تعرفه پارکینگ‌‌ها منطقی نیست

رییس اتحادیه دارندگان توقفگاه و پارکینگ تهران مطرح کرد تعرفه پارکینگ‌‌ها منطقی نیست  رییس اتحادیه دارندگان توقفگاه و پارکینگ تهران گفت: در شهری مانند تهران با توجه به تعداد خودرو اگر هزار پارکینگ هم داشته باشیم، کافی نیست. این در حالی است که حدود ۲۰۰ پارکینگ داریم. از سوی دیگر شهرداری برای ساختمان‌هایی که سازندگانش […]

رییس اتحادیه دارندگان توقفگاه و پارکینگ تهران مطرح کرد

تعرفه پارکینگ‌‌ها منطقی نیست

 رییس اتحادیه دارندگان توقفگاه و پارکینگ تهران گفت: در شهری مانند تهران با توجه به تعداد خودرو اگر هزار پارکینگ هم داشته باشیم، کافی نیست. این در حالی است که حدود ۲۰۰ پارکینگ داریم. از سوی دیگر شهرداری برای ساختمان‌هایی که سازندگانش نتوانسته‌اند برای همه واحد‌ها پارکینگ طراحی کنند، جریمه‌هایی نجومی می‌گیرد که مشکلی را حل نمی‌کند.

علیرضاراسی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت پارکینگ‌‌ها در شهر تهران، اظهارکرد: شاید برای کشور توجه به پارکینگ ضرورت کم‌تری داشته باشد، اما اگر عکس هوایی از تهران داشته باشیم به خوبی متوجه می‌شویم که در هرکوچه و برزن به‌طور کامل ماشین پارک شده است.

وی افزود: به عنوان مثال گفته می‌شود که در خیابان‌های یک‌طرفه فقط باید سمت چپ خیابان محل پارک خودرو باشد اما اکنون دو طرف خیابان‌ها، مقابل مغازه‌ها، خانه‌ها و همه‌جا خودرو پارک شده و توازنی میان حجم تولید و بسترسازی‌های صورت گرفته وجود ندارد.

جریمه‌های نجومی املاک بدون پارکینگ

عضو هیأت رییسه اتاق اصناف با بیان این‌که متولی رسیدگی به وضعیت پارکینگ‌ها، شهرداری است، گفت: اکنون ساختمان‌های سر به فلک کشیده بسیاری داریم که سازندگان آنها نتوانسته‌اند برای کل واحدهای بنا پارکینگ طراحی کنند. وضعیتی که به ویژه در مناطق شمال شهر به خوبی مشهود است. بر همین اساس شهرداری از این افراد جریمه‌هایی نجومی دریافت می‌کند و با دریافت این ارقام مشکل پارکینگ همواره بیش‌تر می‌شود.

رییس اتحادیه دارندگان تعمیرگاه و اتوسرویس و توقفگاه و پارکینگ تهران افزود: اکنون در شهری مانند تهران با توجه به تعداد خودرو اگر ۱۰۰۰ پارکینگ هم داشته باشیم، کفایت نمی‌کند در صورتیکه اکنون حدود ۲۰۰ پارکینگ داریم که شاید نیمی از آنها مربوط به بخش خصوصی باشد. نکته دیگر این‌که اکثر این پارکینگ‌‌ها در کف است، نه در ارتفاع. چرا که برای این افراد با توجه به وضعیت موجود امکانی برای سرمایه‌گذاری وجود ندارد.

راسی تصریح‌کرد: مدت‌هاست از سوی ما تأکید می‌شود که نرخ فعلی پارکینگ‌‌ها منطقی نیست. اما در شهری مثل تهران به عنوان مثال در خیابان ولیعصر مردم حاضرند ۵۰ هزار تومان هم هزینه کنند تا جایی برای پارک پیدا کنند.

عضو هیأت رییسه اتاق اصناف افزود: اگر فردی ۱۰۰۰ متر زمین خود را برای راه‌اندازی یک پارکینگ در نظر می‌گیرد منطق حکم می‌کند برای او مزیت اقتصادی وجود داشته باشد، اما اکنون همکاران ما با عوارض متعددی مانند عوارض پسماند، انواع مالیات و مشکلاتی از این دست مواجه هستند و تعرفه‌های آنها هنوز تعرفه‌های دو سال و نیم قبل است و تعرفه پارکینگ‌‌ها جزو مواردی است که گویی اگر در آن آزادسازی صورت گیرد، آسمان به زمین می‌آید.

رییس اتحادیه دارندگان تعمیرگاه و اتوسرویس و توقفگاه و پارکینگ تهران در پاسخ به این مطلب که البته تعرفه‌های اعلام شده در اکثر موارد از سوی پارکینگ‌داران اعمال نمی‌شود، گفت: زمانی که تعرفه‌ها منطقی نیست طبیعی است که چنین اتفاقی رخ دهد، چراکه افراد با خود اینگونه می‌گویند که در نهایت یک‌جا جریمه‌ای پرداخت می‌کنند اما در بقیه موارد می‌توانند هزینه‌های خود را تأمین کنند.

تغییر کاربری پارکینگ‌‌ها و هزینه‌هایی بالا

 

راسی در پایان مشکلاتی که در تغییر کاربری املاک تعلق گرفته به پارکینگ‌ها، حمام‌ها، پمپ بنزین‌‌ها و سینما‌ها وجود دارد اشاره کرد و گفت: اگر در این موارد فرد تصمیم داشته باشد تغییر کاربری بگیرد حساب و کتاب او با کرام‌الکاتبین است، چرا که با توجه به هزینه‌هایی که از سوی شهرداری در نظر گرفته شده شاید فرد مجبور باشد حدود نیمی از ارزش ملک خود را برای تغییر کاربری هزینه کند.