ممانعت از خام‌فروشی و کشف قیمت عادله با اتاق شیشه‌ای بورس کالا

ممانعت از خام‌فروشی و کشف قیمت عادله با اتاق شیشه‌ای بورس کالا گروه معدن وزمین -بورس کالا بازاری است تشکل و سازمان‌یافته که در آن به‌طور منظم کالاهای معین با روش‌هایی از قبل تعریف شده مورد معامله قرار می‌گیرند. در این بازار تعداد زیادی عرضه‌کننده و خریدار از طریق کارگزاران اقدام به معامله می‌کنند، به […]

ممانعت از خام‌فروشی و کشف قیمت عادله با اتاق شیشه‌ای بورس کالا

گروه معدن وزمین -بورس کالا بازاری است تشکل و سازمان‌یافته که در آن به‌طور منظم کالاهای معین با روش‌هایی از قبل تعریف شده مورد معامله قرار می‌گیرند. در این بازار تعداد زیادی عرضه‌کننده و خریدار از طریق کارگزاران اقدام به معامله می‌کنند،

به گزارش مناقصه مزایده -به‌طوری که در ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و آیین‌نامه اجرایی آن به صادرات محصولات از طریق بورس کالای ایران برای جلوگیری از خام‌فروشی تأکید شده و اجرای آن می‌تواند ضمن شفاف‌سازی در بازار صنایع مختلف، به کشف واقعی قیمت محصولات نیز کمک کند. طبق این ماده دولت باید زمینه صادرات مواد با ارزش‌افزوده بالاتر را فراهم کرده و برای تحقق آن از عوارض یا مشوق‌هایی استفاده کند.

از مزایای بورس کالا کشف قیمت عادلانه سنگ‌آهن می‌باشد از سوی دیگر به علت پایین بودن قیمت سنگ‌آهن در بازار؛ پرداخت وجه آن نیز با تأخیر صورت می‌گیرد؛ بنابراین با ورود این محصول به بورس کالا به‌طور حتم قیمت مناسبی برای محصول کشف شده و پرداخت پول سریع‌تر صورت می‌گیرد.

از دیگر مزایای عرضه سنگ‌آهن در بورس کالا این محصول ۳ بار در بورس عرضه می‌شود و در صورتی که خریداری نداشته باشد، صادر شود؛ به این ترتیب فروخته نشدن سنگ‌آهن در تالار داخلی بورس کالا به این معنا خواهد بود که برای این محصول در داخل کشور نیازی وجود ندارد، در نتیجه می‌تواند مجوز صادرات بگیرد

نقش بورس کالا در رونق بخشی صنایع معدنی

همچنین در این رابطه، مهدی کرباسیان، معاون وزیر صنعت معدن و تجارت، بورس کالای ایران را به عنوان یکی از بخش‌های اثرگذار در رونق صنایع معدنی و به ویژه صنعت فولاد ایران دانست.

کرباسیان با تأکید بر این‌که بورس کالا زمینه شفافیت در معاملات را فراهم می‌کند، گفت: باید دقت داشت که هدف از ایجاد مجموعه‌ای به نام «بورس کالا» کشف قیمت کالا‌ها براساس رویکرد عرضه و تقاضا بوده و هست. این یکی از کارکردهای بسیار مهم بورس کالا در بازار سرمایه است تا به تعادل منطقی در مکانیزم عرضه و تقاضا کمک کند و به دنبال آن عرضه‌کننده و تقاضاکننده بتوانند بدون مشکل در بخش‌های مختلفی مانند محصولات پتروشیمی، کشاورزی و صنعتی فعالیت کنند. نکته مهم‌تر از کشف قیمت در اقتصاد کالا‌ها این است که امکان ایجاد ابزارهای مالی بر اساس همین کشف قیمت و معاملات نقدی فراهم شود.

وی افزود: بورس به شکل عمومی و بورس کالا به‌طور خاص یکی از محورهای مهم در شفافیت است. در این بخش عرضه و تقاضا به صورت شفاف ارایه شده که ضمن افزایش کیفیت و استانداردسازی تولید، قیمت‌ها به صورت بین‌المللی با بازارهای بین‌المللی در تعادل هستند. در این بین سیستم‌های نظارتی و مالیاتی هم به صورت شفاف می‌توانند وظایف خود را انجام دهند.

کرباسیان گفت: بخش خصوصی به دلیل ریسک زیاد در بخش معدن، زیاد وارد سرمایه‌گذاری‌ها نمی‌شود و برای کاهش ریسک، باید دولت در این موضوع ورود کند.

وی ادامه داد: در مناطق مختلف نظیر لرستان، آذربایجان‌غربی و کهگیلویه‌وبویراحمد طرح‌ها تعریف شده که نیازمند استفاده از ابزار بورس برای توسعه این طرح‌ها و نیز ایجاد طرح‌های جدید است.

رییس هیأت عامل ایمیدرو با اشاره به نقش بورس در توسعه کشور گفت: چاپ اوراق مشارکت ارزی و ریالی، صندوق پروژه فروش کل محصولات در بورس کالا و حمایت از شرکت‌های سهامی عام و پذیرش آنها در بورس، به سلامت اقتصادی و توسعه کشور کمک می‌کند که بورس در این زمینه نقش پررنگی دارد.

وی ادامه داد: اگر خواستار توسعه هستیم، باید بورس ما جسورتر، با شهامت بیش‌تر و با تصمیم‌گیری بهتر کار خود را انجام دهد و باید دولت هم در این زمینه به کمک بورس‌ آید، البته باید ریسک آن را هم بپذیرد.

تبدیل شدن به مرجعیت قیمتی در بازارهای بین‌المللی

رییس هیأت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در مورد مرجعیت قیمتی کالا‌ها در بورس کالای ایران اظهار کرد: ما باید این نکته را در نظر داشته باشیم که نباید به شکل دستوری عمل کنیم؛ چراکه اگر هر عملی در حوزه نظارت به شکل دستوری باشد، بازار به سمت غیرشفاف بودن خواهد رفت. در این رابطه بورس کالا وظیفه نظارت و تأمین منافع تولیدکننده، عرضه‌کننده و… را دارد؛ با همه این تفاسیر اگر نهادهای مختلف از سازوکار بورس کالا حمایت جدی و عملی داشته باشند، به‌طوری که محصولات مختلف با تمرکز در بورس کالا مورد معامله قرار گیرند، تابلوی این بورس می‌تواند به مرجعیت قیمتی کالا‌ها در بازارهای بین‌المللی تبدیل شود.

وی بورس کالای ایران را یکی از بخش‌های اثرگذار در رونق صنعت فولاد دانست و گفت: باید بپذیریم که باید جایگاه بهتری در دنیا و به ویژه در منطقه در حوزه معدن و صنایع معدنی داشته باشیم که زنجیره فولاد یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن اشاره به سابقه عرضه فولاد در بورس کالا و نقش آن در حذف رانت و افزایش شفافیت معاملات این صنعت، اظهار کرد: محصولات فولادی از سال ۱۳۸۲در بورس کالای ایران عرضه شده و بحث بورس کالا و به‌طور کلی فعالیت همه بورس‌ها یکی از محورهای اساسی است که می‌تواند در شفاف‌سازی و سلامت اقتصادی کشور و جلوگیری از رانت و فساد در کشور نقش مهمی ایفا کند.

وی افزود: بنابراین با توجه به مزیت‌هایی که در این بورس وجود دارد، عرضه محصولات صنایع مختلف به ویژه فولاد در بورس کالای ایران هم به نفع تولیدکننده بوده و هم به نفع مصرف‌کننده است.

تکمیل زنجیره عرضه فولاد در بورس کالا

در این رابطه حامدسلطانی‌نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران با تأکید بر لزوم عرضه کل زنجیره فولاد در چرخه بورس کالا، گفت: از طریق عرضه کامل زنجیره تولید در بورس، امکان رعایت منافع واحدهای بالادستی و پایین دستی و کشف قیمت مناسب فراهم می‌شود.

 سلطانی‌نژاد با تأکید بر این‌که عرضه کل زنجیره صنعت فولاد در بورس کالا موردنظر ماست، بیان داشت: بورس کالا را می‌توان فرصتی برای رقابت شفاف دانست.

مدیرعامل بورس کالا افزود: در واقع بورس کالا ابزاری است که به کشف قیمت محصولات کمک می‌کند و اگر عرضه کل زنجیره تولید فولاد در بورس صورت گیرد شفافیت بر همه مراحل معامله آن حاکم می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین بهتر آن است که کل زنجیره فولاد در بورس کالا مورد معامله قرار گیرد؛ به‌طوری که شفاف‌سازی فقط برای بخشی از ساختار زنجیره تولید به صلاح صنعت نیست، بلکه باید کل زنجیره شفاف شده و فرایند کشف قیمت آن هم مشخص باشد که این مهم در بورس کالا می‌تواند اتفاق بیفتد.

به گفته سلطانی‌نژاد، شفاف‌سازی نباید مخصوص صنایع بالادستی باشد؛ بلکه باید صنایع پایین‌دستی نیز با شفافیت در حوزه تولیدشان گام ‌بردارند.

مدیرعامل بورس کالای ایران ادامه داد: در سال‌های اخیر با بهره‌برداری از پروژه‌های مختلف، می‌توان گفت یک بازار خوب در حوزه فولاد شکل گرفته است. اما همچنان نکته موجود در این میان بحث قیمت در صنعت فولاد ایران است. به‌طوری که میان صنایع بالادستی و پایین دستی در حوزه قیمت‌ها اختلاف نظرهایی وجود دارد و عرضه کل زنجیره تولید در بورس کالا می‌تواند به این چالش‌ها خاتمه داده و اجازه دهد تا قیمت واقعی در این بازار کشف شود.

وی به شفافیت فعالیت‌های اقتصادی از طریق مکانیسم بورس کالا اشاره کرد و گفت: اگر می‌خواهیم در حوزه صادرات شفاف باشیم، باید واردات شفاف داشته باشیم. همچنین نحوه قیمت گذاری و نحوه تخصیص محصولات وارداتی هم باید مشخص باشد که این اتفاق در بورس کالا قابلیت اجرایی دارد.

 

مدیرعامل بورس کالا با اشاره به یکی از مهم‌ترین کارکردهای بورس کالا برای افزایش کارایی صنعت فولاد، گفت: یکی از کارایی‌های مهم عرضه محصولات در بورس ایجاد کارایی تخصیص است.