برنده مناقصه جابه‌جایی مسافران دریایی چاه بهار به عمان به‌زودی شروع به فعالیت می‌کند

برنده مناقصه جابه‌جایی مسافران دریایی چاه بهار به عمان به‌زودی شروع به فعالیت می‌کند  بندر چابهار با توجه به دسترسی راحت به آبهای بین‌المللی و آزاد بهترین گزینه برای انتخاب سفر به کشور عمان به شمار می‌آید اما تاکنون ناشناخته باقی مانده است. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ به نقل […]

برنده مناقصه جابه‌جایی مسافران دریایی چاه بهار به عمان به‌زودی شروع به فعالیت می‌کند

 بندر چابهار با توجه به دسترسی راحت به آبهای بین‌المللی و آزاد بهترین گزینه برای انتخاب سفر به کشور عمان به شمار می‌آید اما تاکنون ناشناخته باقی مانده است.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر هامون، در سفر اخیر هیأت دولت به سیستان و بلوچستان، فاز یک طرح توسعه‌ای بندر چابهار با ظرفیت ۸٫۵ میلیون تن افتتاح و به بهره‌برداری رسید و زمینه انجام کار ترانزیت ارزان قیمت را نه تنها برای کشور ایران، بلکه برای تمام کشورهای منطقه که از ظرفیت بندر چابهار برخوردار نیستند را فراهم می‌کند.

چابهار بهترین مزیت ترانزیتی جهان را در منطقه دارد

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان در خصوص بندر چابهار گفت: براساس آخرین اعلام سازمان ملل متحد، چابهار از میان ۳ شاهراه شمال-جنوب، بهترین مزیت ترانزیتی جهان را در منطقه دارا می‌باشد و این در حالی است که با توجه به افزایش ارتباطات تجاری بین‌المللی و افزایش وزن کشتی‌‌ها عملاً کانال سوئز از قابلیت‌های کم‌تری برخوردار خواهد شد.

نادرمیرشکار در گفت‌وگو با عصرهامون افزود: شرایط اقتصادی جهان برای استفاده از قابلیت چابهار به عنوان یک «مگاپورت» فراهم شده و با افتتاح فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار عملاً میزان تخلیه و بارگیری از این بندر از دو و نیم میلیون تن به ۸٫۵ میلیون تن افزایش پیدا کرد.

وی تأکیدکرد: با توجه به افزایش ظرفیت بندر، لازم است با احداث خط راه‌آهن و جاده‌های ترانزیتی و اتوبان‌های مناسب امکان دسترسی و ترانزیت کالا‌ها از منطقه چابهار بیش از پیش افزایش یابد که تلاش‌های بسیاری هم صورت پذیرفته و شاهد پیشرفت مناسب در احداث راه‌آهن هم هستیم.

وی اظهارکرد: حدود دو هزار کیلومتر مرز آبی با آب‌های آزاد بین‌المللی در جنوب و شمال و تعدد همسایگان، کشور ایران را جزو یکی از پرهمسایه‌‌ترین کشورهای جهان قرارداده و با توجه به این‌که تعدادی از کشورهای همجوار ایران جزء کشورهای محصور در خشکی بوده و برای برقراری ارتباط با سایر نقاط دنیا (اعم از حمل‌ونقل کالا و تردد مسافر) ناچار به عبور از کشور ثالث هستند، این موقعیت قابلیت‌های ترانزیتی ایران را برجسته‌تر ساخته و بر اهمیت طرح توسعه و فعالسازی محور ترانزیتی چابهار با بیش از ۳۳۰ کیلومتر مرز آبی افزوده است.

این مسؤول با بیان این‌که استفاده از این قابلیت‌ها به صورت یک الزام ملی در توسعه بلندمدت و پایدار کشور ضروری است، گفت: موقعیت جغرافیایی این منطقه از نظر ارتباط با آب‌های آزاد بین‌المللی در سراسر مرز جنوبی از یک طرف و همسایگی با کشورهای پاکستان و افغانستان و ۵ کشور آسیای مرکزی و از طریق ترکمنستان در محدوده‌های شرقی و شمالی آن و نیازهای ارتباطی این کشور‌ها که به غیر از پاکستان همگی محصور در خشکی هستند بر اهمیت تأکید بر استراتژی توسعه مبتنی بر ترانزیت کالا در محور شرق می‌افزاید.

دبیر کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان در ادامه افزود: بندر چابهار تنها بندراقیانوسی جمهوری‌اسلامی‌ایران است که خارج از منطقه تنگه هرمز قرار دارد و با آب‌های آزاد جهان از طریق دریای عمان و اقیانوس هند نزدیک‌ترین فاصله را داراست و یکی از ۱۰ بندر مهم جهان که قابلیت تبدیل به بندر بزرگ را دارد، به شمار می‌رود لذا با وجود این زیرساخت‌ها و مزیت‌ها می‌توان چابهار را دروازه ترانزیت شرق ایران دانست.

یکی دیگر از این ظرفیت‌ها، ظرفیت مسافری و گردشگری است و در این راستا می‌توان از بندر چابهار علاوه بر انجام کار ترانزیت، کار جابه‌جایی مسافر و کاروان‌های گردشگری را انجام دهد اما باید تلاش‌ها برای بهره‌گیری از این ظرفیت افزایش یابد.

روادید به معنای اجازه ورود به کشوری بیگانه است، گاهی دریافت آن به حدی روند طولانی و پر دردسری دارد که گردشگران از خیر آن می‌گذرند و ترجیح می‌دهد به کشوری کم دردسرتر که می‌توان با سهولت بیش‌تری ویزای آن را دریافت کرد، سفر کنند.

به‌طور معمول روابط بین کشور‌ها در سهولت صدور ویزا بسیار مؤثر است و برخی کشور‌ها نیز برای جذب گردشگران بیش‌تر روادید را برای کشورهای دوست لغو می‌کنند.

ایران نیز از زمانی که تصمیم بر توسعه گردشگری گرفته اقدامات، مذاکرات و پیگیری‌هایی را برای لغو و تسهیل صدور روادید برای بسیاری از کشورهای دنیا در نظر گرفته است.

عمان نیز از جمله کشورهایی است که مقامات آن به توسعه روابط گردشگری تمایل نشان داده و خطوط دریایی مستقیم به بندرهای ایرانی راه‌اندازی کرده‌اند. پیشنهاد لغو روادید از سوی مقامات مختلف ایرانی و در بازه‌های زمانی مختلف اعلام شده است.

عمان نخستین کشوری نیست که قصد دارد روادید خود را با تهران لغو کند، در بین کشورهای همسایه، ایران تنها با ترکیه، سال‌هاست که قرارداد لغو روادید دارد. البته در این سال‌ها قاعده لغو روادید در مدتی حدود یک‌ماه برداشته شد. تابستان سال ۹۱ پیش از برگزاری نشست جنبش غیرمتعهد‌ها در تهران، سفارت ایران در آنکارا اعلام کرد که ایران، مقررات معافیت روادید ورود برای اتباع ترکیه را از ۱۵مرداد تا ۱۱شهریور لغو کرده است. در آن زمان گفته می‌شد که این اقدام به منظور رفع برخی نگرانی‌های امنیتی برای برگزاری اجلاس عدم‌تعهد در ایران بوده است. دیگر همسایه‌ای که لغو روادید با تهران را برقرار کرده، جمهوری‌آذربایجان، همسایه شمال‌غربی ایران است. البته این لغو روادید، به صورت یک‌طرفه و از سوی ایران انجام می‌شود.

جابه‌جایی مسافر به عمان از چابهار رونق تازه می‌گیرد

یک منبع آگاه در اداره کل بنادر و دریانوری استان در خصوص شایعاتی مبنی بر لغو جابه‌جایی مسافر از چابهار به عمان، اظهارکرد: جابه‌جایی مسافران بین بندر چابهار به کشور عمان توسط بخش خصوصی باید انجام شود و کار این اداره کل تنها نظارت و فراهم ساختن امکانات زیرساخت‌های لازم است.

وی که نخواست نامش فاش شود، در گفت‌وگو با عصرهامون افزود: یک هفته‌ای است که قرارداد شرکت سابق به اتمام رسیده و با توجه به برگزاری مناقصه و انتخاب شرکت برگزیده، پس از تأمین کشتیهای مسافربر دارای تأییدیه اداره کل بنادر و دریانوری و فعالیت در آب‌های بین‌المللی و آزاد، کار این شرکت به زودی آغاز خواهد شد.