بخشی از پروژه جاده کوهدشت – خرم‌آباد آماده برگزاری مناقصه است

بخشی از پروژه جاده کوهدشت – خرم‌آباد آماده برگزاری مناقصه است  جاده کوهدشت-خرم‌آباد، به‌عنوان پرحادثه‌‌ترین محورِ مواصلاتی لرستان، پس از وعده‌های ۱۱ ساله‌ مسؤولان هنوز به مقصدِ بهره‌برداری نرسیده است. به گزارش تسنیم از کوهدشت، از سال‌ها پیش رسانه‌های لرستان عنوان «جاده مرگ» را به این مسیر داده‌اند. مسیری که آمار بالای تصادف را به […]

بخشی از پروژه جاده کوهدشت – خرم‌آباد آماده برگزاری مناقصه است

 جاده کوهدشت-خرم‌آباد، به‌عنوان پرحادثه‌‌ترین محورِ مواصلاتی لرستان، پس از وعده‌های ۱۱ ساله‌ مسؤولان هنوز به مقصدِ بهره‌برداری نرسیده است.

به گزارش تسنیم از کوهدشت، از سال‌ها پیش رسانه‌های لرستان عنوان «جاده مرگ» را به این مسیر داده‌اند. مسیری که آمار بالای تصادف را به خود اختصاص داده است. وقوع تصادفات پی‌در‌پی و کشته‌شدن هموطنان جاده کوهدشت-خرم‌آباد را به قتلگاهی برای مسافران تبدیل کرده است.

پرحادثه‌خیز‌ترین جاده‌ لرستان

۱۱ سال از افتتاح این جاده که قرار بود تا پایان عمر دولت دهم به مقصد برسد، می‌گذرد. جاده‌ای با عبور روزانه ۱۰ هزارخودرو که به‌نام پرحادثه‌خیز‌ترین جاده‌های لرستان معروف شده است.

در سال ۸۵، عملیات چهارخطه کردن جاده کوهدشت، خرم‌آباد با اعتبار ۷۰ میلیاردتومان در دستورِ کار قرار گرفت تا این محورِ۸۵ کیلومتری در سال ۹۰ به بهره‌برداری برسد.

از آن زمانِ وعده، جاده کوهدشت، خرم‌آباد سال‌ها در مُحاق ایمنی و بهسازی بوده است و تاکنون بارِ عظیم تردد خودروهای سنگین و سبک را بر دوش دارد، به‌طوری که به گفته‌ نورمحمدفردی‌بیرانوند، فرماندار کوهدشت برابر با شاخص‌های موجود ۱۰ درصد از راه‌های ارتباطی استان لرستان، مربوط به شهرستان کوهدشت است و نیز از ۸ هزار کیلومتر راهِ استان بیش از ۸۰۰ کیلومتر آن در این شهرستان قرار دارد.

پیچِ کمبودِ اعتبار

به گفته‌ مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی لرستان، جاده کوهدشت، خرم‌آباد در مجموع حدود ۸۶ کیلومتر مسافت داشته و این جاده از سال ۸۵ در ردیف اعتبارات استانی قرار گرفت و تا سال ۸۹، ۶ کیلومتر از این محور به بهره‌برداری رسیده است.

آن‌طور که صادق‌مریدی می‌گوید این پروژه در سال ۸۹ به عنوان چهارخطه‌های منتهی به مرکز استان در ردیف اعتباراتِ ملی قرار گرفته است.

او معتقد است از مجموع این ۸۶ کیلومتر تاکنون ۶۰ کیلومتر زیر بارِ ترافیکی رفته که حدود ۱۸ کیلومتر در دست اجراست و نیز ۸ کیلومتر آن آماده‌ برگزاری مناقصه است.

به گفته‌ مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی لرستان، عملیات اجرایی ارتقای محور کوهدشت، خرم‌آباد به بزرگراه از سال ۹۱ آغاز شده و تنها مشکلی که سبب شده کار به کندی پیش برود، بحث کمبود اعتبار است.

کمبود اعتبار، مانع پیشرفتِ جاده

آن‌طور که مریدی گفته در سال ۹۵ حدود ۱۸ کیلومتر و در سال ۹۶، ۱۰ کیلومتر از این پروژه به بهره‌برداری رسیده است.

این مسؤول می‌گوید تا پایان سال‌جاری پیش‌بینی شده بود که ۷۸ کیلومتر از محور کوهدشت، خرم‌آباد به بهره‌داری برسد، اما به دلیل کمبود اعتبارات به کندی پیش می‌رود.

مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی لرستان معتقد است در صورت مساعدت اوضاع جوی ۸ کیلومتر دیگراز این محورتا پایان سال انشاا… به پایان می‌رسد.

 

به گفته‌ مریدی در سال‌جاری ۹۶، اعتباری بیش از ۵۰ میلیارد به چهارخطه‌های استان اختصاص داده شده که قاعدتاً با این مقدار اعتبار می‌توان بخشی از طلبِ پیمانکاران طرح را پرداخت و سرعت عملیات اجرایی را بیش‌تر نمود.