«ستارهدارها» با وزیر علوم مستقیماً مکاتبه کنند! وزیر علوم گفت: هر کدام از داوطلبان امسال که فکر میکنند به دلیل موانعی از جمله ستارهدار شدن نتوانستهاند وارد دانشگاه شوند، همراه با دلایل خود مستقیماً با من مکاتبه کنند تا به پروندهشان رسیدگی شود. به گزارش ایسنا، منصورغلامی در نشستی خبری که در حاشیه بازدید از […]
«ستارهدارها» با وزیر علوم مستقیماً مکاتبه کنند!
وزیر علوم گفت: هر کدام از داوطلبان امسال که فکر میکنند به دلیل موانعی از جمله ستارهدار شدن نتوانستهاند وارد دانشگاه شوند، همراه با دلایل خود مستقیماً با من مکاتبه کنند تا به پروندهشان رسیدگی شود.
به گزارش ایسنا، منصورغلامی در نشستی خبری که در حاشیه بازدید از باشگاه مفاخر و پیشکسوتان دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، در خصوص اظهارات اخیر خود که عنوان کرده بود دانشجوی ستارهدار نداریم و آنان کسانی هستند که نقص پرونده دارند، اظهارکرد: آنچه تاکنون مطرح شده این است که بعضاً در سالهای گذشته برخی داوطلبان در تکمیل مراحل ورود به دانشگاه با برخی موانع از جمله مباحث گزینشی روبهرو شدهاند. عملاً این افراد هنوز دانشجو نشده بودند که اسم آنها را دانشجوی ستارهدار بگذاریم.
وی با اشاره به اینکه اشخاصی که مورد بحث بوده اصلاً دانشجو نبودهاند بلکه داوطلب ورود به دانشگاه بودهاند، ادامهداد: با همان اصطلاح رایج در شرایط فعلی و بدون اینکه به تاریخچه قضیه و سالهای گذشته وارد شوم، بعد از ورود به وزارتخانه و در بررسی امور متوجه شدم هنوز پرونده پذیرش عدهای از افراد در دانشگاه تکمیل نشده و پشت خط ورود به دانشگاه هستند که به نظر من اشتباهاً به آنها دانشجو میگویند، زیرا آنها هنوز دانشجو نشدهاند. دانشجویان پس از گذراندن هر مقطع از دانشجویی خارج میشوند و بعد از ثبت نام در دانشگاه دوباره دانشجو خواهند شد.
وزیر علوم تصریحکرد: در بررسیهای اولیه مشخص شد که نیت همه مسؤولان مربوطه بر این است که مشکل حل و پرونده افراد تکمیل شود و آنها وارد دانشگاه شوند.
غلامی عنوانکرد: تعداد معدودی از افراد بودند که به دلایل مختلف از جمله فعالیتهای اجتماعی و سیاسی برایشان سؤال بود که در سابقه خود محکومیت دارند یا ندارند که مسایل این مجموعه هم با کمک مسؤولین و نهادهای ذیربط حل شده است و الان برای داوطلبان ورود به دانشگاه در مقاطع ارشد و دکتری سال ۹۶ مشکلی به لحاظ اصطلاح معروف دانشجوی ستاره دار نداریم.
وی با اشاره به اینکه ممکن است عدهای از افراد مدعی شوند که در سالهای گذشته به دلیل ستارهدار شدن نتوانستهاند وارد دانشگاه شوند، تصریحکرد: ضمن اینکه مسؤولیت آن سالها با من نیست اما پیگیری درخواستهای این افراد هم انجام میشود.
وزیر علوم اضافهکرد: هر دانشجویی که خلاف مقررات دانشگاه اقدامی انجام دهد، کمیته انضباطی به آن تخلف رسیدگی میکند و براساس آییننامه رأی صادر میشود؛ ممکن است بعضاً رأیها منجر به اخراج دانشجو شود که این موضوع ربطی به ستارهدار شدن معروف ندارد.
غلامی در خصوص مهمترین برنامههای وزارت علوم عنوانکرد: دولت دوازدهم با چالشهایی همچون توسعه اقتصادی و مسایل مربوط به آن روبهرو است. آموزش عالی کشور بدنه فکری جامعه است و علاوه بر آموزش دانشآموختگان باسواد و توانمند باید زمینههای همکاری محققین با بخش صنعتی کشور را برای ارتقای جایگاه صنعت و حضور در حوزههای فناوری را انجام دهد. این موارد ضرورتهای حرکت در مسیر توسعه هستند.
وی افزود: حضور جامعه دانشگاهی در درون صنعت و از نگاه دیگر در داخل جامعه برای حل مشکلات صنعت و جامعه از برنامههای وزارت علوم است. از مهمترین چالشهای وزارت علوم ضعیف بودن این ارتباط و زمینههای اقتصادی این موضوع است. صنایع توانمند ما کم هستند و رقابتها در عرصه اقتصادی ضعیف است و نیاز به بهرهگیری از دانشگاهها احساس میشود اما حرکت به این سمت کند است.
وزیر علوم عنوانکرد: از طرف دیگر در سطح دانشگاهها هم با پشتیبانیهای مالی بیشتری باید وارد این عرصه شویم که فناوری روز را در اختیار محققانمان قرار دهیم تا برای حل مسایل و ایجاد شرایط رقابت در سطح بینالمللی با فناوری روز کار کنند. آنها سواد این کار را دارند اما باید تجهیزات را فراهم کنیم. برای تقویت و تجهیز امکانات دانشگاهها باید بیش از پیش کمک کنیم.
وی افزود: دانشگاهها در برخی زمینهها همچون IT کاملاً بهروز هستند. اکنون شرکتهای دانشبنیانی داریم که در طی ۷ سال به شرکتهای بزرگ دنیا تبدیل شدهاند. بیش از ۳۰۰۰ شرکت دانشبنیان در کشور داریم که برخی از آنها در نوع خود در سطح دنیا در بالاترین سطحها قرار گرفتهاند.
غلامی در خصوص نقشه جامع علمی کشور تصریحکرد: این نقشه از برنامههای کلان آموزش عالی کشور است و درحال حاضر در دانشگاهها اجرا میشود. نقشه جامع علمی کشور سندی درازمدت است اما هدفگذاری این است که تا سال ۱۴۰۰ بخشهای اصلی آن اجرا شود.
وی در خصوص برنامههای وزارت علوم برای جلوگیری از فرار مغزها عنوان کرد: رفتن به سایر دانشگاهها و کشورها برای تحصیل فی نفسه بد نیست، اما باید هدف از رفتن تعریف شود. اکثر افرادی که از کشور رفتهاند دوست دارند برگردند زیرا به آنچه که در ذهنشان بوده نرسیدهاند و مجبور هستند کار سنگین و زیادی انجام دهند و پس از مدتی احساس کردهاند به آب و خاک آن کشورها تعلق خاطر ندارند.
وزیر علوم ادامهداد: باید ببینیم آن افراد با چه انگیزهای رفتهاند و آن انگیزهها را در کشور ایجاد کنیم. تاکنون تصور بر این بود که دولت باید کار ایجاد کند اما در حال حاضر نمونههایی در نسل جدید میبینیم که با چشمپوشی از شغلهای دولتی خودشان کار ایجاد کردهاند. شرکتهای دانشبنیان نمونههایی از این موارد است. ما باید کمک و حمایت کنیم که از استعدادهای دانشجویانمان همینجا استفاده شود. البته باید آنها اول از همه فکرشان را در کشور مستقر کنند و تصمیم بگیرند در اینجا بمانند و کار کنند. در سالهای اخیر شرایط برای ایجاد شرکتهای دانشبنیان، مراکز رشد، پارکهای علم و فناوری و… فراهم شده است.
وی افزود: توصیه میکنم دانشآموختگان توانمند ما به صورت گروهی ایدهپردازی کنند و مطمئن باشند در کشور خود موفقتر خواهند بود. نمیتوان برای رفتن یا ماندن آنها نسخه واحد پیچید، اما دانشجویان بروند شرکتهای دانشبنیان، استارتآپها و… را ببینند و بررسی کنند آیا خودشان نمیتوانند از این مدل کارها انجام دهند.
غلامی در خصوص جذب دانشجویان خارجی گفت: یکی از برنامههای ما توسعه تعاملات بینالمللی از جمله جذب دانشجویان خارجی است؛ حتماً وزارت علوم هم در مواردی که نیاز به پشتیبانی دارد از جمله مقررات، تسهیلات و… کمک خواهد کرد.
وی در خصوص حذف کنکور گفت: با همکاری سایر نهادها و براساس تکلیفی که هست برای سال ۱۴۰۰ مدل پذیرش دانشجو در دانشگاهها عوض میشود و براساس آزمون سراسری نخواهد بود. باید با همکاری نهادهای ذیربط مدل ارزیابی برای ورود به دانشگاه را تعریف کنیم. در حال حاضر کارهایی در خصوص این موضوع در حال انجام است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.