رشد ۶۷ درصدی ارزش معاملات فرابورس در هفته ششم سال جاری

در هفته ششم سال جاری ضمن عرضه موفق نخستین اوراق اجاره دولت در فرابورس، ارزش معاملات رشد ۶۷ درصدی را تجربه کرد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط عمومی فرابورس ایران، این هفته در حالی به پایان رسید که یک میلیون و ۴۲۷ هزار ورقه بهادار در ۱۲۲ هزار نوبت به ارزش ۱۱ هزار […]

در هفته ششم سال جاری ضمن عرضه موفق نخستین اوراق اجاره دولت در فرابورس، ارزش معاملات رشد ۶۷ درصدی را تجربه کرد.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط عمومی فرابورس ایران، این هفته در حالی به پایان رسید که یک میلیون و ۴۲۷ هزار ورقه بهادار در ۱۲۲ هزار نوبت به ارزش ۱۱ هزار و ۶۷۱ میلیارد ریال در بازار فرابورس داد و ستد شد. این وضعیت نشانگر افت ۵ درصدی حجم و رشد ۶۷ درصدی ارزش معاملات در مقایسه با هفته پیشین است.

در روز شنبه، ۵ هزار میلیارد ریال اوراق اجاره دولت برای نخستین بار با قیمت هر ورقه ۸۸۰ هزار ریال در کسری از ثانیه در فرابورس ایران کشف قیمت شد تا به این ترتیب بخشی از بدهی دولت پرداخت شود.

در بازار اول ۳۵۱ میلیون ورقه بهادار طی این مدت مورد معامله قرار گرفت و ارزش آن به ۸۱۷ میلیارد ریال رسید و در بازار دوم نیز ۵۸۹ میلیون ورقه بهادار به ارزش یک میلیارد و ۹۹۰ میلیون ریال داد و ستد شد که از افت ۱۵۹ درصدی حجم و ۱۸۲ درصدی ارزش معاملات بازار اول و همین طور افت یک درصدی حجم و افزایش ۴ درصدی ارزش معاملات بازار دوم حکایت دارد.

از سوی دیگر، حجم معاملات بازار پایه ۴۰ درصد کاهش یافت و ارزش معاملات این بازار با افت ۶۳ درصدی معادل ۴۶۶ میلیارد ریال شد. اما با این وجود، حجم و ارزش معاملات در بازار ابزارهای نوین مالی در این هفته با رشد ۴۷ درصدی حجم و ۲۰۵ درصدی ارزش معاملات روبه‌رو شد به‌طوری که خرید و فروش ۵۲ میلیون اوراق بهادار به ارزش ۸ هزار و ۳۹۷ میلیارد ریال را به ثبت رساند.

طبق این گزارش در هفته‌ای که گذشت، پذیره‌نویسی واحدهای عادی قابل معامله صندوق سرمایه‌گذاری آرمان آتیه درخشان مس در نماد معاملاتی«آتیمس» انجام شد.

 

گروه فلزات اساسی در مدت یاد شده با در اختیار داشتن ۲۹ درصد از معاملات بازار سهام، در صدر صنایع پیشرو قرار گرفت؛ گروه عرضه برق، گاز بخار و آب گرم سهم ۱۴ درصدی از معاملات داشت و گروه بانک‌ها با معاملاتی به ارزش ۲۲۹ میلیارد ریال رده سوم را به خود اختصاص داد. آیفکس در روز چهارشنبه با ۹٫۳ واحد رشد نسبت به هفته پیش، به ۸۰۲٫۱۸ واحد رسید. ارزش بازار فرابورس هم ۹ هزار و ۹۸۴ میلیارد ریال معادل ۱٫۱ درصد رشد کرد و عدد ۹۴۵ هزار و ۳۹۸ میلیارد ریال را نمایش داد که ۴۷ درصد از این رقم مربوط به بازار دوم و ۱۲ درصد آن مربوط به بازار اول بود.