وزیر راه و شهرسازی سازمان بنادر قدرت رقابت با جنوب خلیجفارس را اثبات کند وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مسؤولیت اجتماعی سازمان بنادر در توسعه بافت شهری شهرهای بندری از عدم حمایت این سازمان از شهرهای بندری انتقاد کرد. به گزارش مهر، عباسآخوندی گفت: مهمترین بحث دریایی این است که باید قدرت رقابت […]
وزیر راه و شهرسازی
سازمان بنادر قدرت رقابت با جنوب خلیجفارس را اثبات کند
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مسؤولیت اجتماعی سازمان بنادر در توسعه بافت شهری شهرهای بندری از عدم حمایت این سازمان از شهرهای بندری انتقاد کرد.
به گزارش مهر، عباسآخوندی گفت: مهمترین بحث دریایی این است که باید قدرت رقابت در سطح جهانی پیدا کنیم. حمل و نقل دریایی، میدان بازی جهانی است و نمیتوانیم به اندازه اقتصاد ملی در حوزه دریایی اکتفا کنیم.
وی با بیان اینکه باید عملکرد بنادر خود را با بنادر رقیب بسنجیم، افزود: این قدرت رقابت شامل هوشمند شدن بنادر، تجهیزات، ایمنی، عملکرد روان، سختافزارها و نرمافزارها و سیستم مقررات است.
وزیر راه و شهرسازی ادامهداد: سازمان بنادر باید قدرت رقابت با جنوب خلیجفارس را اثبات کند در غیر این صورت با مشکل جدی مواجه هستیم.
آخوندی گفت: ما ایرانیها به موقعیت جغرافیایی کشورمان تکیه میکنیم و میگوییم ایران دالان عبور جنوب به شمال و شرق به غرب است اما تکیه به وضعیت نسبی کفایت نمیکند باید به مزیتهای رقابتی تکیه کنیم.
وی تصریح کرد: امیدواریم دو تفاهمنامه قرارداد اپراتوری بندر شهید رجایی و آغاز ساخت فاز سوم توسعه این بندر به هوشمند شدن بندر کمک کند.
وزیر راه و شهرسازی اهمیت توسعه زیرساخت ریلی در بنادر را یادآور شد و گفت: در بندرهامبورگ ۳۲۰ کیلومتر ریل گذاری شده و بیش از ۱۶ قطار در این بندر وجود دارد. یکی از معاونان رییس بندرهامبورگ معاون ریلی بود. سیستم کنترل مرکزی ریل بنادر آلمان از سیستم کنترل مرکزی شرکت راهآهن این کشور کاملاً مستقل است.
آخوندی درباره نرخ بهرهوری از مجموع سرمایهگذاری در زیرساختها تصریحکرد: از هیأت عامل سازمان بنادر خواستهام تا رویکرد بازرگانی را شامل بازاریابی، رقابتی کردن تعرفهها و امکان حمل و نقل چند وجهی را در دیدگاه جدید سازمان بنادر پیادهسازی کند.
وی افزود: در رویکرد جدید، مفهوم لجستیک را امسال در معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در همه گونههای آن از مبدأ بار تا مقصد آن که میتواند کشورهای دیگر باشند ولی از ایران عبور کند پیگیری میکنیم.
به گفته وزیر راه و شهرسازی در محمولههایی که از هند به افغانستان میرود ارزیابی برآیند کردیم که این محموله چقدر قدرت بارگیری در مبدأ (هند)، تخلیه آن در بندر شهید بهشتی، توقف بار در انبارهای بندر، کسب مجوز حمل و تردد بار در جادهها و نهایتاً خروج بار از مرز ایران را دارد که این ارزیابی نشان داد ما مسایل و مشکلات زیادی در این زمینه داریم.
آخوندی خاطرنشانکرد: برای رفع این مشکلات مجبوریم برای کریدورهایی که داریم مدیر کریدور منصوب کنیم تا این گرهها را در همه مراحل باز کند.
وی گفت: وقتی تعهد میکنیم باری ۱۷ روزه از هند به مسکو برسد باید این تعهد واقعی باشد نه اینکه در هر ایستگاهی ۱۵ تا ۲۰ روز بماند و هر دستگاهی آن را از دوش خود باز کند و بگوید بار در گمرک یا جایی دیگر گیر کرده است.
وزیر راه و شهرسازی در خصوص مسؤولیت اجتماعی سازمان بنادر تأکیدکرد: سازمان بنادریها فکر میکنند میخواهند تیغ شان بزنند و مقاومت میکنند ولی اگر شهرِ بندری آباد نباشد، بندرِ آباد نداریم. اگر در جنوب خلیجفارس آن همه پشتیبانی مالی، حمل و نقلی، هتلداری و… از تجارت به صورت روان وجود نداشت این بنادر، بندر نمیشدند. اینکه فکر کنیم بندر، یک سکوی تخلیه و بارگیری است بزرگترین خطایی است که مرتکب میشویم.
آخوندی تصریحکرد: ما سرمایهگذاری زیاد در چابهار کردیم که تا زمان تکمیل آن به ۷۰۰ میلیون دلار میرسد اما آیا شهر چابهار میتواند از این بندر پشتیبانی کند. بانکها، هتلها، امکانات رفاهی و آموزشی و هزار کار دیگر باید صورت بگیرد. من نمیگویم هزینه اینها بهعهده بنادر است ولی باید تسهیل گر باشد.
سرمایهگذاری دو هزار میلیارد تومانی در بنادر اصلی کشور
همچنین وزیر راه و شهرسازی در خصوص توسعه بنادر اصلی کشور گفت: با سرمایهگذاری در بنادر اصلی کشور، به مدت ۵ سال، عملیات بندری در اختیار بخش خصوصی قرار میگیرد.
عباسآخوندی در حاشیه مراسم امضای تفاهمنامه همکاری سازمان بنادر با بخش خصوصی تصریحکرد: مراسم امضای قرارداد سرمایهگذاری دو هزار میلیارد تومانی در مناطق مختلف شامل بنادر امامخمینی(ره)، شهید رجایی، شهید بهشتی و امیرآباد مازندران هم برگزار شد.
وی با بیان اینکه اتفاقات بسیار گستردهای در حوزه بنادر رخ داده، ادامهداد: تمام تلاش ما این است که بنادر بتوانند توسط بخش خصوصی توسعه پیدا کنند.
وزیر راه و شهرسازی افزود: براساس این قراردادها، دو ترمینال بسیار مهم بندر شهید رجایی را به مدت ۵ سال، کل عملیات بندری آن را در اختیار بخش خصوصی قراردادیم. امیدواریم با حضور بخش خصوصی، بنادر، رونق بیشتری پیدا کند.
آخوندی با بیان اینکه تمام تلاش ما این است که بنادر ایران به بنادر هوشمند تبدیل شوند، تصریحکرد: یکی دیگر از اهداف ما ایجاد قدرت رقابت میان بنادر ایران با بنادر جنوب خلیجفارس است. نکته مهم دیگر این است که تمام بنادر ما باید به خطوط ریلی تجهیز شوند تا حمل و نقل ترکیبی مستقر شده و مفهوم ترانزیت در خاک ایران قابلیت اجرایی بیشتری پیدا کند. در این صورت میتوانیم از موقعیت استراتژیک خود به نفع مردم ایران استفاده کنیم.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.