نهادهای انقلاب اسلامی از بهترین مؤدیان مالیاتی

نهادهای انقلاب اسلامی از بهترین مؤدیان مالیاتی در بحث مالیات نهادهای انقلاب برخلاف بسیاری از جوسازی‌ها، این نهاد‌ها مانند بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به گفته عالی‌‌ترین مقام مالیاتی کشور از جمله بهترین مؤدیان مالیاتی به شمار می‌روند. این در حالیست که دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی و برخی از منتقدان […]

نهادهای انقلاب اسلامی از بهترین مؤدیان مالیاتی

در بحث مالیات نهادهای انقلاب برخلاف بسیاری از جوسازی‌ها، این نهاد‌ها مانند بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به گفته عالی‌‌ترین مقام مالیاتی کشور از جمله بهترین مؤدیان مالیاتی به شمار می‌روند.

این در حالیست که دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی و برخی از منتقدان داخلی همواره بر این طبل کوبیده‌اند که این نهاد‌ها مالیات نمی‌دهند یا به مانند امسال و اخبار مرتبط با موعد بودجه امسال، مدعی کاهش مالیات نهاد‌ها شده‌اند!

بنیاد‌ها و نهادهای اقتصادی و اجتماعی انقلاب اسلامی با توجه به اهمیتی که برای نقش اجتماعی خود قائل هستند و مالیات را جزو حق‌الناس می‌دانند، به صورت مرتب انواع مالیات‌های خود اعم از مالیات تکلیفی، مالیات ارزش افزوده و نیز مالیات بر عملکرد را به صورت مداوم می‌پردازند، به‌گونه‌ای که براساس صورت‌های مالی حسابرسی شده آنها، جمع مالیات این نهاد‌ها مانند ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، کمیته امداد امام‌خمینی(ره)، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان اقتصادی کوثر، برای عملکرد سال مالی ۱۳۹۵ بالغ بر ۱۲ هزار و ۹۳۱ میلیارد ریال بوده است که در سال‌جاری پرداخت می‌شود.

نکته حایز اهمیت این‌که این نهاد‌ها برای عملکرد سال ۱۳۹۴ نیز ۱۰ هزار و ۶۴۹ میلیارد ریال مالیات در سال ۹۵ پرداخت کرده‌اند.

باید خاطرنشان‌کرد، از آنجا که عمده مالیات نهاد‌ها در قالب اشخاص حقوقی غیردولتی (ردیف ۱۱۰۱۰۵ لایحه بودجه) منظور شده، رقم مالیاتی ۱۰۷ میلیارد ریالی (ردیف ۱۱۰۱۰۴) که در لایحه بودجه ۹۷ آمده است، محدود به بخش ناچیزی از مالیات‌های نهاد‌ها است.

این در حالی است که اصل مالیات پیش‌بینی شده در بودجه ۱۳۹۷ به مراتب مبلغی بیش از ۱۲ هزار و ۹۳۰ میلیارد ریال و علاوه بر مبلغ ۱۰۷ میلیارد ریال مربوط به ردیف ۱۱۰۱۰۴ است زیرا که هر ساله در موعد بودجه، رقم پیش‌بینی شده برای پرداخت مالیات بیش از مالیات پرداختی در سال قبل است همان‌گونه که مالیاتی که در سال ۱۳۹۶ پرداخت می‌شود حدود ۲۱ درصد بیش‌تر از مالیات پرداخت شده در سال ۱۳۹۵ است.

بر همین اساس، جریان‌سازی دروغ و نادرست رسانه‌های بیگانه و معدود منتقدین داخلی مبنی بر کاهش مالیات برخی نهاد‌ها ناشی از نحوه اطلاع‌رسانی و ساختار لایحه بودجه بوده و در واقع مالیات پرداختی نهاد‌ها در سال ۱۳۹۶ بیش از ۲۲۰۰ میلیارد ریال نسبت به سال ۱۳۹۵ افزایش داشته است که به معنای ۱۲۰ برابر بودنِ این مبلغ نسبت به مبلغِ اعلامیِ ۱۰ میلیاردیست که در لایحه بودجه دولت ذکر شده است.

ذکر این نکته ضروری است که مالیات پرداختی از سوی نهاد‌ها جدای از فعالیت‌های عمرانی و اجتماعی فراوانی است که نهاد‌ها در حوزه محرومیت‌زدایی و ایجاد زیرساخت‌های عمرانی از قبیل مدرسه، جاده، درمانگاه و یا پروژه‌های اشتغال‌زایی و توانمند‌سازی و… در مناطق محروم داشته و هر سال نیز بیش از مدت‌های مشابه قبل در حال پیگیری و انجام است.

این در حالیست که تمامی بنیادهای عام‌المنفعه و خیریه و خدمت‌رسان در سراسر دنیا به میزان هزینه‌کرد و خدماتی که به مردم ارایه می‌دهند از پرداخت مالیات معاف هستند به‌گونه‌ای که بنا بر اعلام نشریه فوربس، اکنون۴۰۰ بنیاد خیریه بسیار بزرگ و مشهور در سراسر دنیا مشغول فعالیت است.

سازمان آکسفام مستقر در انگلیس، بنیاد بین‌المللی کر، بنیاد نجات کودکان، بنیاد خیریه بیل و ملیندا گیتس، گرامین بانک و… از جمله این مؤسسات و سازمان‌های دارای خدمات اجتماعی و فقرزدایی هستند.

اما برخلاف رویه متداول در سراسر دنیا، نهادهای انقلاب اسلامی علاوه بر خدمات عام‌المنفعه و خیریهای که انجام می‌دهند، تمامی مالیات‌های تکلیفی و ارزش افزوده و عملکرد خود را نیز به صورت دقیق و شفاف پرداخت می‌کنند.

(حسن‌رضایی – کارشناس اقتصادی)

 

کوتاه از اقتصاد