شکایت Tap30، Snapp را از کافه بازار حذف کرد!

شکایت Tap30، Snapp را از کافه بازار حذف کرد! یکی از اپ‌استورهای اندروید ایرانی دقیقاً دو روز پس از شکایت یکی از تاکسی‌های موبایلی از اقدام ضدرقابتی رقیبش در شورای رقابت، اپلیکیشن رانندگان آن را حذف کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا؛ دو روز پس از اعلام شکایت یکی از سامانه‌های تاکسی موبایلی از رقیبش […]

شکایت Tap30، Snapp را از کافه بازار حذف کرد!

یکی از اپ‌استورهای اندروید ایرانی دقیقاً دو روز پس از شکایت یکی از تاکسی‌های موبایلی از اقدام ضدرقابتی رقیبش در شورای رقابت، اپلیکیشن رانندگان آن را حذف کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا؛ دو روز پس از اعلام شکایت یکی از سامانه‌های تاکسی موبایلی از رقیبش در شورای رقابت و بررسی این موضوع، اکنون دسترسی به اپلیکیشن رانندگان این سامانه از طریق بزرگ‌ترین اپ‌استور ایرانی مسدود شده است.

ظاهراً مسدود شدن دسترسی به اپلیکیشن رانندگان یکی از سامانه‌های تاکسی موبایلی، به همین شکایت باز می‌گردد زیرا یکی از قوانین کافه بازار برای توسعه‌دهندگانش، حفظ حریم خصوصی کاربران است.

این اپ‌استور در قوانین مرتبط با امنیت و حریم خصوصی خود گفته است: ما و شما متعهد به حفظ حریم شخصی کاربر و ارایه محیطی امن برای او هستیم؛ برنامه‌های مخرب که از اطلاعات شخصی یا دستگاه کاربر سوءاستفاده می‌کنند، به هیچ عنوان در بازار منتشر نخواهند شد.

گویا دلیل این شکایت محدود کردن رانندگان از استفاده انحصاری خدمات اسنپ است؛ براساس ادعای تپسی، ظاهراً شرکت رقیبش به رانندگان این اجازه را نمی‌دهد که به صورت دلخواه اقدام به استفاده از سرویسهای تاکسی آنلاین کنند.

ظاهراً این کار به واسطه دسترسی به گوشی رانندگان و مشاهده اپلیکیشنهای نصب شده روی گوشی آنان صورت می‌گیرد؛ بنابراین رانندگانی که بخواهند به صورت همزمان از چند اپلیکیشن تاکسی آنلاین استفاده کنند باید حداقل دو گوشی داشته باشند.

اکنون به نظر می‌رسد شکایت مذکور منجر به حذف این اپلیکیشن از سمت این اپ‌استور شده است.

پیش از این نیز کارشناسان فضای استارت‌آپی در تذکرات و هشدارهای بسیاری عنوان کرده بودند که باید جلوی انحصارطلبی استارت‌آپ‌های بزرگ گرفته شود زیرا در غیراین صورت فضای مخرب و غیررقابتی کسب‌وکارهای سنتی که پیش از این مورد انتقادات بسیاری بود بر این حوزه نیز سایه خواهد افکند.

 

با توجه به این‌که اسنپ پیش از این نیز با ورود به بخش برنامه‌های نصب شده روی گوشی مشترکانش، اجازه استفاده از اپلیکیشن را به رانندگانی که از برنامه ویز استفاده می‌کردند، نمی‌داد به نوعی حریم خصوصی کاربرانش را نادیده گرفته بود و این موضوع حتی واکنش وزیر ارتباطات را نیز به همراه داشت؛ بنابراین شاید این اپ‌استور ایرانی در آن زمان هم می‌توانست چنین اقدامی را انجام دهد اما این‌که چرا الان اقدام به مسدودسازی کرده هنوز مشخص نیست.