اتفاق‌های اقلیم کردستان تأثیری روی فعالیت کولبر‌ها نداشته است

رییس اتاق اصناف مریوان اتفاق‌های اقلیم کردستان تأثیری روی فعالیت کولبر‌ها نداشته است رییس اتاق اصناف مریوان در مورد فعالیت کولبر‌ها پس از اتفاق‌های سیاسی رقم خورده در عراق و رفراندوم مردم اقلیم کردستان گفت: فعل ‌و انفعالات سیاسی اقلیم کردستان و جبهه‌‍‌گیری‌های سیاسی تا امروز تأثیری روی فعالیت کولبر‌ها نداشته و آنها همچنان به‌کارشان […]

رییس اتاق اصناف مریوان

اتفاق‌های اقلیم کردستان تأثیری روی فعالیت کولبر‌ها نداشته است

رییس اتاق اصناف مریوان در مورد فعالیت کولبر‌ها پس از اتفاق‌های سیاسی رقم خورده در عراق و رفراندوم مردم اقلیم کردستان گفت: فعل ‌و انفعالات سیاسی اقلیم کردستان و جبهه‌‍‌گیری‌های سیاسی تا امروز تأثیری روی فعالیت کولبر‌ها نداشته و آنها همچنان به‌کارشان ادامه می‌دهند. صحبت‌هایی هم درمورد جلوگیری از عبور و مرور کولبر‌ها مطرح شده است که شایعه بوده و کماکان این فعالیت ادامه دارد، چرا که بیش از ۷۰ درصد وسایل صوتی و تصویری منطقه از این راه تأمین می‌شود.

عبدا…مرادی در گفت‌و‌گو با پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران، اظهارکرد: مرز کولبری باشماق باز است و بیش‌تر رفت‌ و آمد کولبر‌ها از این مسیر است. این موضوع را در نظر بگیرید که تمرکز و تأکید مسؤولان شهرستان روی کالاهایی است که آنها وارد می‌کنند. فهرستی بین ۷۰ تا ۸۰ نوع کالا وجود دارد که برای کولبر‌ها ممنوع است. دلیلش هم تولید داخل است و نیازی به وارد کردن آنها و ضربه‌ زدن به تولیدکننده داخلی نیست. برای مثال خشکبار یکی از اقلامی است که مسؤولان تأکید به ممنوعیت وارداتش از طریق کولبر‌ها دارند.

وی با بیان این‌که مجوز عبور هفتگی برای کولبر‌ها تمام اهالی روستاهایی که فاصله‌ای ۵ کیلومتری و یا کم‌تر با مرز دارند، صادر می‌شود، افزود: کولبر حق این کار را دارند و قانون به هر خانواده روستایی اجازه داده تا یک بار در هفته از مرز عبور کرده و کالایی را به عنوان کولبر وارد کند.

رییس اتاق اصناف ادامه‌داد: آنها برای هربار که از مرز می‌گذرند و وسیله‌ای را می‌آورند، ۱۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند. این کمک خرجی است به خانواده‌های مرزنشین تا زندگی‌شان را راحت‌تر بگذرانند. اختلاف یک میلیونی لوازم صوتی و تصویری با مرکز بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ واحد صنفی در مریوان فعالیت می‌کنند و وسایل صوتی و تصویری می‌فروشند.

مردای با بیان این‌که سابقه دو دهه‌ای من در این عرصه نشان می‌دهد که مردم زیادی برای خرید وسایل برقی به کردستان سفر می‌کنند و عده زیادی هم که حتی قصدشان تفریح است، در نهایت وسیله‌ای برقی می‌خرند و با خود به عنوان سوغات می‌برند، گفت: دلیلش هم اختلاف قیمت است؛ چرا که چیزی بین یک تا ۱٫۵ میلیون تومان اختلاف قیمت با تهران وجود دارد و این دلیل قانع‌کننده‌ای است. جهیزیه‌هایی که از کردستان تأمین می‌شوند میزان استقبال از بازار و فروش لوازم خانگی با عواملی چون مناسبت‌های مذهبی تغییر می‌کند و در ماه‌هایی مانند ماه رمضان، محرم و صفر فروش در کم‌ترین حد خود است، چون عروسی برگزار نمی‌شود و مردم هم جهیزیه نمی‌خرند. در حالی‌که در دیگر ماه‌های سال خرید لوازم صوتی و تصویری و دیگر لوازم خانگی با استقبال بالایی مواجه است و گاه روزانه بیش از هزار ماشین بار لوازم صوتی از بازار مریوان راهی شهرهای مختلف می‌شدند.