بوس‌ها فرسوده و دودزا هستند

رییس پلیس راهور ناجار نسبت به آمارهای تکان‌دهنده از خودروهای فرسوده در کشور هشدار داد.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس راهور، سرتیپ‌تقی‌مهری با اشاره به این که یکی از مهم‌ترین وظایف پلیس در قبال آلودگی هوا در حال حاضر، کنترل معاینه فنی است، افزود: در ۷ ماه امسال در سراسر کشور، با حدود ٤ میلیون خودرو فاقد معاینه فنی برخورد و اعمال قانون شده است. همچنین با حدود بیش از ٥٠ هزار خودروی دودزا برخورد شده و در ۷ ماه سال ٩٦ در تهران، حدود ٥ هزار خودرو فک پلاک و به تعمیرگاه اعزام شده‌اند.

او با بیان این که بیش‌ترین آلودگی هوا ناشی از سوخت‌های فسیلی است ادامه‌داد: واقعیت این است که در کشور ما در سال ٨٤، حدود ۷٫۵ میلیون دستگاه خودرو وجود داشته که در حال حاضر این میزان به ٢٠ میلیون خودرو رسیده و بیش از ٩٠ درصد خودرو‌ها نیز تولید داخل هستند. تولیدکنندگان می‌گویند مصرف خودروهایشان ٧ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است اما عملاً وقتی وارد چرخه فعالیت می‌شوند بیش از ١٠ لیتر مصرف دارند. بنابراین باید برای داشتن هوایی سالم تر باید استاندارد خودرویمان را تغییر دهیم.

مهری یکی از منابع آلایندگی را موتورسیکلت‌ها عنوان کرد و گفت: حدود ١١ میلیون دستگاه موتورسیکلت در کشور تردد می‌کنند که بیش از ٩٠ درصد آنها کاربراتوری هستند. البته از سال پیش تولید موتورسیکلت‌های انژکتوری با استاندارد یورو ۳ در کشور آغاز شد و از سال ٩٧ هم خودرو‌ها و موتورسیکلت‌ها باید یورو٤ باشند. همچنین خودروهای وارداتی نیز از سال آینده باید با استاندارد یورو ٥ وارد شوند.

رییس پلیس راهور ناجا با تأکید بر این که خودروهای فرسوده دو برابر خودروهای نو مصرف سوخت دارند به آمارهای این بخش اشاره کرد و گفت: ۷۴ درصد مینی‌بوس‌ها، ۵۴ درصد اتوبوس‌های شهری، ۴۲ درصد اتوبوس برون‌شهری، ۳۸ درصد تاکسی‌‌ها و کامیون‌ها، ۲۲ درصد وانت‌بارها، ۱۹ درصد سواری‌های دولتی و ۳ درصد سواری‌های شخصی و مجموعا ۷٫۷درصد خودروهای کشور معادل یک میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه فرسوده هستند که هرساله به این میزان افزوده می‌شود.

 

او با اشاره به این که صبح‌ها در کلان‌شهر‌ها ۸۰ درصد خودرو‌ها تک سرنشین تردد می‌کنند، گفت: شهروندان باید کم‌تر خودرو بیاورند و مسؤولان نیز باید به موضوع توسعه حمل و نقل عمومی و توسعه خودروهای کم‌مصرف و پاک توجه جدی داشته باشند.