آزمون استخدامی دانش‌بنیان‌ها؛ کورسوی امیدی که به دغدغه تبدیل شد!

آزمون استخدامی دانش‌بنیان‌ها؛ کورسوی امیدی که به دغدغه تبدیل شد! برگزاری آزمون دانش‌بنیان که برای بسیاری از جوانان جویای شغل باعث خوشحالی بود اکنون تبدیل به محلی برای نگرانی شده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ چند ماه پیش خبری در تمام رسانه‌های کشور منتشر شد مبنی بر این‌که آزمون استخدامی شرکت‌های دانش‌بنیان با ظرفیت […]

آزمون استخدامی دانش‌بنیان‌ها؛ کورسوی امیدی که به دغدغه تبدیل شد!

برگزاری آزمون دانش‌بنیان که برای بسیاری از جوانان جویای شغل باعث خوشحالی بود اکنون تبدیل به محلی برای نگرانی شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ چند ماه پیش خبری در تمام رسانه‌های کشور منتشر شد مبنی بر این‌که آزمون استخدامی شرکت‌های دانش‌بنیان با ظرفیت ۵هزار نفر برگزار می‌شود؛ این اولین جمله‌ای بود که چشم تمام جوانان جویای شغل را به خود خیره کرد.

در جامعه‌ای که بزرگ‌ترین مشکل آن اشتغال است و هزاران جوان تحصیلکر‌ده جویای شغل وجود دارد شنیدن خبر استخدامی برای ۵هزار نفر بسیار خوب و لذت بخش است، اما دیری نپایید که شرکت‌کنندگان این آزمون، اعتراضات در رابطه با آن را آغاز کردند، آنها می‌گویند سؤالاتی سخت، سیستم فنی نامناسب و تغییر نا به هنگام زمان برگزاری آزمون از جمله ویژگی‌های نامناسب بودن آن است و به‌طور کل این آزمون را سخت، غیرتخصصی و کسل‌کننده می‌دانند که تا به حال نتوانسته انتظارات را برآورده کند.

سؤالات غیرتخصصی آزمون

یکی از شرکت‌کنندگان آزمون استخدامی شرکت‌های دانش‌بنیان در خصوص این آزمون گفت: مرحله اول آزمون همراه با سؤالاتی در حوزه روان‌شناسی برگزار شد که همین موضوع سبب خسته کردن ذهن آزمون‌دهنده‌ها شد و ما را از موضوعات تخصصی به دور کرد؛ زیرا تعداد آنها زیاد بود و سبب درگیری شدید مغز شد.

وی در خصوص مرحله دوم آزمون که به صورت تخصصی برگزار شد، اظهار کرد: در مرحله دوم فکر می‌کردیم که این آزمون نسبت به دفعه اول بسیار راحت‌تر باشد زیرا تخصصی‌تر برگزار می‌شد اما متأسفانه دیدیم که مرحله دوم آزمون هم دست کمی از مرحله اول آن نداشت و سؤالات بسیار سخت و کاملاً غیرحرفه‌ای تهیه شده بود، به‌طور مثال در آزمون رشته برق مدار‌‌ها به‌صورت دستی کشیده شده بودند و عکس آنها قرارداده شده بود؛ گویی بر روی یک کاغذ باطله برای دانشجو در داخل کلاس و جهت توضیح مدار کشیده شده باشد.

این شرکت‌کننده تصریح کرد: اوج فاجعه این امتحان زمانی بود که سیستم به مشکل برخورد و پاسخنامه قبل از آن‌که پر شود خود به خود ارسال شد و من به عنوان یک شرکت‌کننده‌ای که پاسخ‌ها را نوشته بودم و تنها می‌خواستم آنها را در پاسخنامه خود وارد کنم به مشکل برخوردم؛ پاسخنامه‌ام سفید ارسال شد و از دور امتحانات کنار رفتم.

یکی دیگر از شرکت‌کنندگان این آزمون گفت: جدای از سؤالات سخت، تغییر زمان برگزاری آن هم یکی از مشکلات بزرگ برای ما شرکت‌کنندگان در آزمون بود.

طراحی سؤالات به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان

درحالی که بسیاری از شرکت‌کنندگان این آزمون ناراضی هستند و طراحی سؤالات و روند برگزاری آن را غیرحرفه‌ای می‌دانند دبیر علمی این آزمون به دفاع از کار خویش می‌پردازد.

حسین کلانتری، دبیر علمی آزمون استخدامی شرکت‌های دانش‌بنیان در رابطه با سؤالات آزمون ابتدایی که شرکت‌کنندگان نسبت به آن اعتراض داشتند گفت: قبل از طراحی آزمون با چند کانون ارزیابی مشورت کردیم و آنها خود نسبت به این موضوع تأکید داشتند که سؤالات مرحله اولیه آزمون حتماً به صورت روان‌شناسی باشد، زیرا روحیه و شخصیت فرد در محیطی که قرار است در آن مشغول به‌کار شود بسیار اهمیت دارد حتی مهم تر از سطح دانش فنی او می‌باشد.

وی ادامه داد: در آزمون ابتدایی سؤالاتی در موضوعات خودشناسی پرسیده شد تا یک کارفرما با شخصیت و روحیه کارمند خود آشنایی پیدا کند؛ این‌که یک فرد تا چه اندازه روحیه کار گروهی داشته باشد برای کارفرما بسیار مهم است لذا مرحله اول آزمون همراه با سؤالات روانشناختی برگزار شد که خود شرکت‌ها می‌خواستند.

آزمون ابتدایی تأثیری در نمره داوطلبان ندارد

دبیر علمی آزمون استخدامی شرکت‌های دانش‌بنیان در خصوص نمره آزمون اولیه تصریح کرد: نکته‌ای که داوطلبان باید به آن توجه کنند این است که نمره آزمون ابتدایی به هیچ وجه در کارنامه داوطلبان ثبت نمی‌شود زیرا به غیر از نمره آن چیزی که اهمیت دارد آشنایی با روحیه یک شخص است.

کلانتری در رابطه با مشکلات فنی آزمون گفت: قبل از برگزاری آزمون ما به داوطلبان گفته بودیم که از چه نکات فنی استفاده کنند و سیستم کامپیوتری خود را بر روی چه ور‌ژنی قرار دهند؛ این‌که یک داوطلب خود این کار‌‌ها ار انجام نداده و نکات فنی را رعایت نکرده است تقصیر برگزارکنند‌گان آزمون نیست، زیرا از قبل اطلاع‌رسانی شده بود کما آن‌که بسیاری از داوطلبان در حین برگزاری آزمون تماس گرفتند و این موضوع را به ما اطلاع دادند و سیستم آنها درست شد.

دبیر علمی آزمون استخدامی شرکت‌های دانش‌بنیان با اشاره به این موضوع که داوطلبان در شهر خود و شهر‌هایی که انتخاب کرده‌اند قبول می‌شوند خاطرنشان کرد: بسیاری از کسانی که در این آزمون شرکت کرده‌اند می‌گویند که شاید در شهر خود انتخاب نشویم، اما در ثبت‌نام ابتدایی از هر داوطلب پرسیده شد که در کدام استان می‌خواهند فعالیت داشته باشد و براساس همان انتخابی که داوطلبان کرده‌اند شهر مورد نظر برای اشتغال هم مشخص می‌شود و اگر آنها در شهر خود نتوانند نمره قبولی را کسب کنند، طبعاً اجباری نیست که حتماً مشغول به‌کار شوند.

کلانتری یادآور شد: اگر هر یک از داوطلبان نسبت به این آزمون و سؤال‌هایش اعتراض دارند می‌توانند با ما تماس بگیرند و این موضوع را بگویند.

چه کسی پاسخگوی داوطلبان است؟

 

برخی از سؤالاتی که هنوز درباره این آزمون بی‌پاسخ مانده‌اند این است که اگر باید برای پاسخ دادن به سؤالات آزمون از یک سیستم و مرورگر خاص استفاده می‌شد چطور در آزمون اولیه این نکته مورد توجه قرار نگرفت و به راحتی پاسخنامه توسط داوطلبان تکمیل و ارسال شد؟ داوطلبان این آزمون در پاسخ به اظهارات دبیر علمی این آزمون می‌گویند که چرا برای برگزارکنندگان این آزمون تمرکز ذهنی شرکت‌کنندگان مهم نبود و قبل از برگزاری آزمون به صورتی کامل و جامعه روند برگزاری آزمون را برای ما توضیح ندادند تا به درستی خود را آماده کنیم؟