آغاز تولید دنا پلاس توربو و ۲۰۷ صندوق‌دار اتوماتیک

با حضور رییس مجلس صورت گرفت آغاز تولید دنا پلاس توربو و ۲۰۷ صندوق‌دار اتوماتیک تولید دو محصول دنا پلاس توربو و ۲۰۷صندوق‌دار اتوماتیک با حضور دکترعلی‌لاریجانی، رییس مجلس‌شورای‌اسلامی و دکترمحمدشریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت در ایران خودرو آغاز شد به گزارش ایکوپرس، در مراسم آغاز تولید این دو محصول عزیزاکبریان، رییس و اعضای […]

با حضور رییس مجلس صورت گرفت

آغاز تولید دنا پلاس توربو و ۲۰۷ صندوق‌دار اتوماتیک

تولید دو محصول دنا پلاس توربو و ۲۰۷صندوق‌دار اتوماتیک با حضور دکترعلی‌لاریجانی، رییس مجلس‌شورای‌اسلامی و دکترمحمدشریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت در ایران خودرو آغاز شد

به گزارش ایکوپرس، در مراسم آغاز تولید این دو محصول عزیزاکبریان، رییس و اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، جمعی از مدیران وزارت صنعت، مدیرعامل و مدیران گروه صنعتی ایران خودرو حضور داشتند.

رییس مجلس‌شورای‌اسلامی علاوه بر افتتاح آغاز تولید دو محصول ایران خودرو، از بخش‌های مختلف تولید و مرکز طراحی و توسعه محصولات جدید این گروه صنعتی بازدید کرد و در جریان آخرین فعالیت‌ها و دستاورد‌‌ها قرار گرفت.

گفتنی است، دنا پلاس توربو مجهز به فناوری توربو بوده که این سیستم باعث افزایش گشتاور و قدرت با حفظ نسبی مصرف سوخت شده و نتیجه آن سرعت و عملکرد مناسب خودرو در جاده است.

همچنین محصول ۲۰۷ صندوق‌دار اتوماتیک براساس تمایل مشتریان ایرانی به خرید خودروهای صندوق‌دار و مجهز به گیربکس اتوماتیک بدون اتکا به پژو به عنوان یک خودروی خانواده طراحی شده است تا گامی جدید در راستای افزایش رضایت مشتریان و حفظ سهم بازار برداشته شود.

در این مراسم وزیر صمت با اشاره به وضعیت صنعت خودرو از ابتدا تا به امروز و فراز و نشیب‌های بسیار آن گفت: این صنعت از تحریم‌های ظالمانه عبور کرده و متحمل سختی‌های بسیاری شده است.

وی با بیان این‌که امروز بین خواسته‌های به حق مردم و تولیدات خودروسازان کشور فاصله وجود دارد، گفت: بخشی از این اتفاق ناشی از عوامل درون‌زا و بخشی دیگر مربوط به عوامل برون‌زا و خارج از اراده خودروسازان است. حمایت‌های دولتی از صنعت خودرو باعث عقب‌افتادگی و جلوگیری از پیشرفت‌های این صنعت شده است.

شریعتمداری با تأکید بر ایجاد ۱٫۶ شغل جدید به ازای تولید هر خودرو و ایجاد اشتغال در صنعت قطعه‌سازی، صنایع پایین و بالا‌دستی و خدمات خودرویی اظهارداشت: امروز نزدیک به ۳۰ بنگاه کوچک و بزرگ خودروسازی در ایران فعال هستند و ایران خودرو نیز هنوز پیشتاز خودروسازی کشور است.

وی با اشاره به سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ در صنعت خودرو گفت: در سال ۱۴۰۴ اهداف دستیابی به رتبه نخست خودروسازی منطقه، پنجم آسیا و یازدهم جهان، هدف‌گذاری شده و تولید دست‌کم ۳ میلیون دستگاه خودرو در آن سال مدنظر است. همچنین تولید ۱۲۰ هزار خودروی تجاری و صادرات ۳۰ هزار دستگاه از آنها در دستور کار خواهد بود.

وی با اشاره به نقش مهم صنعت خودرو در اقتصاد کشور تصریح کرد: امروز خودروسازی کشور تأمین‌کننده ۳,۵ درصد تولید ناخالص داخلی کشور است که ارتقای آن به ۴ درصد در افق ۱۴۰۴ برنامه‌ریزی شده است.

شریعتمداری افزود: امروز ۱۸,۸ درصد ارزش افزوده کل صنعت کشور در خودروسازی است که تا سال ۱۴۰۴ باید به ۲۰ درصد افزایش یابد. تا پایان آبان‌ماه امسال تولید خودرو ۱۷ درصد رشد داشته باشد و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان امسال به هدف تولید یک میلیون و ۶۵۰ هزار دستگاه خودرو برسیم.

وی در ادامه به عمده‌‌‌ترین چالش‌های صنعت خودروسازی کشور اشاره و بیان‌کرد: مالکیت دولتی و تحمیل سرمایه‌گذاری غیراقتصادی به شرکت‌های خودروسازی، از جمله این مشکلات است و دولت باید سهم خود را از مالکیت و مدیریت شرکت‌های خودروسازی به صفر برساند. همچنین تحمیل نیروی انسانی مازاد، قیمت‌گذاری محصولات، نبود ثبات سیاست‌ها و ضعف نظام تأمین مالی از دیگر مشکلات این صنعت است.

شریعتمداری ادامه‌داد: خودروسازی اکنون نیازمند ۴۰ هزار میلیارد ریال سرمایه در گردش با نرخ‌های مناسب است، اما متأسفانه در قراردادهای بانکی تفاوتی بین این صنعت پیشتاز و سایر صنایع در نظر گرفته نمی‌شود. خودروسازی که می‌تواند ۶۰ صنعت دیگر را به دنبال خود بکشد، صنعت دوم کشور از این نظر است و بر این اساس باید در زمینه حجم و نرخ تسهیلات بانکی به این صنعت تفاوت قائل شد. وی با اشاره به مشکلات صنعت قطعه‌سازی کشور خاطرنشان کرد: امروز هزار و ۲۰۰ قطعه‌ساز در کشور مشغول فعالیت هستند و تجمیع قطعه‌سازان، آینده خودروسازی کشور را تضمین خواهد کرد. شریعتمداری همچنین از برنامه‌ریزان برای تدوین برنامه ۳ ساله نوسازی صنعت قطعه‌سازی با هدف صادرات‌گرا کردن این صنعت خبر داد. وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره برنامه تدوین شده برای تزریق منابع مالی جدید به بخش صنعت نیز گفت: در این رابطه ۱۰ هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی، ۱۰ هزار میلیارد تومان نیز از سوی دولت، ۱۰ هزار میلیارد تومان از سوی بانک‌ها و نصف آن از سوی بخش خصوصی تأمین و به صنعت کشور تزریق خواهد شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان‌کرد: قیمت‌گذاری محصولات از دیگر مشکلات مهم صنعت خودرو است. به عنوان مثال اگر قیمت فولاد و دیگر مواداولیه افزایش یابد، خودروسازان قادر به افزایش قیمت محصولات خود نیستند. شریعتمداری اظهارکرد: اقتصادی نبودن تیراژ تولید از دیگر مشکلات صنعت خودرو است، ضمن آن‌که توجه کافی به تحقیق و توسعه صورت نگرفته و ارتباط با صاحبان تکنولوژی خارجی نیز محدود بوده است.

وی با توجه به این‌که صرفه و مقیاس پایین و توجه به تحقیق و توسعه از دیگر مشکلات این صنعت است، افزود: بخش‌های تحقیق و توسعه صنایع خودروسازی کشور ارتباط گسترده‌ای با خارجی‌‌ها نداشته و محدودیت دارند، اما در قراردادهای اخیر خودرویی، از جمله با پژو و رنو به این مهم تأکید شده است که می‌تواند تحولی به ویژه در زمینه طراحی پلتفرم در داخل به وجود آورد.

در این مراسم علی‌لاریجانی با بیان این‌که حمایت مجلس از صنعت خودرو در گرو رعایت چند نکته از سوی خودروسازان است، اظهارکرد: ایران خودرو از مجلس خواسته است حمایت لازم را از خودروسازی داشته باشد. ما حمایت می‌کنیم ولی برای حمایت بیش‌تر شروطی داریم که این شرکت خودروسازی باید به آن توجه کند.

وی افزود: اولین شرط این است که وضعیت ایمنی خودرو‌‌ها بالا برود. متأسفانه برخی محصولات، ایمنی لازم را ندارند و برای ما جان مردم مهم است.

لاریجانی با بیان این‌که قرار است تولیدی با ایمنی متناسب وضع ایران صورت بگیرد، گفت: متأسفانه سالانه ۱۶ هزار نفر در تصادف رانندگی کشته و عده‌ای نیز مجروح و معلول می‌شوند، این آمار کمی نیست، از نظر دینی، عقلی و ملی مدیران خودروسازی وظیفه دارند ایمنی لازم را در خودرو‌‌ها لحاظ کنند. رییس مجلس‌شورای‌اسلامی تأکید‌کرد: ما از خودروسازان می‌خواهیم کیفیت خودرو‌‌ها را بالا ببرند، اگر این اتفاق رخ دهد، حتی اگر شده از صندوق توسعه ملی به آنها وام می‌دهیم.

لاریجانی شرط بعدی را به‌کارگیری استعدادهای جوان دانست و گفت: خودروسازی، فناوری پیچیده‌ای است و در این زمینه دانشجویان خوبی داریم که شما می‌توانید آنها را به‌کار بگیرید و نگذارید به خارج از کشور بروند. وی همچنین بیان کرد: اگر کیفیت کار و محصولات ایران خودرو در این موارد بالا برود ما حمایت‌های لازم را خواهیم داشت و با پشتیبان‌های لازم در بازار‌های جهانی روبه‌رو خواهیم شد.

رییس مجلس‌شورای‌اسلامی خطاب به خودروسازان تصریح‌کرد: تا شما خصوصی نشوید و رقابت واقعی ایجاد نشود، بسیاری از کار‌‌ها تحقق نمی‌یابد.

 

وی در پایان گفت: خودورسازان در زمینه قطعه‌سازی و صادرات اقدامات خوبی را انجام داده‌اند، اما لازم است در این زمینه تلاش‌هایمان را بیش‌تر کنیم و برنامه‌های مدونی داشته باشیم.