وقت زلزله!

آماده باش مدت‌دار در پایتخت وقت زلزله! گروه اجتماعی- زلزله؛ جدید‌‌ترین مشکل پایتخت‌نشینان پس از آلودگی هوا، ترافیک، دود و آلودگی صوتی! تهرانی که سال‌ها است از داشتن پاییز واقعی محروم است و ترافیک و دود را به عنوان مهمان ناخوانده‌‌اش پذیرفته اکنون باید با بد‌‌ترین مهمانش مواجه شود! مهمانی که نه عزا می‌شناسد و […]

آماده باش مدت‌دار در پایتخت

وقت زلزله!

گروه اجتماعی- زلزله؛ جدید‌‌ترین مشکل پایتخت‌نشینان پس از آلودگی هوا، ترافیک، دود و آلودگی صوتی!

تهرانی که سال‌ها است از داشتن پاییز واقعی محروم است و ترافیک و دود را به عنوان مهمان ناخوانده‌‌اش پذیرفته اکنون باید با بد‌‌ترین مهمانش مواجه شود! مهمانی که نه عزا می‌شناسد و نه عروسی. نه پیر می‌شناسد و نه جوان و خلاصه هیچ چیزی جلودارش نیست.

زلزله اکنون نزدیک‌تر از آن چیزی است که پیشتر فکر می‌کردیم. کارشناسان زمین‌شناسی سال‌ها است که از وقوع فاجعه‌ای خبر می‌دهند که باعث نابودی هزاران و بلکه میلیون‌ها انسان خواهد شد.

زلزله ۲۳:۲۷ چهارشنبه شب تلنگری جدی به همه پایتخت‌نشینان بود. در این شب تهران کاملاً به اصطلاح ترافیکی قفل شد و پمپ بنزین‌‌ها شلوغ‌‌‌ترین مکان‌ها بود! تهران بعد از به یک دهه، شاهد زلزله‌ای نسبتاً سنگین بود. مرکز زلزله «ملارد» بود؛ بیخ گوش تهران بزرگ و باعث شد تهرانی‌‌ها و البرزی‌‌ها شب را تا صبح بیرون از خانه و در چادر، ماشین، پارک و کنار خیابان بگذارنند.

رادیو نیز بعد از سال‌ها رُخی نمایاند و اکثر مردم بعد از مدت‌‌ها به غریب آشنایشان دل بستند تا از آخرین وضعیت زلزله مطلع شوند.

توصیه‌های آتش‌نشانی در هنگام وقوع زلزله

*اگر به هنگام وقوع زمین‌لرزه، داخل ساختمان مسکونی هستید تا حد امکان به پناهگاه یا نقاط امن بروید، چون ساختمان شما با خطر ریزش روبه‌رو است.

*زمانی گفته می‌شد در زمان زلزله در چارچوب در‌‌ها قرار بگیرید، چون در گذشته دیوار‌‌ها و چارچوب‌‌‌ها محکم‌تر بودند، اما درحال حاضر اینگونه نیست. میز‌‌ها هم غالباً شیشه‌ای شده و استحکام زیادی ندارند.

*باید جای ستون‌های داخل دیوار را شناسایی کنید چون یکی از بهترین نقاط مقابل ستون‌هاست نه بدنه دیوارها. از در‌‌ها و پنجره‌های شیشه‌دار هم باید دوری کنید.

*همیشه یک کیف کوچک محتوی چند بطری آب، کنسرو، دارو، مدارک شناسایی و… در منزل داشته باشید و قبل از اتمام تاریخ مصرف، آنها را مصرف کرده و جایگزین کنید.

*اگر در هنگام وقوع زلزله، خارج از منزل بودید، باید روی زمین نشسته و به کمک بازو‌‌ها و دست‌های خود، سر و پشت گردن را محافظت کنید و از ساختمان‌های بلندمرتبه و شیشه‌ای و ساختمان‌های درحال ساخت دور شوید. همچنین باید از دیوارها، کابل‌ها و تیرهای برق، تابلوهای تبلیغاتی، ستون‌‌‌ها و پل‌‌‌ها و درخت‌های پوسیده فاصله بگیرید.

*در صورتی که به هنگام وقوع زمین‌لرزه در مکان‌های عمومی باشید، از هجوم به سمت درهای خروج خودداری کرده و از شیشه‌ها دور شوید. در این مواقع، باید در گوشه امنی پناه گرفته و با کیف، کتاب و یا دست از سر و گردن خود محافظت کنید.

*اگر به هنگام زلزله، در حال رانندگی بودید، خودروی خود را به سمت راست خیابان هدایت کرده و بایستید؛ اما نباید خودروی خود را در مجاورت ساختمان‌های بلند، تیرهای برق و پل‌‌‌ها متوقف کنید. از خودرو خارج نشوید و رادیو را روشن نگه دارید تا در جریان آخرین اخبار و توصیه‌ها قرار بگیرید.

* باید کپسول آتش‌نشانی مناسبی در منزل داشته باشید، در مورد نحوه استفاده از آن آموزش ببینید و حتی‌الامکان آن را در آشپزخانه قرار دهید.

* جهت پیشگیری از سوءاستفاده افراد سودجو در صورت ترک منزل، در داخل خودرو نزدیک به محل زندگی پناه بگیرید و مشخصات خود و اعضای خانواده را در اختیار نیروهای امدادی قرار دهید.

گفتنی است زلزله ۵٫۲ ریشتری ملارد و در نزدیکی تهران هشداری جدی برای کلان شهری است که میلیون‌‌ها نفر جمعیت دارد و هر لحظه امکان اتفاق فاجعه‌ای در آن امکان دارد و باید که مسؤولان تا دیر نشده فکری به حال این کلان‌شهر کنند. این زلزله کلان‌شهر تهران و استان‌های البرز، قم و قزوین را لرزاند.