اردوغان، اتریش و چالشی به نام عضویت اتحادیه اروپا

اردوغان، اتریش و چالشی به نام عضویت اتحادیه اروپا رییس‌جمهور ترکیه با دردسر تازه‌ای در اتحادیه اروپا روبه‌رو شده است. تشکیل دولت ائتلافی اتریش در وین به هیچ عنوان خبر خوبی برای رجب‌طیب‌اردوغان و سران حزب عدالت و توسعه نبوده است. به گزارش مهر، دولت ائتلافی اتریش متشکل از حزب آزادی (وابسته به جریان راست […]

اردوغان، اتریش و چالشی به نام عضویت اتحادیه اروپا

رییس‌جمهور ترکیه با دردسر تازه‌ای در اتحادیه اروپا روبه‌رو شده است. تشکیل دولت ائتلافی اتریش در وین به هیچ عنوان خبر خوبی برای رجب‌طیب‌اردوغان و سران حزب عدالت و توسعه نبوده است.

به گزارش مهر، دولت ائتلافی اتریش متشکل از حزب آزادی (وابسته به جریان راست افراطی) و جریان راست میانه به رهبری «سباستین‌کورتز»، فعالیت رسمی خود را آغاز کرده است. یکی از وجوه اشتراک دو جریان راست میانه و راست افراطی در اتریش، مخالفت مطلق با عضویت ترکیه در اتحادیه اروپاست. البته طی سال‌های گذشته نیز این مخالفت به صورت نسبی وجود داشت، اما تأسیس دولت ائتلافی میان دو جریان راست میانه و راست افراطی، جایی را برای بازگشت وین از مواضع خود علیه ترکیه باقی نگذاشته است.

بدون شک استقرار دولت ائتلافی در اتریش، موانع سختی را در مسیر مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا ایجاد خواهد کرد. از آنجا که عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا باید با موافقت همه اعضای این مجموعه همراه باشد، حداقل طی ۴ تا ۵ سال آتی اساساً نمی‌توان از پیشرفت در مذاکرات عضویت ترکیه در اروپای واحد سخنی به میان آورد. نکته قابل تأمل این‌که مقامات اتریشی بار‌ها در مواضع رسمی خود اعلام کرده‌اند که با عضویت ترکیه در اروپا مخالفتی مبنایی و اساسی دارند. همچنین چنانچه دولت ائتلافی جدید اتریش اعلام کرده است، وین درصدد است دیگر بازیگران اروپایی را نیز برای مخالفت با عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا ترغیب نماید.

طی سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ میلادی، نیکلاسارکوزی، رییس‌جمهور اسبق فرانسه نیز به اتخاذ مواضع ضد ترکیه‌ای در اتحادیه اروپا شهرت داشت. او نیز اساساً با عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا مخالف بود. سارکوزی معتقد بود که در بهترین حالت ممکن، ترکیه می‌تواند حکم یک «شریک با اولویت» را برای اتحادیه اروپا داشته باشد. اگرچه سارکوزی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ مغلوب «اولاند» نامزد حزب سوسیالیست شد، اما طی سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ نیز عملاً اتفاقی در مسیر عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا رخ نداد و بالعکس، شاهد تقابل بیش‌تر آنکارا و اروپای واحد و شکست عملی مذاکرات بودیم.

نکته قابل تأمل این‌که در حال حاضر نیز دولت جدید اتریش مخالفت مبنایی با عضویت ترکیه در اروپای واحد را در دستور کار قرارداده و حتی بر روی این مسأله به عنوان یکی از نقاط پررنگ حوزه سیاست خارجی خود تأکید کرده است. این موضع‌گیری سخت دولت جدید اتریش، واکنش مقامات ترکیه‌ای را برانگیخته است. عمرچیلک، وزیر امور اتحادیه اروپ و مذاکره‌کننده ارشد ترکیه در این خصوص عنوان کرده است: این اقدام دولت اتریش با اصول و ارزش‌های دموکراسی مغایر است.: دولت ائتلافی متشکل از راست میانه و احزاب راست افراطی، بدون تأخیر، حمله به اصول و ارزش‌های دموکراسی را آغاز کرده است. به دولت جدید اتریش اعلام کرده که با مذاکرات اتحادیه اروپا برای الحاق ترکیه مخالف است و قصد دارد متحدانی برای دستیابی به این هدف خود در داخل اتحادیه پیدا کند. وی سباستین‌کورتس وزیر امور خارجه سابق که اکنون رییس حزب و نخست‌وزیر اتریش شده است، افکاری رادیکال‌تر از افراط‌گرایان راست دارد.

 

در هر حال به نظر می‌رسد طی سال‌های آتی، تقابل اتریش و ترکیه بر سر موضوعات مختلفی از جمله روند برگزاری مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا به نقطه اوج خود برسد. موضوعی که مسلماً برای رجب‌طیب‌اردوغان و همراهانش خوشایند نخواهد بود.